Tidningen Resumé publicerar stolt en artikel om att de anmält Linus Carlén på Nocco till Reklamombudsmannen och fått honom fälld för smygreklam.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta här…
Det var nämligen tidningen Resumé som utsåg Nocco till ”Framtidens marknadsavdelning” och satte Linus Carlén på omslaget i September 2018 – någonting som JAG granskade och ifrågasatte i ett långt inlägg. (Läs gärna hela min granskning om du missade den)
Juryn bestod bland annat av Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun som då försvarade sitt beslut med att ”Vi på Resumé har granskat den här typen av frågor under många års tid, så jag känner nog att vi har koll på detta.” när jag frågade honom om saken.
Nej, tydligen inte.
De hade tydligen inte alls koll på saken och det mesta som kom ur Fredrik Svedjetuns mun här var rena felaktigheter.
Ni har utsett och lyft fram en marknadsavdelning, ett företag och en varumärkeschef som otroligt framgångsrik och banbrytande genom sitt sätt att arbeta på sociala medier. Vad har du för kommentar till att den här framgången till stor del baserats på marknadsföring som bryter mot lagen?
Fredrik Svedjetun:
– Juryns beslut att utse Nocco till Framtidens Marknadsavdelning baseras på en rad olika saker, och då framförallt på hur marknadsavdelningen samverkar med produktutvecklingen, säljet och andra delar av Nocco. Men visst stämmer det att vi lyfter fram Nocco och Linus Carlén som banbrytande i sociala medier. Huruvida den delen av marknadsföringen bryter mot lagen är något som måste avgöras i domstol, och det vore väldigt intressant om det prövades.Borde inte ni som branchledande jurymedlemmar och Resumé som tidning ha lite bättre koll på det här? Särkilt när ni tar på er rollen att utnämna framtidens marknadsavdelning utan att veta vilka lagar och regler som gäller ”i framtiden” (På sociala medier) och Resumé som publicist av reportaget?
Fredrik Svedjetun:
– Vi på Resumé har granskat den här typen av frågor under många års tid, så jag känner nog att vi har koll på detta. Att vi prisar Nocco beror som sagt på en rad olika saker, där framgångarna i sociala medier är en del. Vad gäller Linus Carlén så är han tydlig på sitt Instagramkonto att han är varumärkschef på Nocco och jag skulle bli förvånad om hans följare inte känner till hans koppling till varumärket. Men det är möjligt att detta inte räcker och i så fall är sociala medier fullproppade med olagliga inlägg från människor som skriver om de produkter, varumärken och tjänster som de jobbar för och med.
Anmälan av Linus Carlén är en del av ett större arbete som publiceras senare i veckan i Resumé Insikt. Resumé har sökt Linus Carlén utan framgång, avslutas Resumés artikel med.
Ja, vad säger man?
You are welcome?
