Omfattas TikTok av marknadsföringslagen?

 

[YouPlaySinglePlayer video=”2306,1847,389298″ ap mute ]

Jag fick en fråga idag om huruvida TikTok omfattas av marknadsföringslagen, och givetvis är det så.
Detta verkar dock inte den här ”ekonomigurun” känna till, då hans videos är en stilstudie i hur man INTE får göra.
För att inte bli allt för långrandig här så tänker jag att jag – i egenskap av ”smygreklamsguru” – gör en kort sammanställning här under på hur man på enklast möjliga vis följer marknadsföringslagen på sociala medier.

1. Följaren ska omedelbart informeras om att klippet som följer är reklam, i det här fallet för Tesla. Detta för att man själv ska kunna välja huruvida man vill exponeras för reklam eller inte.
(Reklam! Inte samarbete eller ambassadörskap)

Slut på sammanställning.

Att bli stämd i Patent och marknadsdomstolen brukar bli ganska dyrt och är allt annat än ekonomiskt. 
Det behöver jag inte ens vara en guru för att förstå. 😉

Tack för tips!

26 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Han ger mig dåliga vibbar….

    Om han har någon form av samarbete med Imove som använder sig av bla Tesla, är det då Teslas skyldighet att se till att han markerar korrekt?
    (Obs, ej drygt menat. Undrar verkligen vilka skyldigheter företag har i sådana situationer)

      Nej, det är i första hand influencers ansvar, men givetvis ligger det i företagets intresse att lagarna följs då de riskerar att åka med i samma stämning. Men influencern kan aldrig ”skylla på” att företaget godkänt en kampanj som visat sig vara vilseledande utan deras plattform/konto, deras ansvar.

    OT. Men jag blir så vansinnigt irriterad och förbannad över att Desiree Nillson filmar medan hon kör! Någon annan än jag som lackar ur på idiotin? Så sjukt nonchalant och intelligens befriat

      Var och varannan dag gör hon det! Blir så lack?

        Nilsson såklart?

      Jag vet att du kan allt detta?

      Ja man blir sjukt provocerad, noll känsla för andra människor och som du säger, alla kan gasa på som en dåre, men bara just dårarna som gör det! Så nonchalant och jag önskar man kunde banka in vett innanför pannbenet på dessa idioter! Men tyvärr är det lönlöst..

        Ja jag vet ju?

        Jag med, jag hade blåst skallen av mig

    Tror frågan handlar om teslas ansvar i frågan. Eftersom det är imove som sponsrar, men trots det tesla som exponeras..

    Nio kommentarer på en timme, ett är ditt gnäll, ett från Bloggbevakning herself. Fyra är ot-kommentarer. Ämnet är verkligen högintressant!

      Camilla, jag tycker att det vore intressant med en omröstning både om vilka influensers man helst läser om men också vilka inlägg man gillar mest (reklam/händer på Instagram/osv)

      Vill minnas att du gjorde någon sådan för länge sedan men intresset ändras väl.

      Bara för att det vore kul, menar inte att du måste rätta dig efter svaret när det kommer tilll vad du skriver om.

        Håller med!!!

      Inte alla inlägg inbjuder till diskussion utan ska kanske ses som mer informativa än något annat. 🙂

    OT Anna Book på TV4 om 20 år med gastric bypass. Nu har hon gjort ett inlägg på sin Instagram att hon gjorde operationen 2008 och att det -oops- inte alls är 20 år sen.

      Hon bryr sig ju inte om siffror och avstånd och grader och enheter…. Har hon stolt sagt i flertalet lives.

      Stämmer något hon säger? Hur länge hon varit kund hos partykungen? Hur många år de köpt gran av whoever?

        ”Bastugrader” ??

        ”Hur varmt är det hos er” frågade någon i en live i somras en gång när jag kollade. Hon blev arg och sa att hon inte bryr sig om grader och att hon inte förstod vad som var så spännande med att veta det. I flera minuter.

        ”27 grader och sol” fick man sedan läsa dagligen på hennes stories när dom var i Spanien hehe.

    Det finns fler ekonomi-konton (så som fröken investera, enkronaomdagen mm) på Instagram som borde granskas ang deras sätt att märkera reklam samt antal betallänkar de lägger ut på storys dagligen ?

    Har börjat irritera mig så mycket på omärkt reklam att jag anmäler direkt utan att ge någon chans att göra om och göra rätt ?

      Var anmäler du? Så man vet själv var man kan anmäla några. ?

        Konsumentverket! Googla på reklammarkering sociala medier anmäla

    Alexandra Brings senaste post är ju inte heller reklammarkerad! Hon som ju är pro?

    Skulle mer säga att det inte är reklam då Tesla inte kör betald reklam. De är kända för att ha NOLL KRONOR i marknadsföringsbudget. En liten sketen tiktokare hade garanterat inte ändrat det.

    Så nej, inte reklam för Tesla. Dock för företaget som verkar använda bilarna.

    Finns även massor av ”fan ads” som Teslaägare skapat. Tesla skulle aldrig be om det eller betala någon eller någon byrå.

    Otillbörligt eller obehörigt åberopande av annans skyddade kännetecken kan ske på olika sätt. Det kan förekomma att näringsidkare med användning av sitt eget kännetecken åberopar eller gör anspelningar på annan näringsidkares skyddade kännetecken.

    Han ger då oriktigt sken av att hans vara härrör från kännetecknets innehavare eller ger köparna den felaktiga uppfattningen att varumärkeshavaren lämnat godkännande eller att något samband finns mellan varumärkeshavaren och den näringsidkare som åberopar varumärket.

    Det mest centrala för en otillåten varumärkesanvändning ligger i det felaktiga angivandet av att ett kommersiellt samband föreligger med varumärkeshavaren. I dessa fall är åberopandet alltså relaterat till näringsidkarens verksamhet eller kännetecken. Så är fallet t.ex. vid jämförande reklam. Otillbörligt åberopande kan också förekomma utan att en näringsidkare direkt relaterar till sitt eget kännetecken eller sin verksamhet.

    Att någon i näringsverksamhet obehörigen använder eller åberopar ett kännetecken som en annan rättighetshavare har ensamrätten till kan då innebära, om inte handlingen kan motiveras av något legalt eller legitimt intresse, intrång i en känneteckensrätt eller vara otillbörlig enligt MFL.

    Ovan kan vara värt att tänka på om det reklammarkeras Tesla när det hela handlar om ett annat företag (iMove i detta fall) som äger bilar FRÅN Tesla och sedan hyr ut dem för mycket högre pris än om en hade kört leasing direkt från Tesla. Då ska iMove som tjänst reklammarkeras och bilen bör då vara med som en del i den reklamen…

    Värst i smygreklam är Bingo Rimer. Många inlägg i stories och på hans insta innehåller njutningsfulla klunkar av en viss dryck, besök på viss restaurang, åktur i hans sponsrade bilar osv, osv.
    Nyss bytte han sin båt till en nyare årsmodell – då får man följa med på fika hos båtsäljarfirman, hans x Katrin provkör båten och brister ut rent skrattretande lovord om hur härlig den nya är att köra. Till och med frukostflingorna ska kommenteras varifrån de kommer och att de är goda.
    Och nyss var han ute på lyxig Europaresa arrangerad av bilmärke/säljfirma – ett helt gäng körde ner i var sin bil av det märket…
    Den gode Bingo försitter ingen chans till reklam. Men jag tror aldrig jag sett honom reklammarkera…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.