Vad är motsatsen till tydligt, enkelt och lättapplicerat svar på faktiska exempel?

Det här.

Ett mail från mig till Konsumentverkets jurist:

Hej,
Hoppas allt är bra med dig. Tack för den senaste granskningen, verkligen välbehövt! 🙂
Jag har lite frågor kring tre nya scenarion som uppstått vad gäller kommersiella inlägg på, framförallt Instagram.
1. Om en influencer är ambassadör för ett företag eller märke, alltså ett långtgående samarbete som inte handlar om enstaka, beställda inlägg. Hen publicerar rena reklaminlägg som är korrekt markerade med fortsätter lägga upp bilder på produkten – säg nagelack – som hon även taggar företaget i. Vad gäller då? Ska inläggen då markeras som reklam varje gång produkten och företagets namn visas upp i inlägg?
2. Säg att en influencer gör en kampanj för ett klädföretag och de bilder som väljs ut publiceras i korrekt markerade reklaminlägg, men att influencern sen själv är så nöjd med några av de andra bilderna och vill publicera dem själv, utanför alla överenskommelser med företaget. Hen tycker antagligen att hen blev snygg på dem och vill använda dem helt enkelt.
Hur ska man göra då?
3. En influencer designar egna kläder – för ett eget företag eller som ett samarbete med ett existerande företag. Sen bär hen kläderna ”till vardags” så de syns i både videos och på bilder. Hur ska hen göra då? Ska det markeras som reklam? Behöver man se loggor eller räcker det med att kläderna eventuellt kommer kännas igen av följarna eller spelar det ingen roll?
Gråzoner som jag upptäckt men som jag även fått frågor kring från influencers som verkligen vill göra rätt.
Har du eller ni några bra svar? 🙂
Tusen tack på förhand!
Hens svar:

HejTack för ditt mail!

Inlägg som är rent kommersiella omfattas i regel av marknadsföringslagens krav på bland annat reklamidentifiering. För att svara på frågan om ett inlägg är rent kommersiellt krävs en bedömning i varje enskilt fall.
Det finns vägledande praxis från Patent- och marknadsdomstolen. Av en dom framgår att det bör krävas en överenskommelse (uttrycklig eller underförstådd) om exponering av annonsörens produkter i utbyte mot någon form av ersättning, såsom pengar, varor eller tjänster. I ett annat mål konstaterade Patent- och marknadsdomstolen att influencern i fråga hade ett sådant ekonomiskt intresse i det annonserande företaget att det var att likställa med en direkt betalning.

Det får alltså göras en analys av omständigheterna kring förhållandet mellan influencern och annonsören i samtliga tre scenarier.

Inom kort väntas en ny dom på området som rör just gränsdragningen mellan marknadsföringslagens tillämpningsområde och yttrandefrihet i sociala medier.

Euuuuuum, va?
Det säger mig ingenting tyvärr…
Ska man skratta eller gråta?
Bild på frustrerad kvinna som skriker "JAG VILL JU GÖRA RÄTT!!!"

61 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Börjar bli tröttsamt att du först lägger upp en bild med texten, antar det är på instagram, du skrivit och sen i samma inlägg texten igen.
    Man behlver väl inte läsa allt dubbelt??

      Det är väl syntolkning för de som är synskadade. Det finns textuppläsarverktyg på datorer, men de fungerar inte om texten ligger i en bild.

        Varför inte lägga upp bara texten i så fall?

          Ett sätt att dra läsare till Camillas Instagram, kanske. Typ ”gå in på ig för att diskutera frågan ytterligare/se vad folk kommenterar där.”

            Det är väl snarare för att visa bilderna?

        Det finns en attribut i img taggen som heter alt som syntolkningsprogram kollar efter. Man gör det bara svårare för de som behöver syntolkning att lägga upp texten igen…..

      Svårt att zooma ibland så det blir tydligare så.

      De är inte alla som kan se instagraminlägget, de första hon skrivit, därför blir de x2 så ALLA kan läsa

      Stackars A, allt kretsar inte runt hen.

    Eh, det var faktiskt ett bra svar camilla 🙂 hen har sagt det man kan utan att föregå ett beslut vilket hen såklart inte får göra 🙂

      Tycker också det var ett bra svar ?

      Håller med, förstår att det är frustrerande för den enskilde att inte få ett tydligare svar men som personen kan inte förekomma ett beslut.

    Blogg-Ot:

    Är fenomenet bloggare (2007-2016-ish) lika stort någon annanstans än i Sverige?
    Jag menar hur de typ var kändisar under sin storhetstid, massa skvallerbloggar som poppade upp om dem, allt tog slut så fort de ens nämnde vart de köpt en viss produkt osv.
    Är detta exklusivt för Sverige?
    Pereshilton är ju inte samma sak,,men är det de närmsta vi kommer?

      Har också funderat på det. Det finns ju många framgångsrika bloggare i många länder som lever på det, men de är ju inte kändisar som här.

        De blir inte alls kändisar här. Det kanske bara ser så ut eftersom du vet vilka bloggarna är. Men fråga din morfar om han vet vem Paow är eller visa en bild på Lövengrip-produkter och fråga om han vet vem det är som startade företaget. Jag blir väldigt imponerad om han ens kan svara rätt på ena frågan.

        Alla utländska bloggare har ju sin fanbase, precis som här. Alla som är inne i ”bloggvärlden” känner ju till deras lands största bloggare/youtubers/influencers

        Det känns mer som att de är kända inom sitt område men inte utanför det. Har en bekant med en hyfsat stor insta och blogg, är hon med i någon ’morgonsoffa’ så är det för att prata om hennes special område och inte om livet i sig som jag fått intrycket att svenska bloggare/influencer gör.
        Pratas det om influencer eller bloggare här (irland) är det i stort sett alltid inom mode / skönhet, kanske nån mamma bloggare. Inte märkt av annat i media.

      finns ju t ex gurugossiper i UK. där det skvallras om alla bloggare fast på ett mycket mer extremt sätt än i Sverige. Tror inte detta är unikt för varken sverige eller uk. Italien har ju t ex många bloggare som är ”kändisar” t ec chiara ferragani.

      Tänker spontant att influencers från andra länder är mer fokuserade på ett ämne som inte enbart handlar om att bli känd.
      Till exempel Huda Kattan och Jeffree Star (UK).

      De som är mest lik svenska på det sättet att de bara generellt pratar om sitt liv är till exempel Zoella och Emma Chamberlain (UK). Zoella blev kändis under storhetstiden och syntes även om man inte följde henne direkt.

    Inte ofta jag håller med Kajsa Ekis Ekman men här måste jag ge henne rätt på alla punkter:

    https://www.expressen.se/noje/ekis-ekman-svt-ville–inte-ha-med-kvinnornas-roster/

      Och jag håller ofta med henne men här säger ju svt att det hon påstår inte stämmer? Tycker inte heller det låter troligt att offren inte ”fick” vara med.

        Det handlar inte om skuld utan om komikern privat.
        Tjata om skuld när det avgjorts att det inte finns någon
        utan mer liknar en konspirationsteori är absurt.
        Bakom detta står några vänsterfeminister som inte
        kan acceptera rättsstatens regelverk. Det är ett STÖRRE
        problem än Soran.

          Det har inte avgjorts nånting angående skuld då det inte gick till domstol.

        Jag tycker tvärtom att det låter väldigt troligt att offren inte fick medverka. Tyvärr så det ser ut i samhället, förövarens berättelse anses alltid viktigare än offrens.

          Fast han är inte dömd för någonting och vi har inga bevis på att han är en förövare överhuvdtaget

            Vi har ett flertal offers berättelse, sen får får man självklart välja själv vem man vill tro på.

              Fast jag kan tänka att det är väldigt enkelt att beskylla en kändis hit och dit. Jag säger inte att sådant är fallet här, men jag tror inte det är helt ovanligt. Samtidigt som jag tycker det är fruktansvärt hur många liv som blivit förstörda på grund av sexuella övergrepp så tycker jag att det är hemskt hur många människors liv som blivit förstörda på grund av att de blivit felaktigt anklagade. Karriärer, familjeliv, rykte, psykisk ohälsa och så mycket mer.

                Ohja, ”kändisens” karriär är ju betydligt mer viktigare än offrens upprättelse.

    Men så tråkiga inlägg . Händer det noll nuförtiden eller har du ingen energi för bloggen?
    Det inlägget såg jag på din insta igår, precis som inlägget innan . Suck så tråkigt!

      Jag jobbar mer än någonsin med Bloggbevakning men allt syns inte här inne på en gång.

      Betalar du för att läsa bloggen?
      Inte?

      Bestämmer Camilla vad som sker i social medier?
      Inte?

      Så vad fan förväntar du dig??

      Gnällspik

        Och utan hennes läsare är hon inget, så läsarnas åsikter lär vara värdefulla. Och att hon svarar så man förstår de ”tråkiga” inläggen är bra!
        Mvh Gnällspiken

      Som att klaga på att nyheterna är tråkiga trots att det inte finns något mer smaskigt att rapportera om ???‍♀️

      Jag vet att camilla har skrivit, antingen inlägg eller en kommentar, att de kommer komma flera inlägg om intressanta saker när hon har finfilat och pratat med alla inblandade och att vi även skulle ha lite is i magen. Men man kan ju inte hinna med att läsa allting

      Och du 12.11 låt bli att läsa Insta så slipper du läsa dubbelt.

    Jag håller med ovanstående om att det var ett bra svar. Hur ska Konsumentverket kunna sticka ut hakan mer än så menar du? Det ligger i sakens natur att enskilda frågor måste bedömas efter sina omständigheter.
    Med hjälp av svaret skulle jag tolka att 2 behöver inte reklammarkeras och 3 inte när det inte är eget företag. Om eget företag behöver man mer info för att avgöra. 1 är också svår och går inte att svara generellt på utan beror precis som juristen säger på hur de övriga omständigheterna är.

      Håller med dig!

    Det är sådär det är i juridikens värld. Särskilt med ganska ny lagstiftning/nya fenomen (”ny” = typ uppstått de senaste 25 åren).
    Hen kan bara hänvisa till domar som finns och som är prejudikat för nya prövningar. Exakt de scenarion du skrivit har aldrig prövats = finns inga raka svar att ge.

    Inget konstigt svar alls. Konsumentverket är inte en myndighet som bestämmer vad som ska gälla utan det gör domstolen och eftersom det inte finns tydliga gränsdragningar från praxis ännu kan man inte svara så mycket mer specifikt än sådär.

    Det är en jurist, självklart uttrycker hen sig sådär ? klassiska jurister, var aldrig tydlig med någonting

      Fast hur ska personen kunna vara tydligare utan att begå tjänstefel & få sparken. Det går ju inte.

        Säger jag inte att hen ska. Just saying – jurister ger i princip alltid så oklara svar, är ej förvånad.

          Det är för att det sällan finns ”rätt” om den specifika frågan inte prövats! Fattar att det kan vara irriterande för en lekman som dig, men det är så juridiken och tur är väl det så att individuella fall bedöms utifrån den individuella fallet och att lagtexten kan hållas relativt generell. Annars hade vi behövt lagstifta på detaljnivå och lag kan som bekant bara ändras genom lag – det vore ett rent helvete för alla.

            Du behöver inte förklara det för mig – jag jobbar på en juristbyrå (dock ej som jurist). Men tack ändå ?

    En myndighet är inte juridisk rådgivare. Om du vill ha hjälp med att applicera lagen på enskilda fall/scenarion får du nog kontakta en advokatbyrå istället.

      Precis. Och de kommer inte heller att kunna säga så mycket mer när det inte gäller specifika fall. Och rätt vet man inte heller om de har förrän specifika fall har prövats.

    Jag tolkar svaret såhär:
    Scenario 1: Det ska reklammarkeras, så länge personen är ambassadör är ju personen deras ”reklampelare”.
    Scenario 2: Behöver inte reklammarkeras, men att det också beror på hur inlägget utformas. Står det ingenting om/taggar som kan härleda till klädföretaget blir det ju som en fotografering bara.
    Scenario 3: Behöver inte reklammarkeras, men att det också beror på hur inlägget utformas. Är det bara en ”vanlig” bild med text som typ: ”ja, äntligen är våren här”, och personen inte har taggat sitt företag eller det företaget personen samarbetat för blir det ju bara en ”vanlig” outfit bild.

    Istället för att diskutera om en spade egentligen är en skyffel, skovel eller en skopa kan man enas om att kalla en spade för en spade.
    Alltså är det något på sociala medier som ser ut som reklam så är det säkert så.
    Därför ska allt som ser ut som reklam reklamidentifieras.
    Är det inte menat som reklam är det bäst att inte lägga upp något som ändå ser ut som reklam.
    Läsaren kommer att tolka det som smygreklam även om det står att ”Detta är inte reklam” eller ”Inte ett samarbete”.

      Läggs det överhuvudtaget ut någonting som inte är reklam av något slag på sociala medier?

    Hoppas verkligen att 15:00-inlägget blir om Marguaxs bok

    Juridik i sig är ju motsatsen till tydlig, enkel och lättapplicerad. Så det är ju inte alls konstigt att du får ett otydligt, svårt och svårapplicerbart svar.
    Precis varje grej, oavsett vad det gäller måste ju prövas individuellt, det är därför vi har rättegångar i Sverige.

    Det märks att ni som anser att detta var ett bra svar inte jobbar med sociala medier. Gör man inte rätt för sig så riskerar man att bli anmäld eller uthängd i denna bloggen. Sen som bonus så sitter personer med för mycket fritid och skriver saker som ”Influencer borde skaffa sig ett riktigt jobb” ”Dom skulle aldrig klara av att arbeta 9 timmar om dagen som alla vi andra dödliga” osv.

    Det borde finnas tydliga regler och riktlinjer kring alla delarna i ett influencersamarbete. För det är inte rättvist om X och Z gör samma samarbete för ett klädföretag. Båda två använder samma klänning efter avslutat samarbete och lägger upp en ny bild på insta med klänningen på. X taggar företaget i bilden medan Z väljer att tagga företaget i svar på kommentar om vart klänningen kommer ifrån. Är det då rättvist att X blir anmäld och dömd hos KO när båda tekniskt sett har taggat företaget?

    Det är precis såna här saker som sker nu på grund av deras luddiga regler så jag håller helt med Camilla i detta inlägget.

      Fast det är väl knappast som att reglerna är så himla otydliga? I alla andra branscher klarar man att förstå sig på de lagar som är tillämpliga på ens område, hur kan det vara så mycket svårare för influencers? Precis som vi på mitt jobb använder jurister för att vara någotsånär säkra på att vi gör rätt får väl influencers göra det om de känner att de behöver rådgivning om vad som gäller.

        Men om de dömer individuellt så kan två influencer ha gjort exakt samma sak men den ena blir dömd och den andra inte. Hur är det rättvist?

          Nej så kan det inte bli om de gjort samma, i sånt fall är det något som skiljer. Håller med om att det vore knas annars!

            Men sånt sker ju redan nu!

              Har du något exempel? För mig låter det omöjligt, det måste vara sakomständigheter som skiljer eller att domstolen bedömer att syftet eller uppsåtet skiljer sig åt.

      Men det är inte Konsumentverket (som Camilla har mailat med) som bestämmer vad som gäller så de kan inte svara på nått annat sätt. De kan liksom inte sitta och hitta på egna svar på frågor som inte har prövats av domstolen.

    Angående det här med reklam- Denice Mobergs reklam för viktbantarappen lifesum som hon gjorde på sin story här om dagen- med sin lilla son som fick testa laga och smaka dom ”nyttiga recepten”!? Sjukt

    Tycker också det var ett jättebra svar, det går inte att vara tydligare än så eftersom en myndighet inte är ekonomisk rådgivare och inte får uttala sig om specifika fall. Det måste vara allmän info som kommuniceras precis som här och sen får man dra sina egna slutsatser utifrån det. Det här är också ett nytt rättsområde (i juridikens mått mätt) och det ligger då också i sakens natur att det fortfarande arbetas fram prejudikat på området.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.