Tänk om det gick att klimatberäkna en influencers påverkan? // Husligheter

Men sedan dess har ju egentligen inte mycket hänt. Många av de stora konton jag följer visar fortfarande upp massproducerad nykonsumtion. Användandet av reklamlänkar har ökat lavinartat, och finns det en reklamlänk så är det ju meningen att följarna ska köpa det influencern tipsar om. Däremot har det poppat upp ännu fler hållbarhetsinfluencers de senaste två åren, vilket är fantastiskt! Och det planterade en intressant tanke i mitt huvud. Tänk om det gick att klimatberäkna en influencers påverkan? // Maria Soxbo

Maria Soxbo aka Husligheter har skrivit ett riktigt intressant inlägg om influencers, påverkan och hållbarhet.
Stort tack till dig som mailade mig det här tipset, det var ett av de bästa inlägg jag läst på länge!
Tänk om det gick att mäta hur mycket en adlink faktiskt påverkar klimatet och hur vilket siffra en influencers resa landar på när alla som blivit inspirerade gjort sin resa?
Så här skriver hon på sin blogg.
Visst är det bra?

Instagraminlägg högst upp publicerades för drygt två år sedan, men Maria länkar till det i sitt inlägg.
Och visst är innehållet minst sagt relevant fortfarande? Kanske MER relevant nu än då.

45 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Har du räknat på din egen klimatpåverkan? Det är ju något du faktiskt _kan_ göra.

    Redovisa gärna, i transparensens namn.

      Det skulle jag absolut kunna göra, men eftersom jag inte är den typen av influencer som inlägget handlar om så är ju det helt irrelevant? Eller hur är min privata klimatpåverkan relevant för ett inlägg handlar om effekten influencers med hundratusentals, ibland miljoner följare kan ha? Särskilt som det är en annan persona inlägg jag skriver om här…

      Är det whatsboutism eller förstår du bara inte skillnaden?
      ??‍♀️

        Jaha, så _din_ miljöpåverkan är ointressant?

        Det är inte ”whataboutism”, det är det där som stod i Bibeln om att man bör se bjälken i sitt eget öga innan man påtalar flisan i sin medmänniskas..

        Så jag kan skylla min miljöpåverkan på influencers? ”Jag hade ingen aning..jag gjorde bara som en influencer sa till mig att göra..”?

          Se bjälken i såsom bibeln beskriver och förstå att bibeln självaste papper är gjort av förstörandet av denna bjälken, från trä till pappersmassa och papper.

          Det är historien om hur du mikroniserar en flisa molekylärt och sedan atomiserar begreppen för att på denna bjälke skriva något helt annat påstående. Som ett påtryck på det döda trädets testamente.

          Den grundläggande miljön påverkas alltid om varje fråga som ställs alltid faller tillbaka på den som format frågan och påståendena runt frågan, precis som om bibelns ord alltid ska falla tillbaks på trädets som förstörts bara för att bära fram ordets mening.

          Och Herren sade förlora icke herraväldet utan försök för någon gång (pröva i varje fall) skull att besvara första frågan innan ni ställer er på kö för att ställa edra egna lekamens frågor.

          -Handen på hjärtat och inse att handen infekterar hjärtat.

        Är inte dom där 100.000tals, kanske till och med miljoner följarna, också bara privatpersoner, vars klimatpåverkan inte spelar någon roll?

        Du verkar vilja få influencers till att vara någon slags sektledare och deras följare är bara dumma kretiner utan eget ansvar?

          Läste du Maria Soxbos inlägg och tankar kring hur influencers kan påverka till överkonsumtion? Och hennes tankar om hur följarna och influencers kan uppmärksammas just på den egna klimatpåverkan om de väljer att tex köpa en viss vara?

            Ja men hon som marginell till obetydlig ”influencer” vill såklart överdriva sig egen betydelse.

            Hon positionerar sig på en marknad, och jag gissar att en starkt bidragande orsak till att vi inte ser några fly/resor i hennes flöde är att hon inte blir erbjuden några sådana samarbeten.

              Hon är stor inom sin nisch. Det finns nog bra många företag som vill att hon ska kränga deras inredning iaf..

          Men det är ju precis så det är – dessa influencers är sektledare och deras följare är inte kretiner, det där får stå för dig, men naiva och aningslösa. Om det inte vore så skulle influencern vara arbetslös för själva jobbet går ju ut på erbjuda en skara trogna som gör som influencern, tänker som influencern, vill ha på sig det influencerna bär o.s.v., o.s.v. Varför tror du att företagen annonserar hos dessa influencers och inte bara på stan?

          Och så, eftersom det som saluförs i sociala medier av dessa influencers inte är goda idéer eller uppfinningar som kan rädda klimatet utan tvärtom produkter som sliter hårt på miljön – så är det väl inte så där jättesvårt att räkna ut vilket allvarligt miljöproblem dessa influencers är.

        Kan inte du radera den här kommentaren? Kapade verkligen fältet och drog ner stämningen direkt

        Oj? Du är nästan alltid defensiv när du får konstruktiv kritik, blir aldrig en intressant diskussion utan försvar i form av ”vad är det du inte förstår?” – nästan som en tonårings reaktion.

          Det var väl ändå inte kritik utan bara ett försök till att trycka till Camilla.
          Den här bloggen gör ingen reklam för något, inga adlinks osv, hon bidrar alltså inte till någon miljöpåverkan. Det är poängen som du verkar ha missat.
          Vad hon eller någon annan influencer gör privat, utanför sociala medier, är helt ovidkommande.

          Fast att jämföra en enskild persons miljöpåverkan med en influencer som delar ut reklamlänkar med jämna mellanrum och som ofta lever på konsumtion (äta ute/köpa nytt/sälja sina designer osv) blir ju två helt skilda saker? Hur är det en svår ekvation?

            Men snälla… vad har hänt med eget ansvar? Eller följer du influencers blint och gör allt de säger att du ska göra?

            Och varför kan influencers fortsätta leva på detta? För att följarna möjliggör det.

        Allas klimatpåverkan är relevant om du frågan miljön.

        Det vore ju iof intressant om du gjorde det! Du är ju en form av influenser som i viss mån kan tänkas uppmuntra till konsumtion ibland genom att recensera produkter, uppvisa influensers kollektioner etc. Även om du inte gör det för att uppmuntra till konsumtion i sig så har du ju en viss makt som definitivt påverkar vad folk köper och inte. Svårt att räkna på kanske eftersom du inte har några länkar som kan räkna på konsumtionen iof? Men jag tycker absolut det vore intressant att veta om folk faktiskt köpt produkter som du tipsat om, oavsett om det är böcker, djungelvrål eller schampo.

        Det skulle ju säkert vara till din fördel i jämförelse med många andra stora influensers men kanske nackdel i jämförelse med småinstagrammares makt? ?

        Skulle inte du kunna göra någon sådan typ av tabell för poängräkning och sedan jämföra olika influensers Camilla? Vore väldigt intressant faktiskt.

      ..och som en liten vägledning, bor du i Sverige så är utgångsläget rätt dåligt (bara i egenskap av vårat geografiska läge, att vi är högst beroende av mattransporter från resten av världen, och inte några närliggande platser, och att dom sakerna är det som gör svenskar generellt till några av världens största miljöbovar.
      Att du själv slutar flyga förändrar inte det faktum att saker flygs och transporteras till dig dagligen)

      Har/kör du bil så hamnar du ännu högre upp på skalan över miljöbovar.

      Har du skaffat mer än 2 barn eller husdjur, och/eller köper saker på internet så är du hjälplöst en del av problemet.

        Vi skulle i stort sett kunna vara självförsörjande på livsmedel om vi ville det, det handlar bara om politisk vilja samt konsumentmakt. Och såklart att man inte kan kräva att få äta bananer och avokado varje dag. Jag försöker tex köpa svensk- och helst lokalodlat i den utsträckning det går, för att stötta svenskt lantbruk och svensk livsmedelsproduktion. Även om det innebär att 2 kg vetemjöl kostar 40 kr och en påse linser från Gotland kostar 80 kr. Förstår att inte alla har råd med det men de av oss som har det kan ju försöka välja lite mer rätt i mataffären.

        Tycker det är synd om de här frågorna alltid ska urarta i ”vad gör du själv då?”, de är för viktiga för det. Maria Soxbo är inne på något väldigt spännande och jag tycker också att det är bra att hennes inlägg uppmärksammas här på bloggbevakning!

          Ja det är synd att den här debatten inte kan hållas utan att kidnappas av någon småsint surmus med mindervärdeskomplex som ska försöka vinkla in den till något annat.
          Jag tycker det är toppen med alla influencers som faktiskt går emot köphetsen. Jag följer många konton med mål som självförsörjning eller som handlar om att leva off-grid. Följer inte ett endaste shopaholic-konto, har noll intresse för sånt.

          Sen har tyvärr svenskarna vant sig vid att mat ska vara så billigt som möjligt (den är billigare idag kontra på 90-talet då den stod för en högre del av hushållens utgifter). Butikskedjorna konkurrerar främst prismässigt, för att majoriteten av kunderna inte är villiga att betala. Vilket suger. Vi är så jäkla bortskämda.

            Sant. Och det gäller även annat som tex kläder.

            På 70-talet stod maten för hälften av hushållets utgifter, men boenden var inte så dyra. Nu är den största utgiften ens boende. Jag tror inte att folk skulle ha råd att äta och bo om maten blev lika dyr som för 50 år sen.

      Fyfan vad tråkigt att din kommentar hamnade högst upp, speciellt när man fick en positiv känsla av att läsa inlägget. Bra skrivet, Husligheter!

        Är ju en relevant kommentar tycker jag. Här sitter vi gladeligen och pekar på vad influencers gör fel men har vi sopat rent framför egen dörr först?

        Man måste inte konsumera allt en influencer pekar på. Vi har alla ett ansvar att dra vårt strå till stacken. Och är miljön en hjärtefråga så kan vi engagera oss på mer konstruktiva sätt än att skriva kritiska kommentarer om en individ i en skvallerblogg.

      #börjarkännauppgivenhet

      Fullständigt irrelevant jämförelse då Camilla inte tjänar sin inkomst genom att uppmana folk till miljövidrigt och på andra sätt oetiskt konsumtionsfrosseri.

    Absolut relevant! Jag tycker att alla vuxna har ett ansvar, ja speciellt oss som ar lyckligt lottade och KAN göra bra val.
    Jag läste den här artikeln häromdagen och hoppades att ett passande inlägg skulle dyka upp här så jag kan tipsa om den.
    http://www.bbc.co.uk/food/articles/biodiversity

    “When a species goes extinct, it’s gone forever. Losing species isn’t just deeply sad, it’s also dangerous. It’s like throwing bits of an aeroplane out the window mid-flight – we don’t know what species are crucial parts of a functioning ecosystem. And when ecosystems start unravelling, we all suffer. We rely on nature for literally everything that matters: food, air, water. Our health depends on the planet’s health.”

    ”Rich people have lots of choice, poor people have much less, it’s harder for people on low incomes… so the messages have to be different according to people’s circumstances”, says Professor Lang. What does he recommend? “Eat less, eat diverse, buy organic and sustainably produced food wherever possible, and eat a variety of plants.”

    ”There are responsible ways of eating meat. You can begin with knowing the farm your animal came from and what kind of life the animal had. There are examples of well-managed, pasture-raised meat.”

    “In the last 50 years, fishing has been the leading cause of loss of marine biodiversity, and scientists are concerned about the collective threats facing our seas.”

    Läs artikeln! 🙂

    Vem skriver My’s inlägg och svarar på kommentarer?
    Inga stavfel, trevliga svar etc. Men känns inte alls som My..

      ?
      Du igen

      Försök inte få trafik till bloggen. Du är så genomskinlig.

      Mys*, inte ”My’s” ?

      Hej M! Ja, det kan man verkligen undra. Hoppas du få en fin dag!

        Haha exakt

    Det här skulle jag verkligen önska blev en trend! För visst blir vi påverkade av alla dessa influencers, stora som små. Vi följer matkontot, inredningskonton osv. Och även de som känns hyfsat ”genuina” gör reklam för något.

    Om detta belystes mer så kanske vi läsare kunde påverka mer. För ibland äcklas jag verkligen av alla reklampelare, det är värre än förr då det var en helsida i tidningen som man kunde bläddra förbi. Nu lindas det in snyggare men är också farligare.

      På något sätt måste de ju dock tjäna pengar. Så reklamen kommer vi inte komma bort från om inte instagram börjar kosta pengar, vilket det inte kommer göra. Även om de skulle ha företag som säljer egna tjänster/produkter så kommer man inte ifrån att det kommer vara reklam för dessa istället.

      Du kan påverka. Sluta följ de som du tycker har osunda värderingar och börja följ de som har bättre. Ställ krav på produkter du konsumerar. Konsumera mindre. Osv.

    Här var det fullt av gröna khmerer …

    Önskar att BB började fokusera på mer den här typen av granskning. Visst är det bra att någon granskar om influencers reklammarkerar, men detta känns ännu mer värt tycker jag.

    Lite som det där insta-kontot som outade influencers som flög förresten.

      Ja! Jag saknar också Aningslösa influencers.

    Bra uppmärksammat, Camilla.

    Är ju lite som med oljebolagen. Det går emot deras business, varpå det är upp till skolan och medborgarna att utbilda sig väl nog så att de inte faller för marknadsföringen.

    Sedan handlar det ju också om att människor faktiskt ska bry sig om klimatet, vilket kanske inte är lika självklart då vi som art inte haft några liknande hinder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.