Och jag som trodde nya bilar minskar i värde

Först köpte Nellie Berntsson en Porsche Macan och nu har hon och Olav införskaffat en BMW M850I Coupe årsmodell 2020.
Vill man lägga sina pengar på dyra bilar så ska man givetvis göra det, men jag undrar vem det är som fått Nellie att tro att hon kommer kunna tjäna pengar på bilarna framöver?
Brukar man inte säga att en bil tappar i värde så fort man kör ut den från säljaren?

Eller är dessa två bilar så exklusiva att de kommer öka i värde om några år?
Kanske?
Jag har ganska lite erfarenhet av både Porsche och BMW. (Med liten, läs ingen)

Någon som vet?
Dessie, where you at? 😉

Tack för tips!

132 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Du cam tror att nya bilar minskar i värde pg av att du gått mer än 9 år i grundskola.

      Och vad tror du?
      Har du köpt en ny vanlig bil som inte minskat i värde?
      Det kvittar hur länge du har gått i skolan om du inte förstår det!

        Jag förstod det som att TS menade att eftersom Camcam har pluggat mer än grundskolan, förstår hon rätt att bilar minskar i värde. Men att Nellie, som då kanske inte gått klart grundskolan(ingen koll om hon gjort det eller ej) tror att nya bilar ökar i värde. Kan ha fattat fel, hjärnan kanske inte vaknat än.

          Det var väldigt otydligt skrivet i alla fall.

            Nej, verkligen inte.

        Läs om, läs rätt ?

        Men snacka om taggarna utåt? Läs igen, läs rätt

        46 personer vaknade på fel sida och prkar inte läsa kommentarer ordentligt.

      Grundskolan är nio år – menar du att Cam gått om?

      ???

        Mer utbildning än nio år i grundskolan menar hen väl?! Alltså några år till med gymnasiet 😉

        Dock tror jag inte att det är just i gymnasiet man lär sig om bilars värde…

      Denna kommentaren är skriven med samma stil och lika oförståeligt som Nellie skriver

    Varenda kotte vet väl att bilköp aldrig någonsin är en investering.
    Guld, bostäder och disneyporslinsfigurer från fyrklövern, det är investeringar!

      Nja riktigt rätt har du inte. Man kan definitivt tjäna pengar på bilköp om man vet vad man sysslar med, dock är det nog extremt ovanligt med nybilar som ökar i värde.

        Min Cadillac 52 a är en investering ?

      Och det beror fasen på. Vår första bil va begagnad (men ändå inte så begagnad). Dessvärre va det väldigt mkt fel så i slutändan hade det nästan varit billigare att köpa en ny. Och vi fick inte speciellt mkt för den när vi sålde. Vår senaste bil va helt ny. Den drar lite då den är en hybrid, krånglar inte å vi har nybilsgaranti. Och den har inte sjunkit mkt i värde. Sjukt nöjd

        Personen skrev dock investering. Det är det ju inte hur mycket bilköpet ett klipp var.

        Anonym – har inte sjunkit i värde? 😀
        Vad baserar du det på? Klart att den har! Den har rullat fler mil, och är äldre. SJÄLVKLART har den tappat i värde.

          Hen skrev att den inte sjunkit mycket i värde, hen skrev inte att den inte sjunkit i värde. Två totalt olika saker.

        Är det en laddhybrid eller ”vanlig hybrid”. En laddhybrid kan minska mellan 50-60 tkr första året. Om inte mer! Därför ska man köpa en demobil alt. någon som är typ 1-2 år gammal.

        En ny bil av den modellen kanske inte har minskat så mycket i värde, ER bil har dock helt garanterat gjort det. Eller tror du att någon skulle köpa den från er för nästan lika mycket som de kan köpa en sprillans ny hos handlare för?

      Finns klassiker som kan vara en bra investering, typ gamla wv-bussar från typ 60-70-talen. Men nya bilar är nog aldrig en investering. Både minskar i värde och kostar att äga!

      Köpte min första bil en, Renault från 88 för 2000. Sålde den för 5000 ? det var tider det!

    Porsche Macan och BMW M850I Coupe är standardbilar även om de är hyfsat exklusiva sådana. Men några investeringsbilar är de inte. Vet inte hur man ska tjäna pengar på nytillverkad bil som tillverkas i tusentals exemplar. Den förlorar i värde så fort man tar emot den och kör ut från bilhallen.
    Investeringsbilar är i en helt annan kategori och de kostar vanligen flera miljoner kr och mer.
    En Mercedes 300SL från 50-talet t ex.

      Man kan inte tjäna pengar på en bil hon har som leasing bil!!!

        Hur vet du att hon har leasat de?

        Porschen är inte leasad utan kreditköpt.

          Billån eller kredit? Tänker bara vilka galna räntekostnader.

            Sannolikt billån, men standardformuleringen när man kollar bilars ägarstatus är ”kreditköp”.

              Ah okej tack för förklaringen ?

          Skillnaden mellan leasing och kreditköp är att vid leasing brukar man bilen men man är inte ägare. Värdeminskningen är inräknad i leasingavgiften liksom ränta och amortering. Om bilens marknadsvärde är lägre än det värde som leasingavgiften är uträknad efter får man täcka upp mellanskillnaden.
          Vid kreditköp äger man bilen och man står själv för värdeminskningen genom att man betalar en kontantinsats. Bilens marknadsvärde efter att lånet löpt ut är tänkt att täcka resterande låneskuld. Man kan välja att lösa lånet och behålla bilen eller sälja bilen för att lösa lånet.

    Hon menar inte att hon går ner i transportkostnader då? Bara för att bilen inte ger tillbaka pengar vid försäljning så kan den ju vara billigare än andra alternativ under tiden man har den.

      Ja fast köper man en bil som kostar 1,4 miljoner så får man köra så in i helvete långt för att man ska vinna på transportkostnader

        Hahaha. Hon har väl I te ens körkort?!

          Nellie och Olav har körkort.

      Sen vill man kanske köpa en lite mer bensinsnål bil än en 5 liters (eller är det 4.4, orkar inte Googla) om man ska spara på transportkostnader

        ??

      Det är klart att hon menar så! Hon menar alltså inte att bilen ska öka i värde utan att den ska hjälpa henne att tjäna pengar genom att hon kan ta rätt antal hästar till tävlingsplatser.
      En utgift för intäkternas förvärvande.
      Kom igen BB, liiite bättre läsförståelse och allmänbildning än att missförstå sånthär har ni väl?

        Vad har en sportbil utan dragkrok (vad jag kan se) med att ”ta rätt antal hästar till tävling” att göra?

          Undrar jag med ?

          Det var väl om lastbilen hon sa att den skulle hjälpa henne att tjäna pengar och sen knyter Camilla ihop det med sportbilen.

            Nej. Det står ju i hennes story:

            ”Lastbil: För att vi ska kunna åka och träna/tävla och köra hästar till vet.

            Bilar: Investeringar som man tjänar pengar på”

            Hon skrev även ordagrant när de köpte Porschen att de hade gjort en investering, så det är definitivt bilarna hon pratar om.

              Ja, vi skrev samtidigt så två kan inte ha fel ?

            Hon skrev först om lastbilen som är för transporter logiskt nog och sen om Bilar.
            Bilarna är tydligen investeringar. På vad sätt kan man undra – i synnerhet om de är leasade ?

        Du kritiserar CCs läsförståelse men hur är det med din egna egentligen?

    Nellie är väl inte så bra på svenska? Hon menar väl ”sparar” pengar på, inte att hon förväntar sig att få mer om hon säljer men hon verkar tycka att hon gjort ett klipp.

    För övrigt är hon praktexempel på varför jag (generaliserar och) inte gillar hästmänniskor och hur de behandlar hästar inom sport. Hundmänniskor och kattmänniskor är inte lika slit och släng-människor som folk som tränar hästar. Och då har hästarna redan en ganska taskig livssituation genom att bo i box osv.

      Stackars hästar som får transporteras runt i de här fordonen!

        Hur får man in en häst i en Porsche Macan?
        Behövs väl en cab så hästen kan sitta i baksätet?

          Christer Glenning sa i Trafikmagasinet häromveckan att en och en halv häst utan problem går in i bagageutrymmet på BMW:n (om man viker hästarna två-tre gånger på mitten och klipper av svansen) . Osäker på Porschen. Nellie vet vad hon gör.

            Vad sa han om baksätet? Glenning alltså. Han brukade alltid ha synpunkter på om att det var trångt i baksätet 😉

      Om Nellie kan man verkligen säga att hon inte har alla hästarna hemma.

        För att driva hästverksamhet har de väl knappast skaffat de mest praktiska bilarna heller? Borde inte en jeep eller SUV med drag passa bättre? Att hoppa in och ut ur en Porsche/BMW med skitiga skor och ridkläder menar jag? Och ett gäng hundar som fäller…

        Hmmm, fåfänga någon?

          Hundarna får inte åka i bilen sa hon. Väldigt praktiskt…

            Ska de springa bredvid?

              Antingen det eller stanna hemma I suppose.

      Ja, väljer man att tjäna sina pengar på att utnyttja hästar så…

      Igen, någon som aldrig satt sin fot i ett stall som tror sig veta hur hästar behandlas…

    En bil förlorar i snitt ungefär 30% i värde under första året oavsett hur mycket eller lite du kör. Oavsett bilmärke och modell. Om det inte är någon väldigt speciell limited edition, ex. Ferrari som ibland släpper en bil i endast 100 stycken exemplar.

    Äntligen någon som reagerade på hennes svar. Skrev en fråga till henne om hon kunde utveckla sitt svar men det har hon inte svarat på.

    En schablon är att en bil halverar sitt värde på 5 år. Så nån fantastisk investering är det ju inte. Om man vet vad investering betyder. Sen kan hon ju använda ordet investering som nåt som hon lägger pengar på för att få ökad livskvalitet eller dyl. Men det känns långsökt.

    Alltså ärligt dock, HUR har hon råd med en sån bil + Porschen (även om dom båda antagligen är belånade till max)? Jaja jobbat och tjänat pengar länge på bloggen osv men inte ser man andra bloggerskor på samma nivå göra såna köp? Sen har hon lagt en massa på sina hästar och hyran på gården är ju inte säkert heller billig. Förstår verkligen inte om hon bara är lite enkel och vill se ut på ett visst sätt och därför köper bilar hon knappt har råd med.

      Det blir väl ett uppvaknande när hon hamnar i finkan några år som el Hanif som verkar vara hennes nya förebild. Pengar ner i fickan

      Jag undrar också det men det bara Nellie och Olav som har svar på det.

      Leasingbil.

        Fast leasar man en bil skriver val man ändå inte att man köpt den??

          Jo, influensor kan säkert göra det

            Det är kreditköp

    Då de driver ett företag leasar hon troligen sina fordon. Månadskostnaden bygger på hur mycket de lägger in som första förhöjd leasingavgift. Men jag kan lova att leasingavgifterna per månad för dessa bilar är höga. Sedan får du inte köra privat mer än 100 mil per år utan att bli förmånsbeskattad Allternativt han du ha en av bilarna som en förmånsbil. Det innebär att du skattar en viss summa privat för bilen varje månad och då är det fritt fram att användas privat. De bilar som inte är förmånsbilar måste även ha körjournal. Det är mycket att hålla reda på och jag hoppas att det har någon runt sig med lite förstånd. För om man inte förstår vilka kostnader en ny bil skapar i form av värdeminskning är det nog mycket annat man inte heller förstår.

      Känns ju så fruktansvärt skabbigt att stallnellie skulle behöva en BMW Coupe som tjänstebil på leasing… hög avgift givetvis. Hur ser beskattningen ut? Orimligt tycker jag att man kan leasa/köpa de mest exklusiva varorna som inte ens har med verksamhetens drift eller kärna att göra.

      Men man lär väl kunna kolla upp sen vad bilen står skriven som, precis som man kunde på Isabellas Porsche som också var leasad.

      Är det vanligt att man skriver att man köper en bil om man väljer att leasa?

        Nej, det är nog en influenser-grej

          Fast hon leasar inte.

      Hon äger porchen.

        Försäkringspremien på den kan inte vara billig.

          Skatten år 1-4 låg på 13000 ungefär. Som hittat.

    Inte den skarpaste kniven i lådan.

    Hon kanske räknar på att hennes nya dyra bil skall räknas in lite pengar i följare och spons som impad av en bil?! Eller få avtal med BMW själva

    Ett fordonsinköp kan såklart vara en investering, om fordonet kommer ge någon form av inkomstökning. Annars är det konsumering.

    Kanske så hon menar.
    Men själva fordonet i sig ökar inte i värde, men det har jag svårt att tro att hon menar.

      Jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara, som täcker upp för dessa kostnader och mer.

        Säger inte att det är korrekt i hennes fall, men kanske så hon menar.

        Tror många kallar sina inköp investeringar utan att riktigt veta vad som krävs för att ett objekt faktiskt är en investering.

    Som jag skrev i förra nellieinlägget….

    Hon tar sig vatten över huvudet. Dyra bilar, stor gård, lastbil. Känns inte ett dugg genomtänkt utan allt är resultatet av stundens invigelse och att ha ett perfekt yttre. De verkar förvisso sälja hästar på löpande band just nu men det är inte så smart att konsumera som de gör, framför allt inte med tanke på situationen just nu.

      Jag kan verkligen hålla med dig. Visst att hennes egna bolag verkar gå bra (vet dock inte hur det är under 2020).
      Men att spendera såhär går över allt mitt förstånd.
      Till och med ridsportens kungligheter Lisen och Peder säger att de fått kämpa detta år med att få saker att gå runt (och då har ju ändå Peder sponsoravtal på x miljoner).

        Dock lever Peder mer på att utbilda och tävla sina hästar? De av köp-hästarna ON tävlat är hästar de tänkt ha för sig själva men där de inte kunde motstå bud. De flesta hästarna köps och säljs snabbt, utan att tävlas. Riktiga elitryttare har annan struktur på sin verksamhet.

          Ja men det är klart de har en annan struktur. Men sälja hästar gör alla elitryttare, och som jag sa yttrar sig Fredricsson om svårigheter ekonomiskt, så är det ju inte speciellt klokt att Nellie gör som hon gör nu.

        Snälla, jämför inte med Lisen & Peder. Det vi ser idag frukten av decennier av strategiskt arbete. De har hela tiden investerat pengar från lyckade hästaffärer i sin anläggning och båda har tävlat på internationell nivå som stöttats av stabila långsiktiga sponsorer. En verksamhet på stabil grund, lägg till det en djup hästkunskap och ödmjukhet.

          Läs om läs rätt. Ingen har jämfört med Lisen och Peder.

            Ja precis. Läs om läs rätt. Ingen jämför Nellie med Fredricson. Milslång skillnad mellan dessa två.

    BMW:n hade gått några hundra mil så den är inte fabriksny. Nypris enligt Bilcenters annons var 1,4kr. De ville ha 950tkr för den.

    Vilken investering. Ett tapp på nästan en halv miljon på de första 500 milen.

      Men enligt Nellie så är BMW’n en 2020 årsmodell(har för mig jag såg det på hennes instastory) och den som bilfirman hade ute på sin instagram var 2019. Antingen är det inte samma bil eller så har Nellie inte helt koll.

        Känns osannolikt att bilfirman skulle ha två (identiska) mörkblå BMW M850i Coupe till försäljning med bara 2 månaders mellanrum.

          Håller helt och hållet med dig.

    Jag förstår verkligen inte hur hon skriver, det sista svaret där om Fia

      Hon menar att hästen tidigare inte var värd så mkt utan att det är hennes jobb som ökat värdet. Hon vill därför inte betala gör sitt eget jobb. Läxan är väl att hon skulle köpt henne tidigare.

    Varför köpa en ny bil när man redan har en fungerande bil? Spara pengarna och köp en gård istället för att hyra en. Sämsta affären man kan göra är att hyra, massa pengar varje månad som bara försvinner. Köper man har man iaf en chans att få tillbaka pengarna.

    Typiskt Aftonbladet att lägga allt intressant bakom betalväggen (det ointressanta är förstås gratis):
    https://www.aftonbladet.se/halsa/a/aPOBjM/sa-funkar-ett-tillskott-av-kollagen-mot-rynkor

      Du kan väl bara googla fram kollagenets effekt på rynkor om du vill veta. Finns mycket bra skrivet om det.

    Skulle inte tro att hon har köpt denna. Hon taggar bilcentersyd och var det inte av samma företag som hon hade sin första bil när hon fyllde 18? Den verkar hon ju inte ha ägt.

      Lånat mot exponering eller vadå? ?

    HAHAH, bilar är väl oftast en förlustaffär med åren (eller ja, går sällan att tjäna mer än man köpte dem för) precis som att köpa en dator som blir gammal rätt snabbt nowadays…

    Nellie är nya BB..
    Snart kommer Nellie oxå ha nannys.. (för sin hund), kock och städare hemma…
    Sen kommer allt rasa…

    Sen får man hoppas att nya Bimmern är en hybrid med tanke på regeringens påhitt om bonus malus… Den bilen lär va svindyr i skatt om den enbart går på bränsle.

      13000 de första 1-4 åren

    Hon har inte alla hästar under motorhuven.

    Älskar man häftiga bilar, så why not? Men nån investering är det ju verkligen inte. Att dra av den i deklarationen som firmabil låter inte så troligt, jag hoppas Skatteverket inte går med på en sån frivolt. Det vore ett riktigt hån mot alla som försöker få igenom fjuttiga avdrag i sina företag eller som privatpersoner.

    Den här bilen ska dessutom inga hundar få åka med i, så den ska väl enbart användas som finkörning.

    Men gillar man snabba bilar så är det ju upp till en själv om man vill lägga pengar på dem. You only live once!

      Förmånsbilar kommer att få betydligt högre förmånsvärde dvs skatt från 2021. I synnerhet bilar som inte är miljöbilar.
      Det är knappast någon ekonomi att ha en ny bil för privat bruk från ett aktiebolag.
      Bättre (eller mindre dåligt) att äga den själv.

    Jag har en väldigt dyr bil. Klart att min lilla hund får åka i den. Nu vet inte jag hur stor hund Nellie har, men min dvärgtax åker i bältad bur. Skydd under buren och inget hår i några säten. Häst har jag också och jag byter om innan jag sätter mig i bilen. Av med leriga skor och annat.

      Hon har en rottweiler

    Oj va många som verkar ”veta”. Självklart är det så att min Volvo V40 från 2016 sjunker i värde för varje dag som går. Men visst finns det bilar som är investeringar.
    Gamla klassiker/raggarbilar mm ligger ofta ganska still i värde och kan vara en investering. Det handlar mer om hur du tar hand om den än hur många mil den har gått.
    Jag har en bekant som nyss köpt en sjuhelvetes dyr bil, som han mest tänker ha stående ”för den är roligare att ha än att ha pengarna på banken”. Han menar att den kommer behålla sitt värde. Om det är hans sätt att försvara ett tokköp kan man iofs fundera på, men det är klok person i övrigt så jag tror nog han har lite koll…

      Självklart finns det bilar som håller sitt värde eller tom går upp i värde men nu snackar vi om bilarna nellie har köpt eller liknande bilar generellt och inte någon gammal raggarbil.

      Tror inte heller Nellie och Olav har köpt bilen för att låta den bli stående..

        Jaha, jag tyckte att Camillas fråga var bredare ställd än att bara handla om Nellies bil. Jag kanske fattade det fel.

    Borde hon inte se att Fia är en större investering? Om hon fortsätter träna/tävla skaffa meriter så lär Fia bli ett efterfrågat avelssto? En häst att isåfall tjäna pengar på i framtiden, en investering?
    Till skillnad från en bil, som många redan vet, förlorar värde sek den rullar ut från försäljaren.
    Hade förstått resonemanget om det vart en Lambo eller Koenigsegg (elr liknande) men Porsche/BMW är ju dyra ”Svensson” bilar som finns för konsumtion. Inte samling och investering?

      Fia kan ju lika gärna bryta benet imorgon och vara värd 0 kr.

        Jaa, och hon kan lika väl krocka med bilen imorgon med.

    Jag tror helt ärligt hon inte vet vad investering betyder.

    Är väl ingen nyhet att hon inte är så smart? Jag skyller på föräldrarna

    Minns fortfarande den unga kvinnan i lyxfällan som köpte sportbil och kallade det investering. Programledarna, ekonomerna dunkade nästan huvudet i väggen… ?
    Men väldigt tuff bil. Roligt att unga människors företagande går bra, hatten av för det!

    Bara en bil registrerad på dom samt att det inte finns någon hund registrerad.

      Den kan vara reggad på pappan. Då blir försäkringen betydligt lägre än till nån som just fyllt 20… Oavsett om det vore Nellie eller Olav.

        Är det Nellie och Olav som kör bilen och faktiskt brukar den men att försäkringen och bilen står på nån annan för en mer förmånlig försäkring så blir det nog väldigt tråkigt om nått skulle hända.

        Varken mamma eller pappa är registrerad på bilen.

    Varken mamma eller pappa är registrerad på bilen, inget av företagen heller.

    Man kan absolut tjäna pengar på fabriksnya bilar, det handlar bara om tillgång och efterfrågan som med det mesta.

    Detta är verkligen ett hett ämne just nu. En person har formulerat sig tokigt på sin instagram.
    BARA för att han också har bra ekonomi så ska du ge dig på han och skicka din hatstorm mot honom. Avundsjuka och hat är ditt bränsle C.. tragiskt!!

    Märkligt att hon skriver att bilen är en 2020 modell, när det visar sig att den är tillverkad månad 11 2018, av 2019 modell och tagen i trafik första gången 2019-03-08… Om hon ska försöka hålla upp en fasad så är det ju iaf en bra ide att inte ljuga om uppenbara saker som bilens ålder, ett sätt att spela mer rik än man är… Här är bilen hennes företag Golli Consulting AB köpt med finans (lån) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JSA672 en BMW M850 från 2019.. Dessutom är det en företagsbil och behöver då förmånsbeskattas, en förmånskatt på hela 20 000kr i månaden som den anställde (hon?) ska betala skatt på, ca 30-60% beroende på inkomst. Om hon nu inte skiter i att förmånsbeskatta den och hoppas att Skatteverket ska tro att hon använder den privat 😉 Rätt dumt att köpa en så dyr på företaget, lönar sig aldrig med den förmånskatten och visar hur lite koll dom har, bilar som denna köper man istället privat med finans då det blir onödigt dyrt att ha på företaget. Anledningen att hon inte gjort det är troligen att banken inte låter henne låna mer pengar privat då ingen är så dum att göra något så oekonomiskt som en bil med så mkt förmånskatt på sitt egna företag 😉 Sen rasar den där i värde mkt snabbt, nypris 1 225 000kr och efter ca 1.5 år är den bara värd 900 000kr och kommer tappa lika mkt varje år…

      Kan även tillägga att hennes Porsche Macan äger hon privat och köpt helt ny på Porsche Center. Lite ironiskt när hon skriver att henens bilar är investeringar, hon verkar ha missförstått något extremt grovt eller hoppat över all matte i skolan. De enda nyare bilarna som är investeringar är samlarbilar i limiterad upplaga för mångmiljontals kronor från tex Ferrari, Bugatti osv, övriga bilar är en ren förlustaffär i 100% av fallen. T.ex hennes Porsche Macan tappade nog minst 10-15% i värde direkt när hon startade bilen första gången och kommer fortsätta tappa minst lika mycket varje år.. Så enligt hennes logik är investeringar något man förlorar pengar på… Man kan iaf hoppas att hon kan räkna när hon köper och säljer hästar, annars blir det jobbigt.

        Här är även utdrag på transportstyrelsen för hennes BMW M850 så man ser att det verkligen är den hennes företag ”köpt” https://forumbilder.com/images/2020/12/05/Skarmavbild-2020-12-05-kl.-01.29.29.png och https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JSA672 😉

          Tydligen är den inte i trafik heller.

      Golli consulting är väl pappans företag? Isåfall står även försäkringen på honom, tänker jag, vilket nog är en bra ide´ då den annars är skyhög om den står på en som nyss fyllt 20.

        Mamman äger 100 %. Men jag tror det är Nellies företag.

          Jag gick in på företagskoll nu och kikade och det tycks vara alkla 3 i familjen som äger företaget; pappan, mamman och Nellie. Där ingår också försäljning av hästar, vilket förvånade mig lite då jag tänkte att N.O. tagit över den biten. Kanske övriga familjen också tänker satsa på hästförsäljning?

      Nypris var över 1,4 och den låg ute redan för 950 0000 tusen.

    Man kan givetvis göra pengar på vanliga bilköp. Det behöver inte vara veteranbilar. Allt handlar om din förhandlingsteknik! Lyckas du avtala dig till en bra affär kan du undgå förlust vid framtida försäljning och t.o.m. göra vinst. Så gör jag och tjänar mellan 10-65k per bil, oftast hamnar jag i mitten. Det handlar mycket om hur stor vinstmarginal bilfirman har, då vet man inom vilken referensram man kan röra sig inom vid förhandlingen. Vidare måste man vara duktig på bilar. I regel är det ”unika” bilar man gör vinst på. Bildfantaster vill gärna ha en bil ingen annan har, i synnerhet då de flesta verkar köra runt med samma bilar. Vissa modeller finns enbart i 2-3 exemplar i hela Sverige. Så är bilen unik höjs efterfrågan varför man blir mer villig att betala ett högre pris = du gör vinst på din bil. En Mercedes C200 diesel med normalutrustning kommer således inte generera någon vinst tillsåvida du inte fått ett sjukt förmånligt pris.

    Sen ska vinsten såklart beskattas (vinst på över 50k/år) i kapital, det finns knep som man kan vidta för att undgå detta- men är enligt min mening omoraliskt och olagligt. Man får dock vara försiktig, köper och säljer man mycket så finns risken att det är att betrakta som näringsverksamhet och då måste man skatta i inkomstslaget näringsverksamhet där skatten är progressiv jämfört med den i kapital som ”bara” ligger på 22%. Gränsen går vid om man utövar den till synes hobbyverksamheten självständigt, varaktigt och med vinstsyfte- först då betraktas det som näringsverksamhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.