Snackar influencers på radio


Tidigare idag medverkade jag i P4 Extra med Titti Schultz och pratade influencers och sociala medier.

Ungefär en timme in utan musik är det, om någon vill gå tillbaka och lyssna.
Givetvis går tiden alltid på tok för snabbt och vissa av de frågor jag fått på förhand hanns helt enkelt inte med, men är ändå i högsta grad relevanta så jag tänker att jag petar in dem här.

Senaste tiden har det uppmärksammats mycket om hur influencers använder sina barn i kommersiella syften.
(Ny lag har kommit i frankrike om detta och diskussionen har blossat upp här i Sverige..)
Tror du att det kommer nån förändring i lagstiftning om detta? Eller om det kommer ske nån förändring i hur influencers visar upp sina barn i sina sociala kanaler?
Det behövs absolut en tydligare och strängare lagstiftning kring hur barn kommersialiseras på sociala medier, och tyvärr tror jag att det finns vissa föräldrar som inte kommer sluta exponera sina barn på det här viset förrän det finns en rejäl konsekvens att vänta i form av böter eller liknande.

Hur skulle du tonläget i våra influencers kommentarsfält? (väldigt bred fråga men tänker bland annat på Bianca ingrosso som har talat en del om hur det framförallt är äldre kvinnor som hatar mest)
Här har vi en ganska intressant situation där konstruktiv kritik, eller bara kritik blandas ihop med hat.
Och det går åt båda hållen.
Givetvis finns det influencers som skriker NÄTHAT, så fort någon inte håller med dem, ifrågasätter dem eller ger dem konstruktiv kritik, samtidigt som det finns följare som vill få det till att deras kommentarer består av kritik när sanningen är den att de inte består av någonting annat än rent och skärt näthat.
Så det går åt båda hållen, men jag skulle tro att följarna har både det största ansvaret men också den största makten att kunna ändra på det.

– Möter du hat? Från vem?
Nej, det skulle jag inte säga, men det är förmodligen för att jag varken registrerar det eller ens bryr mig.
Det måste ju kännas som extremt slöseri med tid och energi att försöka hata på någon som inte bryr sig.

– Hur ser på din egen roll på sociala medier och den plattform och makt du har?
Är jag en influencer? Nej.
Påverkar jag människor? Absolut.
Förhoppningsvis påverkar jag människor att ifrågasätta det vi ser på sociala medier, på gott och ont.
Sociala medier är framtiden, det ser vi bevis på hela tiden, men eftersom branschen är dynamisk och hela tiden förändras och utvecklas så är det extra viktigt att inte bara svälja informationen vi matas med utan att hela tiden göra medvetna val vad vi tuggar i oss och sväljer och vad vi väljer att spotta ut.

-Hur duktiga tycker du att traditionell media är på att granska det som sker på sociala medier?
Det tar sig, men det går lite för långsamt jämfört med hur snabbt konceptet sociala medier och influencers växer.
Det är ingen fluga som kommer försvinna, och det börjar fler och fler inse nu, men vad hjälper det när okunskapen är så mycket större än kunskapen? När den journalist som utses till att bevaka området behöver gå 10-15 år tillbaka i tiden för att sätta sig in i och förstå sambandet med det som händer idag.
Man kan liksom inte bara dyka in här och börja granska framåt. Du måste ha historien och bakgrunden för att kunna granska branschen och inte bara skriva sammanfattande artiklar om vad influenserna skriver om på sina plattformar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *