Dagens samling av smygreklam

Alexandra ”Kissie” Nilsson verkar vara så ivrig med att marknadsföra sin bok som potentiell julklapp att hon helt glömt bort att reklammarkera inlägget.

Isabella ”Blondinbella” Löwengrip gör smygreklam för inte mindre än tre olika företag på Instastory.

Amanda Schulman gör sin vana trogen omarkerad reklam för sitt företag.

Calle Schulman brukar med bestämdhet och härskartekniker hävda att han minsann inte alls gör smygreklam. Kanske är han bara snäll och bjussar på det?
Märkte förresten att han blockat mig på Instagram. Hade jag haft en bucket list så skulle det varit en avkryssad punkt nu. 🙂

Jessica Lauren verkar ha missat att man måste reklammarkera ALLA inlägg där man marknadsför företaget.

Katrin Zytomierska fortsätter envetet marknadsföra sin PT och hans tjänster på ett sätt som bryter mot marknadsföringslagen. Trägen vinner!

Viktor Frisk gör samma misstag som Kissie och glömmer bort reklammarkeringen när han julklappstipsar om sin bok.

OCH så även Petter! De här böckerna verkar sannerligen ställa till det så här i juletid.

Lisa Anckarman tror kanske att hon kan komma undan med ett litet ”in collab w #madlady” men det räcker tyvärr inte på långa vägar.
Först ska det stå. Ingenting annat.

KLICKA HÄR!
Glöm inte att du kan anmäla anonymt om du så önskar.

89 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tycker vi alla här ska skänka en tanke till poliserna som skadades och omkom här i Malmö igår. Är så arg och verkligen i chock då detta är något som inte borde hända. Alla i Malmö som har möjlighet borde ta sig till Almvik och tända ett ljus❤️

      Nej vi har inte råd att förlora fler poliser!
      Vila i frid?️

      Fler barn som dött. Hade polisen gjort sitt jobb hade ingen dött.
      Högskoleutbildad vs förortsbarn.

        Tror inte du ska uttala dig förens du växt upp i Malmö och sett vad som händer. Vissa så kallade barn här är inget att tycka synd om.

          Wow. Racist much?

            Inte rasistkortet… Snälla.

            Du jag är själv invandrare så lite tråkigt att du tänker något sånt direkt. En bekant till mig blev skjuten av MISSTAG så jo jag vet vad jag snackar om så dra inte rasistkortet när du inte har någon koll.

            För det första har inget med ursprung nämnts här. För det andra är jag själv invandrare så lite komiskt hade det varit om man skyllde på utlänningar. För det tredje jo jag vet mycket väl vilka skit ungar det finns i denna staden. En gammal klasskompis till mig är dömd för mord och en bekant till min pojkvän blev skjuten av misstag. Har nog koll på vad jag snackar om

            Vilken otroligt märklig kommentar. Tror du på fullaste allvar att det enbart är etniska svenskar som drabbas av kriminalitet i Malmö eller andra städer? Tror du invandrare tycker att kriminaliteten som drabbar Malmös invånare, dvs också dem själva och deras barn, är bra?

          Jag är uppvuxen i Malmö och tycker du verkar vara full av skit ?

            Var är du uppvuxen? I de fina områdena som limmhamn eller? Snälla få inte Malmö se ut som en stad där det är lugnt

              Nu är ju inte Malmö sååå stort att det finns helt fredade delar vs ghetton. Allt som händer i Malmö påverkar oss alla.

        Nu är det ju inte heller så enkelt som att ”om polisen gjort sitt jobb så hade inga barn dött i förorten”.

        Så jävla respektlös och korkad kommentarer!!!

        Hade dom gjort sitt jobb rätt.. hade ingen dött. Nu visa det sig att de gjorde fel liksom hundpolisen som var narkotikapåverkad och körde ihjäl sig själv och sin kollega (hund).
        Ni alla är lika värdelösa…

          Vad snackar du ens om??

          Din kommentar är tyvärr obegriplig.

      Verkligen ???

    Förlåt men vem köper egentligen alla dessa ”böcker” skrivna av nobodies?
    Går de verkligen åt? Trycks de på beställning?
    (nån som jobbar på bokförlag kanske vet?)
    Och NEJ jag är inte bitter eller missunsam, jag undrar på riktigt vilka som läser sånt där.

      Barn! Jobbar på bibliotek. Jocke och Jonna, Misslisibell, Thomas Sekelius, osv. Långa köer på deras böcker. En del barn kommer in bara för att höra om influencer X eller Y har skrivit än bok, det förväntas nästan nu!

        På så vis!
        Tycker jag hänger med i svängarna men obviously not?

        Är också bibliotekarie och kan bara instämma. Jobbar i en stadsdel där de allra flesta har invandrarbakgrund och språknivån är ofta låg, barnen hos oss lånar böcker som ligger under vad man amnars tänker. Som ex. barn på mellanstadiet som enbart läser bilderböcker. Men undantaget är böcker av dessa influencers, Therese L, Jocke/Jonna mfl. Dem har vi kö på när de kommer ut.

          Men så bra. Jag tänker att Jocke o Jonna är inkörsporten till tyngre litteratur.

            Akademin behöver nya medlemmar??

      Betalar 189kr månaden och lyssnar jämt på ljudböcker så ibland händer att en sån här bok slinker med, varitaion är underbart! Då blir man inte så bitter och trångsynt! ? Få böcker jag skulle betala fullt pris för.

        Vilken tjänst använder du?

      Jag har själv köpt Therese Lindgrens böcker. Och har vänner som köpt kissies böcker osv. Och vi är runt 25 🙂 just misslissibells bok har jag faktiskt lyssnat på en sån där ljudbokstjänst och tyckte väldigt bra om den. Kunde relatera mycket då jag själv gått igenom samma sak under mina skolår

    Seriöst, jag fattar inte dessa inlägg med fokus på att anmäla så kallad smygreklam..? T.ex. att Katrin gillar sin PT – får man inte lov att göra det utan att det ska märkas på en massa sätt? Antingen så köper det man ser bara för att en influencer flashar med nåt eller så försöker man hitta trovärdigare källor för produkten innan man konsumerar. Jag säger inte att rätt inte ska vara rätt, men den här granskningen känns bara lite fånig.

      Jag kan känna ungefär likadant som dig, men samtidigt tror jag att detta behövs. De här lagarna är fortfarande väldigt nya, och många tar de inte på allvar som vi kan se om och om igen. Allmänheten förtjänar transparency när det kommer till reklam.

        Lagarna som reglerar marknadsföring och reklam är inte särskilt nya.
        Marknadsföringslagen som reglerar bl a vilseledande och otillbörlig marknadsföring inkl reklamidentifiering är från 2008 men ersatte en tidigare lag från 1999.
        Och Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (som reklamombudsmannen jobbar efter) kom till redan 1937 i sin första version.
        Så att lagarna skulle vara nya är inget relevant argument. Det är snarare så att influencers är unga och dåligt insatta i de regler och bestämmelser som gäller reklam och marknadsföring. Till skillnad från utbildade journalister, mediafolk och reklambyråanställda har influencers oftast ingen utbildning i marknadsföring och juridik.

          Ja så är det säkert absolut, tack för klargörandet 🙂

      Om nu influenser är ett ”riktigt arbete” måste de göra rätt, annars fallet det platt,.

        Varför ska influenser undantas från all annan skattefusk och otillåten marknadsföring? Om en politiker skattefuskar så blir det ramaskri, ifall Systembolaget inte märker sin reklam rätt så blir det ramaskri. Ska dessa människor komma undan, de som har en stor publik som går på allt de säger BARA för att tjäna pengar?

        Precis som Mp skriver – de vill bli tagna på allvar men både de och många av deras publik tycker att de inte behöver följa några lagar och tala om att de faktiskt får ersättning för att de säger att det är skitbra att ha ett visst betalkort. Eller tala om för de som inte vet att de faktiskt äger bolaget som de gör reklam för.

        Hur svårt kan det vara att bara göra rätt? Speciellt de får betalt i produkter och gratisnätter på hotell osv har lätt att smita undan skatten om de inte märker ut att det är ett samarbete. Tycker du att det är hedersamt att vi andra som jobbar inom t ex vården ska skattas till sista kronan men ett annat yrke ska bara skita i det? Fattar inte hur vissa tänker.

    Calle Schulman har för övrigt lagt upp ett riktigt snyftinlägg på sin insta om att fira julen utan barn. Jag säger absolut inte att jag inte lider med honom (julen ÄR ju barnens högtid), men allt fiskande (läs sponsorsökande) innan ger lite dålig smak. Att hans bror sedan ger sig in i kommentarsfältet är ju bara….. What?!?!!!

    Hej förresten Calle! Du brukar ju vara en flitig läsare här. Reflektion?

      Och hey, sambon Sandhras instastories? ”Ska vi inte få öppna paket nu? Varför tar det sådan tid?”

      Eh, för att ni har behovet av att dokumentera det perfekta livet på sociala medier……

    Linnea Claesson oxå, eller?

    Är det någon som verkligen orkar anmäla, inte ja men hejja dig!

    Är det smygreklam även om i läggen skriker REKLAM över hela sig? En markering är ju överflödig i många fall

      Du tänker dig att marknadsföringslagen skulle ha ett undantag från reklammarkering om reklamen skriker?
      Intressant tanke så man kan ju undra varför lagstiftaren inte skrev in detta undantag…

        Hahah, spot on Sigge

        Sigge, inte helt korrekt. Se tex vad reklamombudsmannen sa till Resume i november.
        – Det ska är viktigt att det tydligt framgår, i alla medier, vad som är reklam eller inte och om det inte syns att det är reklam ska det reklamarkeras.
        Så ja Jenny du har en poäng. Problemet är dock när influencers skapar innehåll på sina personliga konton, då blir det lätt otydligt vad som är reklam och inte.

        Tänkte väl mer

        Tänkte väl mer att om en bloggare vill göra smygreklam så måste man göra det liiite snyggare än så. Det är ju inte så mycket smyg över det hela. Så du missade min tanke helt och hållet och la ord i munnen på mig. Snyggt!

    Sindys senaste inlägg på insta… kan hon inte snälla fokusera på få tillbaka sina barn istället

      Sluta följa o ge henne uppmärksamhet ?

      Bilderna är dessutom tagna på club prive’….möblerna syns tydligt på prive’,s sida. Så nöjd hon verkar vara att massa män dreglar över henne. Kevin verkar tycka det är okej att ha en tjej som kanske blir hyrd en hel natt. Hade för mig nån sa han va jäkligt svartsjuk….

    Alltså vad håller Elaine Eksvärd på med? Hon verkar vara så förblindad av sina egna trauman att hon jagar pedofiler där de inte finns. Man kan inte gå in och be folk att avgå på grund av ett uttalande någon gjort för 6 år sedan. Och så säger hon att hon försöker skydda barn?! På vilket sätt då? Och alla kommentarer under hennes inlägg där de likställer ett olämpligt uttalande med pedofili? Vart är världen päväg? Det är på riktigt skrämmande. Och så blir debatten så polariserad att om man ifrågasätter henne ankalagas man för att vara pedofil själv. Jag anser att Elaine har förlorat omdömet. Samma sak hände i Mr Cool- debatten i somras. Än i denna dag om man ger sig in i den debatten blir man anklagad för att vara pedofil. Fullständigt sjukt.

      nu skriver hon bland annat i sitt svar till thomas mattson att ”6 barn i varje klass utnyttjas”… var det inte 3 i våras? och var kommer siffrorna ifrån? har aldrig fått svar på det. det blir en paradox när hon påstår hur många barn i varje klass som utnyttjas samtidigt som hon säger att många barn inte vågar berätta. det går inte ihop?!?!

      folk och elaine borde för övrigt lära sig skillnaden mellan en pedofil och en hebefil.

        Eller hur? Alla killar, som jag hade sex med när jag var 16-18 var för övrigt också pedofiler. Samtliga bör avgå och sluta verka i samhället.

        Men statistiken finns ju på hemsidan? Alla rapporter och allt. Det finnas jättemycket svar på det om man kollar upp det

        Och det är ingen paradox heller eftersom att det inte handlar om anmälda brott. Som undersökningarna på ämnet tydligt förklarar

      Och nej, ingen tycker om pedofiler. Alla är överens om det som hänt Elaine är fruktansvärt och att barn alltid ska skyddas. Tycker bara att kampen blir väldigt snedvriden när man ger sig på personer som inte är pedofiler överhuvudtaget. Personer som skildrar pedofili i en text eller personer som uttalar sig fel. Det är inte samma sak som att utsätta barn för sexuella övergrepp. Och att som jag nu gör försvara dessa personer är inte heller samma sak som att vara pedofil. Men det verkar gå folk förbi.

      Vem har hon bett att avgå och vad hade han sagt?

      Och hur gamal var han när han sade det? Över 25? Då gäller det fortfarande 6 år senare såvida man inte har sagt att man ångrar sig och bett om ursäkt.

    Anmält Calle – icke anonymt! Haha!

    Vår kära Anna Book!
    Smygreklam eller ….

    Anmält! Har inget liv just nu!

    Sett samarbetet mellan Isabella och Skönahem på skönahems Instagram? Trovärdigt att hon använder Google-produkter? Jag tror inte det.

      Tycker mest det är konstigt att bella själv ska behöva prata med google. Måste ju vara någon om ställer frågorna åt henne. Stackarn måste ju få vila någon gång. ?

      Undrar för övrigt hur sannolikt det är att Löwengrips nya shop faktiskt blir mer än en pop up-shop? 😀 nu låter det på henne i senaste inlägget som om det skulle vara klart att de ska vara där efter renoveringen men kan det vara så att hon ljuger igen?

        Fråga de 40 000 kvinnorna hon skulle föreläsa till om de hörde nått…

          Haha, ja det vore nåt! De har säkert full koll som hennes fans brukar ha ;D

            Väldigt klassiskt gråtinlägg om kärlekssorg hos IL nu. Följer trenden då det gäller att peppa inför nån lansering?

              Troligtvis hårbanden för sasha har nämt de ett par gånger i sin story

      Såg reklamfilmen med Isabella på Maggan Graafs blogg http://www.magdalenagraaf.se

      Det är väl ganska trovärdigt ändå att hon skulle använda det, varför skulle inte det vara trovärdigt.

    Varför måste K markera samarbete för sin egna bok?

      För att hon själv tjänar pengar på den om den säljs – så fort du vill att någon annan ska köpa något för att du själv ska tjäna pengar så ska det framgå tydligt att det är reklam som du tjänar på. Detta för att den som läser ska kunna ta ställning till hur ärlig rekommendationen är för produkten. Spelar ingen roll ifall den lilla skaran som följer vet att hon skrivit boken, inlägget är öppet för hela världen där inte alla har koll.

      Tycker också det är konstigt, förlegade regler som inte är anpassade efter sociala medier. Var drar man gränsen? Linkedin liknar alltmer sociala medier som Instagram där man uppdaterar med posts om jobb man gör, ska jag reklammärka om jag lägger upp inlägg om en bok jag skrivit där också?

    Nej du får inte 180 000 poäng om du skaffar ett Amex.

      Det står väl ändå 18 000?

    Synd att man inte kraftfullt markerar ned höga böter att smygreklam är förbjudet. Svider det tillräckligt i pengakistan så börjar man säkert att tänka sig för.

    Kolla då bloggarna på nouw. Dör är det många som ”glömmer” märka sina samarbeten

    Camilla, kan du inte göra en artikel som reder ut detta med märkning igen? Tycker det inte är helt glasklart, då reklammärkning bara är nödvändigt när det inte tydligt framgår att det är reklam. Vilket är anledningen till att nästan ingen traditionell reklam är märkt.

    Calles och Katrins förefaller vara glasklara fall av omärkt reklam, det framgår inte någonstans om inläggen görs i samarbete med företagen som taggas.

    Men om en influencer också har ett skomärke och skriver: Nu har de nya skorna från mitt märke XX kommit in. Använd kod rabatt20 för att få 20% rabatt, är det verkligen smygreklam då? Jag tycker det kan ses som ett tydligt reklaminlägg och reklam ska ju bara markeras när det inte framgår att det rör sig om reklam.

    Däremot blir det förstås luddigt med personliga konton (influencern) kontra företagskonton (skomärket), vilket förstås gör att det kan ställas högre krav på tydlighet.

      Eller när Isabella Löwengrip själv gör samma reklam för produkter på sina personliga konton som Löwengrip Beauty gör på sina företagskonton.
      I det första fallet ska reklamen märkas ut men i det andra fallet är det tydligt från början att det är reklam.

    CAMILLA! TIPS! Ellen Bergström gör världens bästa samarbete på Instagram ?

    Vad gäller omarkerade reklaminlägg o olagliga tävlingar är väl ändå eobt o ph deltagarna i topp. Kolla bara Amanda kniberg på IG reklam o rabattkoder i var tredje inlägg o inte ett ENDA märkt. Pojkvännen Joel är inte sämre han. Finns massa influenser som verkar tro allt dom får är gratis o dom inte behöver göra nåt.

    Nu måste jag faktiskt sätta ner foten det är INTE brott mot marknadsföringslagen att berätta om sina egna företag eller böcker/låtar/märken osv. Man är ambassadör för sitt eget märke eller sin egen produkt och behöver därav inte annonsmärke. Jag har pluggat marknadsföring både en bachlor och en master samt juridik inom internationell marknadsföring. Om det är någon tomte i Sverige på något kansli som säger annorlunda så skulle de torska i EU/internationell domstol.

    Visst är det fel när bloggare inte märker ut samarbeten och reklam men har man t ex skrivit en bok så är det INTE smygreklam.

      Tack för detta! Jag får precis som du inte ihop hur vissa exempel som nämns här skulle bryta mot marknadsföringslagen. Det verkar också ha uppstått en missuppfattning att all reklam ska märkas, men så är inte fallet. Det är bara när det inte framgår tydligt som reklam ska märkas. Tex det som kallas redaktionell reklam/native content dvs sponsrade artiklar som ser ut som vanliga nyhetsartiklar.

      Samma princip gäller ju sociala medier, det finns inga speciallagar för detta.

        Men det är inte alltid särskilt lätt för ”en genomsnittlig läsare” att identifiera reklam som befinner sig i gränslandet mellan ”tydligt” och ”otydligt”.
        Allt är inte svart eller vitt. Det är därför som reglerna om reklamidentifiering finns för att underlätta för läsaren/konsumenten att direkt med ett ögonkast kunna avgöra om det rör sig om ett reklambudskap och det innan man börjar läsa eller närmare fundera över om det kan vara reklam eller kanske något annat.
        Det finns sedan länge pressetiska regler om reklammärkning av kommersiella budskap i form av köpta tidningsartiklar och annonser utformade så att de vid ett flyktigt betraktande skulle kunna förväxlas med redaktionellt material.
        Det är något liknande man borde kunna tillämpa när det gäller sociala medier. Särskilt svårt är det för läsaren när personliga bloggar och konton på Instagram, Facebook osv blandar personligt material med kommersiellt. Där borde läsarens behov av information om innehållets natur vara extra stort.
        Att reklamidentifiering fungerar sämre när det gäller sociala medier än inom etablerade ”gammelmedia” beror förstås på de nya aktörernas bristande erfarenhet och dåliga utbildning inom marknadsföring, juridik och journalistik. Att börja skriva på sociala medier kräver ingen speciellt kunskap utöver att kunna skriva i jämförelse med de krav som finns inom etablerade medier. Detta är säkert också en orsak till den bristande förståelse för Marknadsföringslagens regler om reklamidentifiering väldigt många influencers ger uttryck för.
        Dessutom är benägenheten att reklammärka samarbeten och sponsrade inlägg begränsad av skattereglerna då många influencers väljer att mörka för att minska risken för inkomstbeskattning av sådant de får gratis som ersättning för arbete.

          Jag håller helt med om luddigheten som uppstått på sociala medier, då de flesta influencers skapar innehåll under sina egna namn och blandar privat och kommersiell på sina konton. Och att smygreklam fortfarande är ett problem, som tex Katrins och Calles exempel ovan och att det fortfarande kringgås skatteregler. Därför är det jätteviktigt att se till att dessa regler som du nämner följs.

          Det jag har invändningar emot är några av de exempel som brukar tas upp på denna blogg, där jag tycker det framgår tydligt att influencern gör reklam för sitt eget märke. Tex ”Köp min nya sko, ange kod20 för att få 20% rabatt” Måste dessa verkligen reklammärkas med ”i samarbete med mitt eget märke…”? Där framgår det väl tydligt att personen gör reklam? Med ett köpbudskap dessutom.

          Oavsett, så tycker jag det är missvisande när dessa exempel också kallas smygreklam och klumpas ihop med vad som faktiskt är glasklara fall av smygreklam.

          Hoppas att CamCam vill göra en uppföljning med RO och ta upp sådana exempel.

          Om man som läsare inte förstår att en person som skrivit en egen bok vill göra reklam för den är man extremt underbegåvad och det kan man tyvärr inte ta hänsyn till.
          Juridiken är en sak och underbegåvning är en annan.

          Ja dessa regler gäller för alla som utger sina verk via en ansvarig utgivare. Finns det ingen ansvariga utgivare utan man representerar sig själv behöver man inte märka något alls så länge man inte fakturerat ett bolag.

          Tex en person får en gåva att en företag, det är frivilligt att skriva om det = behöver inte märkas med något alls

          En person får betalt för att göra reklam för en produkt = annonsmärkas

          En person ingår ett samarbete eller startar förtag/lanserar en egen produkt eller tjänst = behöver inte reklammärka men man ska vara öppen och tydlig att man är varumärkets ambassadör.
          Ta till exempel fotbollspelare som har loggor på sina matchtröjor. Det står inte ”Paid ad” på tröjorna. Detta är samma koncept. Man är ambassadör, det är givet.
          Det är väl inte någon som tror att loggorna på fotbollsspelarnas matchtröjor inte är för att de ä sponsrade? Samma sak gäller bloggare och deras EGNA produkter.

          Bara för att man som läsare inte alltid förstår vad som är reklam eller inte det gör det inte till en juridiskt fråga eller betyder att någon har gjort fel.

          Inte ens affliate länkar behöver märkas ut egentligen då personen som länkar inte får något betalt innan personen som klickat handlar något. Däremot anser vissa att det är god ton att märkta ut det.

          Just affliate länkar är något som några svenska tjänstemän tolkat otroligt fel när de gäller marknadsföringslagar.

    Du syftar förmodligen bl a på Reklamombudsmannen vs. Tyra Sjöstedt där motsatsen till vad du skriver blev beslutet i Reklamombudsmannens opinionsnämnd 2016:
    ”Nämnden konstaterar att för en genomsnittskonsument ser materialet ut som ett blogginlägg och inte som rek­lam eftersom det inte på något sätt är reklammarkerat. Nämnden finner därför att kravet på att det av reklamen omedel­bart ska framgå att det är frågan om reklam därmed inte är uppfyllt. Detta krav gäller självfallet även om bloggaren på sin blogg marknadsför ett eget varumärke. Reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler.”
    https://reklamombudsmannen.org/uttalande/star-rider-tyra-sjostedt

      Tack för detta klargörande! Undrar då varför så många börjat slira på dettta trots RO:s beslut 2016, tex Amanda Schulman, som ju i princip bara använder sitt privata Instagramkonto till att marknadsföra Daisy Grace numera. Hon måste anmälts om och om igen för detta, vad har hänt där?

      Skulle hon ta upp det i Europadomstolen skulle Reklamombudsmannen ha fel ja

    Det är verkligen så jävla nonchalant att AKTIVT skita i att göra sitt jobb korrekt – som att markera ut reklam.

    Ödslar inte min kraft och energi på nonchalanta Influencers som ej bemödar sig med att göra sitt jobb korrekt att markera ut reklam.

    Tycker också det är konstigt, förlegade regler som inte är anpassade efter sociala medier. Var drar man gränsen? Linkedin liknar alltmer sociala medier som Instagram där man uppdaterar med posts om jobb man gör, ska jag reklammärka om jag lägger upp inlägg om en bok jag skrivit där också?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.