Det gnälls om gnäll hos Nellie Berntsson

Är Nellie Berntsson verkligen rätt person att gnälla över dålig service?
Är Nellie Berntsson rätt person att gnälla över att företagarna gnäller?
Jag tycker hela hennes inlägg är ett gnällinlägg, men givetvis är hennes gnäll helt motiverat, till skillnad från alla andras gnäll. 🙂
Hur många gånger har inte hon hängt ut samarbetspartners, stallägare och människor som helt enkelt kritiserat henne till höger och vänster på sina enorma plattformar?
Är det att vara professionell? Är det bra service?

Om vi bortser från allt det så vet jag fortfarande inte om Nellie Berntsson är rätt person att överhuvudtaget prata om service och professionalitet med tanke på hur själv bedrivit det företag som hon har ihop med sin pojkvän. Eller ”företag” ska jag kanske skriva. 
Fram till alldeles nyligen hade hon inte ens det tillstånd som krävs för att bedriva försäljning av hästar med O.N Sporthorses, faktum är att företaget inte registrerades förrän 2020-07-28, så hur hon köpte och sålde hästar innan det är en gåta.
O.N Sporthorses introducerades på sociala medier den 12 juni 2019 men all köp och säljaktivitet som pågått under O.N Sporthorses flagg måste ha gått via Nellie som privatperson.
Företaget har alltså inte funnits på riktigt förrän alldeles alldeles nyligen och DÅ ansökte Nellie om tillståndet som krävdes.
Ansökan om det inkom till Länsstyrelsen 23/9 och 1/10, så alla hästar som köpts och sålts innan dessa två ansökningar blev godkända har alltså gjorts utan tillstånd enligt 6 kap. 4 § djurskyddslagen, i alla fall under O.N Sporthorses flagg.

Klicka här om du vill läsa mer om hur den här delen av djurskyddslagen appliceras på verksamhet med häst.

Jag har sökt Nellie Berntsson och O.N Sporthorses för en kommentar och ett förtydligande om jag missförstått något här, men de har inte återkommit. 

Med tanke på att O.N Sporthorses inte registrerades förrän 2020-07-28 och ansökan om tillstånd enligt 6 kap. 4 § djurskyddslagen inte inkom till Länsstyrelsen förrän 23/9 och 1/10 – hade du ett tillstånd som privatperson tidigare? O.N Sporthorses blev ju aktivt på Instagram redan i juni 2019, men blev inte ett ”riktigt företag” så att säga förrän i slutet av sommaren. Vem eller vilket företag var tillståndet ansökt för tidigare? // Mitt meddelande

94 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bra och granskande inlägg då det handlar om stora pengar för de som köpt hästar av henne.
    Hon blir mer och mer som henne hon köpte blandrasvalpen av El Hanif, en ung tyken tjej som sålt hästar och hundar svart under många år. Även suttit länge i fängelse för grovt ekobrott. Hånar allt och alla som ifrågasätter någon och bräker om hur mycket pengar det går att skaffa om man bara är smart. Suck

      Henne du pratar om hävdar ju att hon inte behöver tillstånd då hon enbart förmedlar och får provision. Vilket alla vet är skitprat då hon både insorterar annonserar och säljer genom några målvakter. Hon är kriminell och trots avtjänar straff fortsätter hon håna och öppet visa att hon helt skiter i lagar och regler. Måste vara diagnoser som gör att förståndet inte kan ta in hur detta är tas emot av andra. När någon straffad för ekonomisk kortslutet sitter och skrattar och håvar på nätet att andra bara är avundsjuka på att det rullar in stora pengar. Har även hört att hon säljer blandraser för 30 tusen och hävdar att dessa är mycket bättre än de med stamtavlor.

        Hon är väl ändå expert på nonchalans de yngre uppvisar, menar hon att hon träffat på foll som är bättre än hon är på sitt game?

      Exakt! Lite skrämmande.

      Folk kanske inte vill sälja till henne……

        Med tanke på Nellies förmåga att uttrycka sig i skrift så är det kanske inte helt hundra att hon kan göra sig förstådd?!
        Sen antar jag att hon svänger ganska mycket med sitt namn och ”kändisskap” och har säkert föreslagit för dessa traktorsäljare att hon ska få traktorn sponsrad så hon inte behöver lägga ut hela summan. Då hade inte jag heller återkommit med svar

          Nystartat bolag och vill köpa på faktura kanske? Ung person bakom som öppet lever högt, kan få företag att dra öronen åt sig.

            Hon vill säkert bli ”sponsrad” med

              Asolut, jag tror faktiskt lilla Nellie är lite chockad över att hon inte får gratis grejor med superservice med en gång och förnärmadf över att kassörskorna inte springer från kassan själva för att få äran att serva Nellie gratis.

              Urbota lathet och respektlöshet mot influencah, vi håller masken!

      Håller också för troligt att hon inte kunde skriva en vanlig offertförfrågan till företagen utan skrev ”Hej jag jättekänd influencer va kostar er traktor” eller något i stil med detta och därför inte togs på allvar….

      Allt annat borde väl vara en ny naturlag som bara gäller Nellie?

        Varför har du så konstiga alias?

    Har ingen koll på Nellie men håller inte med om att jobba med service är enkelt, bra service kräver både kompetens och vissa personliga egenskaper. Men självklart ska man få svar på mail och grundläggande hjälp av säljare etc borde inte vara så svårt.

      Jo service är enkelt. Såpass enkelt att det inte behövs en utbildning.

        Sen undrar jag hur nippertippan Berntson beter sig när hon är ute och handlar. Hon är säkert jätteödmjuk och tillmötesgående. Not

          Nej så dom hon skriver så låter det inte som att hon har en trevlig attityd.

          En person som är anställd för att jobba med service ska fortfarande kunna utföra en bra service med krångliga människor, annars ska man byta jobb!

            Fast man behöver ju inte tåla vad som helst bara för att man jobbar inom service. Krångliga människor är väl en sak, men någon med extremt dålig attityd eller som är direkt otrevlig/arg/aggressiv behöver man ju inte dalta med. Nu säger jag inte att Nellie är aggressiv och jag fattar vad du menar med att man måste ha tålamod inom service men de är ju människor också.

        Visst, det behövs ingen utbildning, men bra service är INTE enkelt. Jag har en treårig kandidatubildning, och fortsätter att utbilda mig nu, men ändå kan ett servicejobb vara betydligt mer krävande. Det är sjukt tufft att lyckas hålla humöret när vissa kunder är mycket arga, och kräver mycket kompetens för att lyckas vända en arg kund till en nöjd kund.

        Men för att göra ett medelmåttigt servicejobb, krävs det inte så mycket. Det håller jag med dig om.

          Vissa är inte serviceminded hur mycket utbildning man än har, medan andra bara har det i sig. Utbildning är överskattat i många yrken.

            Precis! Vissa är bra på att ta alla sorters kunder andra inte. Sen hjälper det såklart om man har god kunskap och erfarenhet.

    Företagen hon mejlar kanske helt enkelt inte vill beblanda sig med influencers och deras låtsasföretag? Vi vet ju inte heller vad hon skrev i mejlen, skulle inte förvpna en jättemycket om det var typ ”hej, kan jag få er traktor gratis, i utbyte mot exponering”. Då hade inte jag heller svarat.

      Att mejla företag om försäljning är väl sällan det bästa?! Ring företaget och sen om du fått en bra kontaktperson där ja då kan man maila

      Alltså jag hade svårt att förstå det där inlägget. Vissa meningar måste man läsa flera gånger. Skulle anta att försäljarna helt enkelt inte förstod eller inte tycker att hon framstod som seriös eftersom det är så erbarmligt dåligt skrivet.

      Stay in school, kids! Eller lär er åtminstone att skriva ordet DET om ni förväntar er att få svar.

    Iofs har hon rätt, det är rätt illa ställt med service i det här landet, även inom serviceyrken. En grov generalisering såklart.

    Men om man _alltid_ får dålig service så kanske man ska fundera på hur man själv agerar i dom situationerna.

    And she being an influencer and all..så undrar man ju hur många av dom där interaktionerna som från henne just inleds med att ”Jag är en influencer..kan vi få rabatt mot exponering på bloggen..”

      Håller verkligen inte med! De gånger jag varit utomlands så har jag insett vilken otrolig servicenivå det mesta håller i Sverige.

        Det kan man tro tills man får problem med foodora och ska prata med ”Madeleine”….

          Je tykkäh Nellie sava snell och inte så lillgammal & trött

          Foodorna verkar ju inte vara ett sånt bra företag..:

      Hon får säkert inga svar på sina offerter eftersom hon inte kan skriva. Självförvållat.

    De företag hon mailat vill kanske inte ha med henne att göra? Hon har ju för vana att hänga ut sina samarbetspartners när det inte passar henne och det har väl spridit sig att det blåser runt denna tjejen lite för ofta.

    Har svårt att tro att fyra olika företag inte vill sälja sina varor (traktorer)tror snarare att sanningen är att hon erbjöd dessa försäljare ett ”unikt samarbete” då hon är en influääänser.

    Bauhaus är ett lågprisföretag där servicen inte alltid är den bästa men priserna är istället låga. Välj en annan kedja om det är service som efterfrågas.

      Har jobbat på Bauhaus (på kontoret) och det är helt klart underbemannat i butikerna. Det var inte bara en gång om dagen en kund ringde för att klaga på långa köer till de olika avdelningarna eller dålig hjälp.
      Dock är den mesta personalen i butikerna kompetent! De är bara väldigt underbemannade.

        Så blir det när man inte vill ringa in folk för att ersätta alla som är sjuka (som också blivit sjuka pga bauhaus dåliga personalhållning)

    De är väl bara lite långsamma? Som hon uppenbarligen varit med att skaffa sitt tillstånd för att få bedriva handel med levande djur.

    Paragraf 16 tillstånd antar jag du menar har saknats. Behövs inte då hon stått installlad och hyrt boxar. Hon går då under tillståndet hos de som hyr ut (i slutändan alltid fastighetsägarens ansvar). Sen har hon väl ett bolag för sin blogg etc. Vet inte men antar att hon sålt hästarna genom det bolaget. Vore svårt att dra av för foder etc. Annars så att sälja dom privat verkar korkat. Gör hon det för att slippa konsumentköplagen så är den gällande iaf då hon räknas som näringsidkare pga. Driver hästarna som näringsverksamhet (genom bloggbolaget antar jag då).

    Ingen aning vem hon är men hon har helt rätt i sak. Svenska handlare är usla på service och lider ofta av vanföreställningen att det är kunden som är till för dem och inte tvärtom.
    Har själv jobbat i kundservice i 15 år och det är verkligen inte för alla, det är å andra sidan frivilligt att jobba i serviceyrken.

    Om jag får gnälla lite på Nellie…
    Kanske ta en titt på sig själv först? HON jobbar ju som influencer, alltså med att kommunicera i tal och skrift. Men kan ju inte skriva begripligt och har ordförråd som ett barn. Är ju precis lika illa som en serviceperson som är dålig på service?

      Ja inte ens ett passionerat inlägg om hur hon blivit ”gränslöst orättvist” behandlad kan hon skriva korrekt. Hur i hela världen uttrycker hon sig?
      Som en tolvåring med oförtjänt hybris.
      (Ja Nellie, det är okej att du kollar upp det ordet. Prova på synonymer.nu)

      Nej många influencers borde gå kurser i copywriting, för många kan inte skriva korrekt. Man blir trött.

    Jag har aldrig läst en rad hos Nellie och har absolut inget att tillägga om henne eller hennes verksamhet.
    Däremot tycker jag att hon har rätt i sak. Jag upplever också att service ofta är USEL hos både Bauhaus och övriga detaljhandeln. Inte sällan är småpratet med kollegan viktigare eller det som fladdrar förbi på skärmen. Det är enklare att säga ”nej, det har vi inte…” än att hjälpa kunden att söka efter varan.

    Bra att hon gnäller om sånt här dock, finns fan inget jobbigare än butiker som inte är service minded.

      Ja det är ju inget i Nellies gnäll som beskriver hur hon bemötte kassörskan. Och vem vet kassörskan kanske visste alltför väl vem Nellie är och tyckte hon kunde få göra något själv för en gångsskull

        om man tycker att kunder ska göra ens jobb bara för att man inte gillar kunden ska man inte jobba där.

      Sant. Men så får man också vad man betalar för. Även service.
      Går man till en lågprisbutik och handlar så kan man inte förvänta sig mycket.

    Är man amatör blir man bemött som en sådan, tror hon att alla vet vem hon är?
    ”Kändisskapet” har stigit henne åt huvudet. Vi driver skogsbruk och har handlat en hel del maskiner och har aldrig mött företag som inte svarat, man får nog den behandling man förtjänar.

    Hur svårt kan det vara att leta upp ett pentrykök eller stolpar, det märks att andra har gjort allt åt henne tidigare…välkommen till vuxenlivet.

    Det är inte lika roligt att läsa kommentarerna när inte gilla-knappen funkar 🙁

      Håller med. Halva charmen med bloggeb är gillaknappen

      Min gilla knapp fungerar

        Nu ja, du är 6 timmar efter inlägget

    Hon har säkerligen fiskat efter samarbete i mejlen med de olika företagen, därav inget svar.

    Vilket superinlägg! Hade varit intressant med en kommentar från N men det lär aldrig komma, möjligtvis något passivt aggressivt om näthat alternativt hur hon som ensam ung tjej har jobbat så hårt för detta etc och hur folk kan vilja förstöra/avundsjuka yada yada

      Det kommer att komma ett svar, var så säker; på hennes plattform där hon berättar hur orättvist hon blivit behandlad av Bloggbevakningen.

      Hade varit kul att få se mailen hon skickade. Skriver hon lika illa i dom så hade jag med blivit tveksam. En tolvårig narcissist som vill köpa dyra maskiner på kredit, vars inkomstkälla består av sponsring och att visa upp sig på instagram.
      Känns lite för osäkert för någon med dyra maskiner som är i behov av en inkomst från säkra källor. Med tanke på hur mycket Nellie shoppat på senaste är väl hennes kreditvärdighet inte så hög heller

        ”Ja heter Nellie e kend infuänser vill ha gratis taktor mot bild på instram har jette många följare”.

    Att kritisera är helt okej, men då tycker jag att man ska vara jävligt noga med att städa upp framför egen dörr först (Eller hur går uttrycket?) och själv också kunna ta åt sig av kritik. Finns så många som gapar högt så fort något inte passar dem, men de rannsakar sällan sig själva. En annan som svänger friskt med kritik och missnöje gentemot olika restauranger, hotell, yrkespersoner, etc, är ju StyleElin. Själv får hon däremot PTSD av att få helt legitima frågor kring sin UPPENBARA shady business.

      Hahah alltså jag dör av skratt och skämsel över hennes påstådda ptsd. Ja gumman det tar hårt att vara en bedragare, det kräver sina nerver…

    Nellie svarade på en kommentar på Instagram – som handlade om hur Nellie själv hängt ut kunder, stallägare osv och hur hon tänkte om det – och menade att vi följare inte ”vet hela bakgrunden”. Så jävla skevt? Det är väl aldrig ok att hänga ut någon bara för att man har en ”anledning” till det? Jesus. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

    Nellies företag fick t o m ett vitesföreläggande av Länsstyrelsen, då de saknade tillstånd.

      Hur vet du det?

        Offentlig handling så bara att begära ut från länsstyrelsen i Skåne.

      Här vill man ju ha mer info…!

    Dom vände nog bara på initialerna så att det hette NO Sporthorses innan dom hade tillstånd!

      Nej dem har alltid hetat O.N sporthorses

      Nej, det har varit O.N hela tiden 🙂

      No sporthorses, hehe! ?

      ?

    Hon har säkert mailat om traktorer och hon det är säkert som hon säger att folk inte återkommer, men jag kan nästan garantera att det beror på att hon försöker fiska efter samarbete eller sponsring i mailet.
    Jag arbetar själv inom den bransch som Nellie är i och det är utan någon större överdrift ett heltidsjobb att sålla i alla mail som rör sponsring och samarbeten.
    Ska företagaren samtidigt försöka hålla igång en fysisk butik så går ofta kunderna som är där inne och faktiskt handlar något före. Även om alla mailnissar också är potentiella kunder förstås. Men ibland hinner personalen bara inte med allt som inte är direkt kopplat till leverantörer, ordrar mm.
    Bauhaus har jag ingen erfarenhet av alls, givetvis ska man vara trevlig mot en kund som kommer och vill ha hjälp men bland tror jag dock att det kan ligga Nellie i fatet att hon är igenkänd, det är inte direkt något trevligt man förknippar henne med. Jag hade aldrig vågat sälja något till henne av rädsla för att det skulle komma en rant på hennes sociala medier om företagets produkter eller om jag sålt något som privatperson, exempelvis en häst. Hon är bara läskig och har satt det i system att klaga på precis allt.

      Fast om man som butikspersonal gör skillnad på folk och folk, oavsett vad dessa människor förknippas med, så är man inte en lämplig person i serviceyrket. I jobbet får man lägga alla sina personliga tankar och åsikter åt sidan och fokusera på att hjälpa kunden på bästa sätt.

        Jag arbetar som sagt inte som butikspersonal utan med kundfrågor, antalet sponsor- och samarbetsmejl som dimper in varje dag är orimligt att hinna med. Min rekommendation är att lyfta luren, ringa butiken eller att helt enkelt åka dit.

        Får man visst det. Man ska inte behöva tåla vad som helst bara för att man är butikspersonal. Du har en mycket märkligt inställning. En butik är ingen myndighet som måste serva alla.

          11.12 Är helt med dig.

    Om man upplever usel service i butiken hör man väl av sig till chefen i butiken? En del personer passar verkligen inte bakom kassan och en otrevlig person i kassan kan förstöra en hel dag. Och det i sin tur ger tyvärr negativt omdöme i folkmun.

    Jag drar mig för att handla på ett ställe om personalen är otrevlig.

    Konstigt att Nellie ska råka ut för dåligt bemötande vart hon än vänder sig, oavsett om det är som kompis, privatperson, tävlingsryttare eller företagare. Nellie har nog bara otur, det har säkert inget att göra med hur hon bemöter andra.

    Som man ropar i skogen får man ofta svar.

      Men eller hur, konstigt att hon bytt stall minst tio gånger och från början har alla varit fantaaaaaastiska anläggningar med underbara människor och möjligheter för att inom loppet av ett par månader vara det sämsta, skabbigaste och mest misskötta stället hon stått på. Tänk att familjen köpte gård och allt till ON Sporthorses och hon inte ens hann flytta in innan det sket sig. Tror faktiskt problemet ligger mer hos henne än hos precis alla andra hon möter.

    Kanske kan hon fundera på varför ingen vill sälja till henne eller förknippas med henne!
    Tror hennes pappa hjälpte henne mycket med spons och sådant innan.

    Hänger man ut folk kommer ingen våga sammarbeta med en och om man kommer hur det går för företaget så kanske man inte vågar sälja…

    Ni som är insatta i större maskiner för jord och skogsbruk, hur blir det med försäkringar om man skulle få spons? Jag frågar då jag är nyfiken.

      Garantier gäller som vanligt men försäkring får man alltid teckna själv. Oavsett om maskinen har sponsrats helt eller delvis bör det finnas kvitto/papper på affären.

        Tack för svar anonym 10:46
        Det finns regler för hur mycket skatt man ska betala om man blir sponsrad om jag inte misstar mig. Finns även regler på hur man ska visa reklam och spons som man får. Tror du att det kommer att komma regler och bestämmelser i framtiden om försäkringar och liknande om man blir sponsrad på större saker?

    Får man visst det. Man ska inte behöva tåla vad som helst bara för att man är butikspersonal. Du har en mycket märkligt inställning. En butik är ingen myndighet som måste serva alla.

    Jag tycker det var värre förut, med dåligt bemötande av personal i butiker etc. Nu är alla så medvetna om hur otroligt viktigt det är med kundservice och positivt bemötande, det är en så stor del av strategin i en business. Så jag blir lite förvånad över att just Nellie fått så trist bemötande upprepade gånger. Jag tror heller inte att det beror på att folk vet hur hon ”hängt ut” företag och personer, de flesta utanför hästsportsverige har ingen aning om vem hon är och känner inte till nåt alls.

    Antingen har hon haft en otrolig otur, eller också kanske hon antytt att hon vill bli sponsrad, vilket inte alltid tas emot så väl. Jag vet inte.

    Ot, En annan jättebebis är trump, nu gnäller han om att han inte får avbryta och skrika rakt ut på nästa debatt ( de kommer att ha mikrofon på för en i taget så de får prata till punkt, även han). Halledudane då vad synd det är om honom som inte får förstöra en hel debatt, bete sig som en femåring och vråla falska och irrelevanta saker rakt ut när den andra personen försöker svara på ett påhopp.

      Avskyr OT. Lägg av. Finns Öppet Spår för det

    100 000 för en riktig traktor är dock billigt…

    Har hon inte svarat på mailet? ?
    Hahaha, det hon själv störde sig på hos andra… hon är alltså likadan.

    Men alltså aj mina ögon. Hon skriver fruktansvärt ?

      Hon behärskar knappt svenska språket.

        Så illa är det väl ändå inte…

    Finns en annan hästhandlare i Skåne som ska upp i Förvaltningsrätten i veckan. Har inte haft tillstånd och anser inte heller att det krävs för det är enbart förmedling. Det kan inte NB anföra för det är mkt mer än förmedling hon har haft.

    Kom igen nu Nellie, visa hur proffsig du är och svara på mailet!

    Jag har ett företag som sponsrar folk inom hästbranschen i PR-syfte. Hade Nellie mailat mig hade jag släpat så gott jag kunde på svaret.

    Jag skulle aldrig vilja att mitt företag och produkter kopplas ihop med henne. Så otroligt oproffsigt med den överlägsna och konfliktsökande attityden.

    Då finns det ju flera andra som sköter sina samarbeten, är ödmjuka och trevliga mot folk.

    Det är nog läge för Nellie att hantera sina sponsorer med lite större respekt och låta de företagen synas lite mer regelbundet i hennes flöden. Vet ej hur mycket de betalar dock, men glest mellan inlägg med samarbeten. Undrar om alla verkligen betalar fortfarande eller om hon låtsas att hon har vissa sponsorer …. vet i alla fall ett företag som inte längre sponsrar henne men som ändå syns då och då … Hon bränner broar när hon snackar skit om sponsorer och folk som har köpt hästar av henne. Snacka om att balansera på en tunn tråd just nu. Att hänga ut ett byggföretag var ju smart om hon nu kommer att behöva handla material där framöver ?

      Nu blev jag väldigt nyfiken på vilket företag som inte sponsrar henne längre men som fortfarande syns i hennes flöde???

    Traktor för 100 000?
    En rostig maskin med renoveringsbehov från 80-talet då….
    Gissar att de lägger fokus på att sälja en ny traktor som ligger typ runt halvmiljonen och uppåt. Vill hon ha en traktor för 100000 så kanske typ blocket är mer hennes marknad…

      Du kan absolut få en helt okej begagnad traktor för 100 000-150 000 kr, en traktor från 80-talet ligger en bra bit under 100 000 kr.
      Men som du säger blir det en begagnad eller blocket traktor då. Ny traktor från företag kostar 500 000 kr och uppåt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.