
@modemassakern Ursäkta långfilm men jag ville verkligen gräva i detta. Hoppas ni orkade titta! #greenscreen #fyp #fördig #sverige #svenskatiktok #modemassakern #mode #viral #hannafriberg #design #influencers #freiaresort #hannalicious #sanning #designer #polyester
”Modemassakern” eller Emily Dahl som egentligen heter har djupdykt ner i Hanna Friberg företag ”Freia resort” och ställt otroligt bra frågor till företaget.
Bland annat framkommer det att Hanna inte designat den här kollektionen utan kläderna är designade utefter Hannas ”vision”.
I stället för att svara på Emilys frågor så uppdaterade de istället företagets hemsida genom att utöka sin Q&A-funktion – alltså där alla svar på frågor ska finnas med.
Hanna har även pratat med Aftonbladet om sin kollektion och tankar på framtiden, och här har hon faktiskt svarat på frågor, som bland annat handlade om materialvalet, då majoriteten är gjorda av polyester:
Hanna förstår kritiken men förklarar att de valt en stretchig polyester för att den är praktisk att packa, skrynklar inte, håller form och färg länge – och kan återvinnas. De jobbar också på att testa mer hållbara material parallellt. Namnet Freia kommer från ordet ”free” i hennes efternamn Friberg. Märket ska förmedla känslan av frihet – att kunna vara sig själv oavsett plats.
Priserna speglar produktionen – små serier, svensk design, rättvisa löner och högkvalitativa detaljer.
Plaggen tillverkas i Portugal för bättre kontroll och arbetsvillkor, istället för att jaga lägsta möjliga kostnader. Hanna hade inte som mål att sälja slut direkt.
Hon vill att varje plagg ska hamna hos någon som verkligen gillar det, och att reaktionerna har varit blandade tar hon med ro och säger att hon och företaget tar till sig både ris och ros.
Under ”Modemassakerns” inlägg på Tiktok är reaktionerna blandade, men jag skulle säga att majoriteten av kommentarerna är negativt inställd till märket.
En person skriver att hon fått hem ett plagg som hon vill returnera, men att funktionen inte fungerar på hemsidan.
Här kommer ett utdrag från kommentarsfältet, där även Emily är aktiv och svarar på kommentarer:
Vad är dina tankar om Hannas svar och faktumet att hon inte designat kollektionen själv?

Jag tycker att Emily är så jäääkla bra!
OF, men gick in på UnderbaraClaras blogg och såg början på ( teaser)ett inlägg som fortsätter bakom betalvägg. Tyckte nästan det var lite sorgligt att hon tror att man så gärna vill veta fortsättningen att man faktiskt blir prenumerant.
Iofs fint med sådant självförtroende och att hon tycker att hon har så spännande liv och så mycket att leverera.
Men hur många inlägg från stugan har inte visats genom åren och vad skulle vara så annorlunda och spännande just denna gången.
Vem är du/ni som skriver of istället för ot med jämna mellanrum?
”Här kommer i alla fall några bilder från de senaste dagarnas bestyr. Håll till godo”
Låter ju inte så vansinnigt lockande, även om jag läser hennes blogg (innan hela betalgrejen). Jag är inte villig att betala för att se någon annans ungar härja i en sommarstuga liksom.
Haha fy fan. Nej tack!
Total flopp! Pinigt & pannkaka av alltihop bara! Många tummar ner.
Ris: Fruktansvärt fult och plastigt. Ser otroligt billigt ut för att vara så dyrt
Ros: Jag kan skita i att handla plaggen
Varför tror folk fortfarande att influenser gör allt? De får betalt för vara ansiktet utåt. De är inga designers.
Jag tänker ändå att det är rimligt att fråga om just designdelen i det här fallet även om jag inte tror någon förväntar sig speciellt mycket. Det här är ju Hannas egna märke som hon grundat och finansierat plus att hon pratat om hur det är hennes life long dream bla bla. Det är ju inte ett samarbete med Ullared eller Nakd liksom
Är väl ingen skräll att hon inte designat plaggen själv? Skulle aldrig ha polyester på stranden i 30 graders värme, har provat en gång och det gör jag inte om. Ryser bara jag tänker på det.
Jag tror att målgruppen för dessa kläder struntar i vilket material de är tillverkade i, målgruppen är ju knappast medelålders kvinnor som vill ha funktionella material. Däremot tror jag att priset avskräcker, varför betala flera hundra för ett plagg när det finns liknande på typ Shein, HM eller andra lägprismärken för en bråkdel av priset?
Undrar hur många dagar inläggen är skrivna i förväg då nyheter inte prioriteras. Wilma har gått ut med att hon är gravid på TT
Du menar att en graviditet är en intressant nyhet?
”Influencer gravid, hur mycket kommer detta barnet exploateras? Hur tidigt får spädbarnet spendera timmar på flyg kors och tvärs i världen för mamsen gillar att resa? Hur mycket av barnets produkter är sponsrade? Stay tuned!”
Jag tycker att det är väldigt roligt när influencers jag följer blir gravida. Men kanske är för att jag har småbarn och är gravid själv.
Av nyfikenhet, vad är det som är roligt? Att du kan jämföra era graviditeter?
Det är väl kul att se sin favoritinfluenser berätta om vilken frukt bebisen är lika stor som denna vecka!! Är det en aubergine? Är det en mango?
Hahaha
Jättetråkigt med inlägg om graviditeter. Vad ska man diskutera? Grattishälsningar är ju bättre ni skriver direkt till henne än i ett inlägg hon knappast kommer läsa.
Verkligen. Finns inget tråkigare
Det kunde du läsa i Aftonbladet igår så det känns som en gammal nyhet.
Vem är Wilma?
Holmqvist.
Skicka hjärtan och styrkekramar direkt till henne istället.
Styrkekramar är ordet!
Men vem tror att det är influencers som designat plaggen? Då är man väl ändå bra naiv? Nån som tror att Pernilla Wahlgren ritar sina kollektioner också? Jesus…
Eller odlar sina viner?
Hon trampar sitt vin själv, såklart.
Tycker polyester i vardagliga kläder borde förbjudas.
Alice stenlöfs A dsgn drog in endast 600.000 2024… De har ändå funnits i fem år. Så jag är väldigt nyfiken på hur mycket Hannas kommer dra in. Men de jag är mest förvånad över förutom då materialval och så för de förvånar ej. De är att Hanna har liksom trott hon ska göra en Caia trots att alla varnade henne för klädesbranschen. Att hon sitter och säger detta är något helt nytt vi inte sett förut. Really polyester till överpris de har vi aldrig sett? Sen känns de också som att hon liksom inte själv tagit de så seriöst med lansering osv utan tänkt ja men de är bara att lägga upp så köper följarna de och sen löser allt sig självt. Vi ses liksom inget hype ingen strategi ingenting. Istället är hon med saga och är knäpptyst om allt. Mitt råd till Hanna är avveckla Freia. Starta inget nytt. Fortsätt vara reklamdam och med podden så länge följarna finns och spara pengarna så kan du leva ett vanligt svensson liv sen och slippa gå på soc.
A dsgn, omsättning på 600 tkr och rörelsekostnader på 6,1 msek är lite jobbigt.
Du får läsa hela årsredovisningen, det är inte särskilt jobbigt.
Det har jag gjort. De har gått in med 5,4 msek i koncernbidrag för att täcka minusresultatet så gått det går men ändå redovisa ett minusresultat på 49 tkr.
Jag tror Alice hellre hade tagit ut pengarna som utdelning från ena bolaget (som skickat koncernbidraget) istället för att täcka upp minusresultat (genom koncernbidrag) i det andra.
Självklart vet jag att det är vanligt att de första åren i ett nybildad bolag att man går minus. Det ligger säkert engångskostnader där som inte kommer finnas kommande år. Men man kan väl ändå konstatera att omsättningen måste öka om verksamheten ska kunna gå runt om man ska ha dem där kostnaderna? Omsättningen täcker inte ens personalkostnaderna.
Vad specifikt är det du tänker på som gör att du inte upplever att det är jobbigt att ha kostnader på 6 miljoner och man får in 600 tusen?
Då nolltaxerar hon!
Oj det lät inte bra? Nån som kan förklara mer utförligt, vad är rörelsekostnader?
Rörelse kostnader är precis som de låter Alice taxi resor till och från kontoret. Skoja. De är kostnader som är rörliga till exempel leverantörs kostnader kontorskostnader personalkostnader ja typ alla utgifter företaget har. Alice äger hela märket själv och har alltså hittills pumpat in 6 miljoner själv som hon förlorat. Riktigt där är inte hnana än med på god väg.
Oj det var ju inte alls bra. Samtidigt som jag ej är helt förvånad, hennes varumärke säljer väll inget speciellt eller nytt heller, det var typ linnebyxor som alla klaga på gick upp i sömmen för dyrt pris och dålig reklamation på plagg som var av dålig kvalité. Vanliga plagg som jag hittar på H&M för en bråkdel av hennes priser.
Hon är både lat och snål, vill göra lite och bada i pengar och leva ett lyxliv. Det märks så tydligt med detta varumärke hur hon tänkte, som du säger hon släpper bara något och har säkert inte jobbat mycket med det själv, för knappt ett år sen visste hon inte ens vad hon skulle starta och fråga sina följare liksom ”vad ska jag starta för varumärke”, hon trodde det skulle sluta med att hon skulle bada i pengar för att hennes följare är dumma och naiva typ, köper allt bara hon sätter sitt namn på det.
Hon är väldigt mycket Ove Sundberg.
Ser ut som om Isabella Löwengrip visar två av plaggen utan närmare kommentarer i bloggen från Sardinien.
Snälla Camilla – gör inget inlägg om det – folk är nog lite trötta på IL…
Hon kommer göra massa fler inlägg om henne, var så säker. Det har ju snart gått en hel vecka sen senaste inlägget helt om henne. Hon fick ju vara med på ett hörn om hattarna med det gills nog inte. Kommer ett inlägg om henne inom två dagar skulle jag gissa på.
Skedde visst inom några timmar 🥲
Jag skulle vilja läsa ”Isabella Löwengrips resereportage – är kritiken befogad?”. Det är väldigt mycket elakt i Isabellas kommentarsfält. Sembo verkar ändå vara nöjda med samarbetet. Kan detta granskas?
Hur sugen är inte Jan Emanuel på Hanna hörde man i Måndagsvibe!
Han tänder på korkade blonda fjortisar
Jag tyckte tvärtom att hon verkade sugen bara haha
Hanna vill ju enbart leva housewifeliv. Leva på en rik man och inte lyfta ett finger så att hon ska driva ett bolag är ett skämt.
Bara se hur hon startat detta, aldrig varit med om ett bolag i influncervärlden utan ngn direkt reklam och inga andra som hyllar märket till skyarna. Inte ens ”bästa vännen” Lojsan har gjort ngt på Hannas märke eller Klara….
Vi väntar med spänning på när Worge bär kläderna haha
Haha exakt. Lojsan är utomlands nu och hade kunnat bära kläderna på en beach club men inte ens det, däremot hyllar de varumärket Arakii hela tiden (Hanna S). Antingen så skrattar de åt henne i smyg om vilken flopp kläderna är som de inte vill bära, de vill ju vara lyxiga och kanske tycker kläderna skriker UK, eller så är Hanna såpass snål att hon inte skänkt ett enda plagg till några vänner för lite reklam. En av Hannas bästa vänner Alex la ju en beställning såg man i vloggen.
Arakii känns mer klass och stil på plaggen. Hannas är ju mer eller mindre trasor som skriker UK som sagt.
Exakt. Arakii har också annorlunda design och man ser att det ändå finns en tanke bakom plaggen, nån har faktiskt tänkt till och designat något fint som man inte hittar i vilken klädkedja som helst.
Asså de hade dock kunnat rädda henne kanske om Lovisa tog på sig kläderna men de kommer aldrig hända hahaha
Nu tycker jag inte om Hanna alls men om jag nu hade gjort det och hade gillat kläderna, så hade jag kunnat köpa något. MEN sättet som Hanna beter sig kring släppet och allt därefter visar verkligen att hon inte lägger något krut på det alls. Ibland lägger hon upp någon story med kläderna eller något inlägg, men inte såsom hon borde och kan. Inget snack om det i podden efter släppet heller, bara en gång nämns det, där hon knappt ville prata om det. Tycker det är så otroligt märkligt och oproffsigt att jag inte hade kunnat stötta det även om vi leker med tanken att jag hade tyckt om henne… är typ faschinerad… på ett negativt sätt 😟
Håller med dig. Men hon är för obrydd och lat helt enkelt, lägger inte ner hjärta och själ i detta direkt som många andra gjort med sina varumärken. Hon såg nog detta bara som något som skulle ge henne snabba pengar så hon kunde bli svinrik, hennes största dröm. Samtidigt som släppet är hon liksom på Ibiza och festar och nu är i Marbella med Saga på semester och det är viktigare, tycker hela varumärket bara osar Dropshipping.