Influencers promotar vintagetrenden

Influencers gör ofta reklam för så kallat ”Fast fashion” vilket är klädföretag så som Gina Tricot, H&M och Zara där man ständigt har låga priser, konstanta nyheter och hög omsättningshastighet.
Den här typen av ”slit och släng-kläder” som bara används ett fåtal gånger innan de kasseras, bidrar till en konsumtionshets som är allt annat än hållbar, något som influencers ofta kritiseras för.

Av den anledningen vill jag lyfta fram faktumet att både Kenza och Janni Olsson Delér nu skriver om att handla vintage/second hand istället för att köpa nytt.
Ja, det handlar om att de köpt Chanelväskor och ja, Kenzas inlägg är ett samarbete men man måste ju börja någonstans, eller hur?

Rom byggdes inte på en dag och det här kanske är en fis i rymden i det stora hela, och jag ser det ändå som uteslutande positivt att dessa två profiler med sina miljoner följare väljer vintage/second hand framför att handla sprillans nytt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *