Det där med att mäta, räkna och ranka poddar har inte varit det enklaste alla gånger, men det ser ut att ändras nu. Äntligen!
Poddindex lanserades 2017 för att bringa ordning i hur många som faktiskt lyssnar på poddar i Sverige, och togs fram av den svenska gruppen bestående av Sveriges Annonsörer, Sveriges Radio, Acast, Bauer Media och NENT Group som en egen svensk mätstandard för podcasts.
I ett pressmeddelande från Sveriges annonsörer meddelas nu att Interactive Advertising Bureau (IAB) tagit fram en global standard för poddmätningar (IAB Podcast Measurement Technical Guidelines Version 2.0). Den svenska standarden för Poddindex följer redan idag till stora delar riktlinjerna från IAB, men planen är att alla företag ska följa den nya standarden (Poddindex 2.0 enligt IAB:s nya standard) senast i januari 2020.
– Podcastmarknaden och annonsmarknaden är global och det är därför viktigt att det finns en transparens och en jämförbarhet även mellan länder. Med den här standarden är det inte bara möjligt att jämföra podcasts i Sverige utan även internationella podcasts som följer samma standard. För globala annonsörer skapar detta en trygghet när man ska investera i det heta ljudmediet, säger Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer.
Förändringen kommer framförallt att påverka siffrorna för lyssningar då IAB.2.0-filtreringen för lyssningar skiljer sig från mätstandarden för Poddindex. När det gäller räckvidd tyder Sveriges Annonsörers mätningar på att siffrorna kommer att ändras marginellt.
– Under övergångsperioden i slutet av 2019 kommer vi att ha en mix mellan befintlig Poddindex-standard och IAB 2.0-standard. Detta kommer att påverka jämförbarheten mellan de olika aktörerna på Poddindex. Vi kommer att informera löpande om när de olika aktörerna går över till IAB 2.0. Under 2020 kommer alla siffror på Poddindex vara enligt IAB 2.0-standard, fortsätter Peter Mackhé.
Det här var kanske inte det roligaste inlägget att läsa kl 21, men ack så viktigt.
Transparens är A och O för en bransch seriositet och att implementera globala system kan leda till internationella kampanjer som inte riktigt fungerade tidigare.
Men…för att ni inte ska gå och lägga er med abstinens så kommer här två Paradise Hotel-relaterade nyheter.
Först vill jag gratulera Kristian Täljeblad och Anna Pankova som förlovat sig, och Robin Mos som avslöjar att han ska bli pappa!!! TJOOJOOO!
