Det kom ett mail:
Hej!
Är verkligen de där märkliga hashtaggarna i senaste Instagram inläggen från tex Emilia de Poret och Ebba v Sydow tillräcklig reklammärkning? Tycker att numera bör väl alla större influensers faktiskt ha koll på hur de ska märka ut sina samarbeten?

Det där är ett exempel på katastrofal reklammarkering (Ebba) och ett exempel på riktigt dålig reklammarkering. (Emilia)
Svensk marknadsföringslag kräver att reklammarkeringen står överst i ett inlägg och att det även framkommer vilket företag det är som betalar för marknadsföringen.
Att Ebba Von Sydow håller på med sådant här – som jag knappt ens förväntar mig av en dokusåpadeltagare som gör sitt första sponsrade inlägg – tycker jag inte är någonting annat än pinsamt.
Ebba vet mycket väl hur man ska reklammarkera inlägg på korrekt sätt och har även använt Instagrams eget verktyg otaliga gånger för att markera samarbeten.
Med det i åtanke så framstår inte det här som någonting annat än en medveten otydlighet från hennes sida, där hon helt enkelt inte vill vara tydlig med att inlägget är reklam.

Jag undrar om jag någonsin sett fler hashtags på ett enda Instagraminlägg … jag tror nästan inte det.
En av anledningarna till att dela upp dem så här är för att Instagram har en gräns för hur många hashtags man kan publicera som mest.
30 st hashtags i inlägg och 10 st i stories och överskriden man den mängden så kommer inläggets text eller kommentar inte publiceras.
Brukar ni hashtagga era bilder?
Tittar man på spretigheten i Tyras hashtags så skulle det här inlägget ha kunnat handla om praktiskt taget vad som helst. Trauma och ångest blandat med skrattfest och misär.
Inte direkt glasklart om ni frågar mig, men bilden som hashtaggarna hör till har i all fall texten ”Om du faller, finns jag där. //Golvet
