Trendenser vill inte längre kalla sig för ”influencer”

Från och med nu kommer Frida Ramstedt aka ”Trendenser” inte längre att kalla sig för inredningsinfluencer utan inredningsanalytiker.
Hon vill att den reklam som finansierar hennes kanaler ska vara tydlig och avgränsad, inte suddig i kanterna och flyta ut över hennes integritet.
Hon vill inte buntas ihop med andra influencers som har produktplacering i hemmet som USP. (Unique Selling point)
Det som en gång var genuint, inspirerande och vardagsnära domineras nu ofta av köpta rekommendationer, påträngande reklam och konsumtionshets, där konceptet ”influencer marketing” förvandlats till en egen särart som dopats till oigenkännlighet.

Med det här inlägget vill Frida markera ett skifte, sätta ner foten och tydligt visa att hon inte längre vill vara en del av konceptet influencers där man paketerar säljande reklam i ett självbiografiskt, dokumentärliknande format.
Ordet ”influencer” är egentligen ett väldigt brett begrepp, men som kidnappats av några få individer som tjänar grova pengar på att påverka sina följare till att spendera sina pengar än det ena, än det andra.
Får de däremot kritik för att influera till vikt, kropp eller konsumtionshets så är de helt plötsligt inte alls några influencers utan bara vanliga härliga tjejer (och killar) som absoluuuuuuuuuuuut inte menar att påverka någon enda människa till någonting, trots att det är vad hela den här influencer-konceptet går ut på.

Jag förstår till 100% vad Frida menar med sitt inlägg här ovan, och hoppas att hon kan påverka fler profiler till att börjar reflektera över sin egen roll i den här, relativt nya världen.
Vart är den på väg och vill man ens haka på dit?

 

59 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hmm… Då måste man också hantera bud/bjud på ett bra sätt. Ringa runt och spärra sig själv från år-listor? Leva efter någon principfast regel att alltid ge bort utan att öppna. För visst måste man påverkas av att få en produkt gratis med vackra/inspererande runtomgrejer?

    Vore bra att använda det svenska ordet ’påverkare’ istället för influenser. Då kanske det blir tydligare både för påverkarna och följarna vad det handlar om. ( Verkar ju som att en del influensers inte själva förstår sin jobbtitels översättning och innebörd).

      Influerare?

        Flunsa är ett bättre ord ?

          ”Påverkare” är ett bättre ord! Det visar utan omsvep vad det rör sig om. Det engelska ordet ”influencer” har fått en egen mening som döljer innebörden av det hela. Att vara en
          Påverkare låter inte alls glamouröst och coolt längre utan lite läskigt. Och skamligt. Det skulle passa utmärkt men lär aldrig hända.

      Det tycker jag att vi alla här(inklusive Camilla)fr.o.m. nu använder oss av.

        Ett mycket bra förslag!
        Eftersom jag har skrivit ”influencer” några hundratusen gånger här inne så finns risken att jag skriver det av bara farten. Säg gärna till om ni ser något sådant som smitit igenom. 🙂

    Något som Ebba vom Sydow borde betänka, efter att hon sålt ut sig helt till reklamen.

      Hon har verkligen sålt sin själ. Varenda bild/story/inlägg är insprängda med reklam. Tröttnade och slutade följa. Har inte handlat på tex Polarn o Pyret sen dess dessutom mycket pga henne.

        Sen på detta kommer hennes jobbiga hetsande, Nu kööööör vi! Utmana er!!!!
        Hon känns alltid på gränsen till att bli utbränd.

        Bedrövligt. ?

          ”Klämmer in en snabb timme tennis”

          Man ”klämmer” inte in en snabb timme tennis sådär bara, det ska hyras bana och partner ska synkas?

          Och alltid minst sju stories framför spegeln med lätt förskräckt uppsyn när det tränas på the place? OKEJ EBBA, VI HAR ALLA FATTAT ATT DU BÖRJAT TRÄNA!

            Inte ens tiden är för Ebba vad den är för alla andra. Inte en vanlig timme utan en SNABB timme! ?

      Jag kan avundas Ebbas liv ibland, ha möjlighet till fina boenden i Skåne, på Marstrand osv. Vara så lyckad arbetsmässigt, ha många vänner och en stöttande familj. Men ändå är det något som skaver…

        Du får bli överklass först. ?

        Det är så lätt att tro att den som är rik är lycklig, den som är smal är lycklig, den som snygg är lycklig, den som har ett fint jobb är lycklig mm mm. Lycka är så mycket annat och det börjar med att man är nöjd med sig själv och med det man har. Att sen ha mål i livet som man jobbar mot och förhoppningsvis når målet är en sorts lycka. Så beror det ju alltid på vad man jämför sig med.

        Skaver som fan!

      Var ni Team Sofi eller Team Ebba back in the days?

        Haha, Team Ebba

        Team Sofi

        Minns mest att man var så orimligt nyfiken på deras inbördes relation och åsikter om varandra. Det fanns ju liksom bara de två då.

        (Fan fortfarande lite nyfiken när jag tänker på det. De har ju aldrig umgåtts vad man vet.)

      Ja ständigt denna reklam i alla hennes kanaler. Och heeela tiden smygreklam för hennes egna smyckesmärke i podden… Sist var det någon som vill ha tips på Hermes-smycke att välja och ändå gled de in på att man ”måste” ha ett ”statement-smycke” från Ebba Jewlery…

        Är det de där halsbandet med en ministen?
        ?

        Statement-smycke?? Visst, det är väl ganska fint men det syns ju knappt!

        Lol, hennes ”statement smycke”. Liknande finns att köpa på typ närmaste Guldfynd. Vad är det som är sååå unikt med den designen? Trodde dessutom att ett statement smycke är nåt som liksom sticker ut.

      Och Bisse ? maken till konsumtionshets!

        Hon spar ju till villa så måste väl ligga i.

    Tror ni influencers är ett jobb som kommer dö ut någon gång eller det är här för att stanna?

    Dom som är influencers och lever på sin instagram och youtube och är i 25års åldern, kommer dom kunna göra det om 20år tror ni?
    Kommer vi nå en punkt där ingen ser upp till dom och inte är intresserad av att se deras liv?

    Kommer dom behöva ta ett ”vanligt” jobb i framtiden eller bara dom lyckas starta företag med kläder, smink, smycken, inredning osv så är dom säkra även om folk skulle sluta följa dom?

    Så nyfiken på hur framtiden blir med såna här saker. Men antar att yta och lyx inte kommer dö, blir väl tvärt om antagligen.

      Jag tänker att företagen behöver sälj och marknadsföringskanaler för att nå ut med sina erbjudanden och frågan är vilket medie som funkar bäst? Misstänker att många traditionella medier är på tillbaka gång som reklam i tidningar, radio och tv medan banners på internet inte heller är tillräckligt effektivt. Så frågan är vilka andra kanaler man kan testa? Många företag verkar ge influencer markering en chans nu och beroende på utfall och alternativ kommer det fortsätta. Kommer behövas andra medier annars för företagen att nå ut och frågan är i så fall vilka?

      Influencers i någon form har funnits i eviga tider likt Robert Lind i Kramfors.
      Influencers fanns redan under antiken men kallades då filosofer. Sen kom de att kallas präster, rabbiner eller imamer ?

        Jag VÄGRAR gå på med på att Sindy Niklasson och Platon skulle haft ungefär samma yrkesroll i respektive samhällen under sin tid ?????

          Haha fast syftet var ju detsamma, att påverka.

          Jesus var också en influenser, bland annat ?

      Influencers är unga och coola. Vid 45/50 blir det svårt att vara en Goalz för femtonåringarna.

        Jo fast läsarna /köparna åldras ju också. Kolla bara Pernilla Wahlgren och Laila Bagge, två kvinnor i 50 (?) årsåldern med massor av läsare och samarbeten.

      Så länge folk ser upp till och har pengar kommer de att se upp till sina ikoner. Nästa steg blir väl att de kommer hem till dig personligen så du får ta och känna både på prylarna och flunsorna. Allt för att få kränga varor och få uppmärksamhet?

      Finns hur många 45+ som arbetar heltid med sociala medier. Känns som att ni som hänger här bara känner till Kenza, Janne, Bring, Paow osv ?

    Det är nåt som smakar surt gällande Trendenser, upplever att hon ofta sätter sig över alla andra, anser sig bättre, trots att mycket av hennes eget content handlar om konsumtion, hon tipsar om inredningsnyheter osv. Blir lite dubbelmoral kan jag tycka, speciellt när hon skrev för flera år sen att hon egentligen inte ens behöver fortsätta arbeta pga tjänat så mycket pengar redan. Så nej, jag köper inte riktigt detta faktiskt, det känns falskt. Mycket vill ha mer liksom. Plus att om hon nu tjänat så mkt pengar (som just influencer, men i en tid då begreppet var nytt & ingen ifrågasatte dem
    På samma sätt som man gör idag) så kan man ju då tycka att hon skulle backa från att uppmana till konsumtion men det gör hon ju inte.

      Håller med. Och vid minsta lilla kritik (inte ens av henne utan av typ bolag hon skrivit om) slås det bakut.

        Men som jag skrev längre ner – uppskattar hennes bok och hennes kunnande.

    Trendenser har ju i stort sett aldrig visat något privat, inga bilder från sitt hem. Mer som ett reklamblad än som en inredningsblogg. Hennes bok var outsägligt trist och gav noll inspiration.

    Jag har svårt att förstå hypen, men hon är verkligen en gigant i inredningsvärlden och när hon uttrycker något så vill resten hänga på. Så vi får väl se hur andra agerar nu.

      Den skulle ju inte ge inspiration utan handfasta tips. Jag gillade den.

      Hennes bok var ju inte menat som en inspirationsbok så du kan ju inte anklaga henne för att du inte förstått att den handlade om kunskap och praktiska råd. Långt ifrån att vara influerande, dvs gör rätt före du renoverar så att du inte behöver göra om det de närmsta 20 åren bara för att du klantade sig och gjorde allt influenciskt snyggt istället för praktiskt.

        Jodå, jag fattade att den boken skulle ge kunskap (jag har även varit på föreläsning och lyssnat på henne berätta om boken) men jag tyckte ändå inte att den var bra. Inspiration behöver inte vara en miljon bilder utan inspiration att göra iordning hemmet på ett bra sätt. Men jag hade väntat mig mer. Tur för er att ni var nöjda, men jag tycker att det finns betydligt bättre. Sedan tycker jag att det är bra att någon skriver mer kunskapsbaserat om hur man ska tänka när man placerar ut lampor , t.ex. och inte bara visar upp sin senast inköpta möbel/inredningsdetalj, absolut. Men jag köpte hem dem och skulle använda som inspiration (ordet ni tydligen hängde upp er på) och jag tröttnade snabbt…

    Så löjligt att denna influerare känner att hon är lite finare än vanliga influensers ?
    Hon kränger grejer precis som resten, deras sk ”yrke” är dessvärre inte mer intressant än så. ??‍♀️

    En spade är en spade oavsett vad man kallar den, typ…

      Nämen, släppt från modlista och allt. Vilken ära att få verka bland folket.

        Hahahaha detta var kul

        Har inte gjort någonting, men var så god då! ?

    Jag gillar Trendenser. Hon har skrivit jättemycket bra om inredningskunskap och praktiska och tråkiga saker som man bör tänka på om man ska renovera ett kök tex. Det är inte bara utseendet framför allt, som så många andra kör på. Har lärt mig mycket om belysning, placering av vask och spishäll i kök, nackdelen med utanpåliggande sockel osv. Tycker hon är bra på att lyfta upp en trend och peka på vad som faktiskt inte är funktionellt, smart eller ergonomiskt med den. Hennes ton är ju klart mindre personlig än andra bloggares, kan förstå att vissa tycker det är tråkigt. Själv tycker jag det är jätteskönt att slippa ifrån allt snacka om att något är det finaste, bästa, härligaste just nu.

      Håller med!

    Bingo Rimér är ju den värsta. Gör samarbete på samarbete och tar noll ansvar. Hans dotter flyger fram och tillbaka till Paris över en helg för att han är där i vad jag förmodar är något samarbete. Flygresor, flygresor, flygresor och all denna konsumtion. Sunkigt dessutom att festa med sin 18-åriga dotter. Tycker det är lite konstigt. Gör föräldrar det? Det är ingenting jag känner igen.

      Han är som en 12-åring mentalt.

      Och får henne att säga aom inte en pappa köper en porsche (el va det var för bil) till sin dotter så älskar han henne inte.

    https://se.linkedin.com/in/anna-matkovich-3bb42310a
    Här är smygsamarbete skjortan lämpligt använd på linkedin sidan. ?

    Oj ,hennes instakonto är lika färgglatt ungdomligt och uppfriskande som Isabella Löwengrips val av kläderl.

      ???

    Du kanske ska visa var du citerar, mycket av det du skrev var direkt kopierat från trendenser själv. Jag trodde det var dina ord/åsikter.

      Det mesta av inlägget är ju en ren re-write av hennes inlägg.
      Framgick inte det?

        Jo, det framgick.

      Camilla skriver nästan alltid av text i screencaps för att folk som använder uppläsning av text ska kunna få reda på vad det står. Det framgår väl ändå?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.