Poddtoppen, poddindex och listförvirring

Jag vill inte att det här inlägget ska tolkas som någon form av regn på någons parad, coronasmitta på studentfirandet eller som att stjäla någons ”thunder” men Alex inlägg ger inte riktigt hela bilden av Sveriges poddar och topplistor.
Poddindex är absolut en granskad och validerad lista för alla poddar men bara för poddar anslutna till den, vilket i nuläget enbart är poddar från nätverken Bauer Media, Nordic Entertainment Group (Nent/MTG), Acast, Podspace och Sveriges Radio.
Precis som för KIA-index så kostar det pengar för nätverken att ansluta sig till Poddindex och kostnaden kan du se här under:

Mia Skäringer och Anna Mannheimers podd ligger på den stora engelska plattformen Libsyn (som inte är ett av de anslutna nätverken) och kommer således inte att finnas med på Poddindex.
Samma sak gäller för den podd som just nu ligger på iTunes förstaplats på poddtoppen – ”Sweet but Psycho” av Josephine Qvist och Elin ”Woodie” Skog.
Deras podd distribueras av RE! Media Group som inte heller finns med bland Poddindex godkända plattformar vilket gör att iTunes topplista skiljer sig en smula från Poddindex.

Poddindex har en betydligt mer avancerad metod för att mäta och ranka poddar än vad jag tror iTunes har och de visar även förändringar i statistiken från vecka till vecka.
Så här skriver de själva om sin metod:

Poddindex består av teknisk mätning där robottrafik och multipla nedladdningar på de poddar som är med på listan filtreras bort, för att få fram en räckvidd och antal lyssningar per podd varje vecka. Detta är ett led för att skapa en större transparens och få bort robottrafik (Ad Fraud), det vill säga annonsbedrägerier, med den nya listan får vi fram siffror för ”Viewability” i form av lyssningar.

Jag hoppas Google Analytics arbetar på en version även för podd så att det kommer ett tillgängligt verktyg för ALLA att mäta med. 
I nuläget kan alla, lite som Alex skriver, peka på en egen topplista och påstå sig vara störst.
Till det kommer ett verktyg som är lika tillgängligt för podd som Analytics är för blogg så kommer det nog tyvärr fortsätta vara så men här är så mycket av den hela bilden av Sveriges poddar, med de största hålen i Alex resonemang ifyllda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *