Jag fick ett mail från en läsare vars kompis lagt sina slantar på Caias nya vattenfasta mascara, men varit riktigt missnöjd med resultatet.
När de gick in för att läsa recensionerna upptäckte de någonting lite anmärkningsvärt.
Tittar man på sammanfattningen här ovan så har mascaran fått 184 st recensioner och snittbetyget är 3 av 5 stjärnor. Inte bra men inte heller dåligt, verkligen ett mittemellanbetyg där vissa är missnöjda men majoriteten ändå verkar vara hyfsat nöjd.
Eller?
Är majoriteten verkligen hyfsat nöjd?
Vi kikar lite närmare på recensionerna.
Här under har jag samlat några riktiga sågningar där recensionerna är rakt igenom negativa och omdömet blivit 1 stjärna.
Som sig bör.
Ofta åtföljs en sågning av ett lågt betyg.
Men…
Fortsätter man scrolla och läsa recensioner så är faktiskt majoriteten av dem missnöjda och många skriver ganska utförliga texter om varför – men istället för ett lågt stjärnbetyg så har de alla full pott.
Full pott eller fem stjärnor – trots att många skriver om besvikelse och reklamationer.
Här nedan ser ni ett utdrag ur recensionerna, men vill man kontrollera själv så kan man göra det här.
De allra flesta är riktigt missnöjda.
Detta höga stjärnomdöme är anledningen till varför vi ser det här omdömet bredvid produkten, när det borde vara en, möjligen en och en halv stjärna som MAX.
Som det ser ut nu så framstår det som att produkten fått helt okej omdömen av köparna, och så vida man inte skrollar ner och läser recensionerna så kommer man inte inse att sammanfattningen är helt missvisande – till Caias fördel.
Har någon inne på Caia-kontoret suttit och pillat lite på recensionernas stjärnor för att inte sammanfattningen ska få folk att vända i dörren, är deras betygssystem på något sätt otydligt eller saknar kunderna förmågan att förstå hur man betygsätter en produkt?
Vad tror ni?
