Men jag tänkte att den här bloggen inte får ta slut här, för jag har gått lite bananaz på att shoppa på sistone och alla ni som skriver att jag är en miljöbov, ni får jättegärna skriva det men nu är det så här, att jag HAR shoppat och jag tänker att det kan vara kul att visa det.
Jag tycker ibland att det kan vara tråkigt att inte visa sånt för att man får så mycket hat, men jag tänker att ”ja, jag får hat för allting”…// Bianca Ingrosso
Att kritisera en influenser för att shoppa extremt mycket, resa extremt mycket eller på annat sätt belasta miljön på ett sätt som är ohållbart är inte hat.
(Jag använder Biancas video som ett exempel eftersom frågan fokuserat en del kring henne den senaste tiden, om man säger så…men problemet är ju så klart MYYYCKET större än bara det som drabbar Bianca.)
Däremot kan den typen av kritik levereras på ett hatiskt sätt, vilket gör någonting som i grunden var kritik eller konstruktiv kritik, till rent och skärt näthat.
På samma sätt kan man linda in regelrätt näthat i en liten kokong av rosa sockervadd som gärna levereras med en påklistrad rosett bestående av klyschor som ”jag är bara ärlig” eller ”jag menar ingenting illa”.
En annan sak att tänka på när det kommer till kritik, är vad personen du kritiserar varit med om tidigare.
Ponera att en influenser under en dag får ta emot 99 dm på Instagram, uteslutande bestående av kränkande text om allt från utseende till personlighet. När det hundrade dm’et ramlar in och är utformat ungefär som kommentarerna här ovan – tror du då att influencern kommer läsa det med helt opåverkade glasögon och ett öppet sinne eller kommer hen läsa dem med samma tjocka skyddsglasögon som hen tvingats bära för att skydda sig från de 99 hatmeddelanden som hen tvingats se på Instagram – sin arbetsplats?
Det här tror jag är en stor anledning till varför influencers ibland har svårt att skilja koncepten åt och kallar något som är regelrätt kritik för hat.
Ungefär på samma sätt som det omvända fenomenet – vuxna människor (primärt kvinnor i min egen ålder) som sprider regelrätt hatdynga under parollen ”kritik”.
Vi kan alltså konstatera att kritik och hat ofta blandas ihop och/eller förväxlas vilket inte kommer leda någonstans förutom till ett dödläge som på sin höjd rör sig ett steg framåt, ett steg bakåt.
Kan man göra någonting åt detta?
Förändra och få bort den här sörjan där hat är kritik och kritik är hat?
Ja, det tror jag. Det tror jag absolut, och jag tror att det måste börja med konsumenten, alla de som konsumerar sociala medier som underhållning på en daglig basis. En influenser har absolut mycket mer makt än en enskild följare, men glöm inte ”there is power and strength in numbers” – alltså att en grupp människor har lättare att påverka, än en enskild människa – oavsett vem denna person är. Prinsessan Diana eller Meghan Markle. Eller Bianca Ingrosso.
Det MÅSTE börja med följarna, för oavsett hur stor en influenser är så är de fortfarande bara EN person, medan följarna alltid är fler, oavsett hur många eller få de är.
Det här inlägget saknar egentligen en tydlig röd tråd, men jag tycker det här är ett så pass viktigt ämne att diskutera att jag faktiskt tänker strunta i det.
Håller ni med mig? Förväxlas kritik och hat åt båda hållen och hur tänker NI i så fall att man kan börja nysta i det?
Om inte, så är jag intresserad av att höra även det. Jag är ju lite av en dialogälskare.
