Lika som bär?

Jag fick det här inlägget skickat till mig, och visst ser de ut som produkter från CAIA Cosmetics?
Loggan från CALA Beauty är ganska lik CAIAs, eller vad tycker ni?
Nej, jag tror inte att någon på CAIA såg det här företagets logga och bestämde sig för att göra en liknande, så vad har egentligen hänt här?
Har alla originella alternativ helt enkelt tagit slut, och att allt som skapas från och med nu, bara är olika versioner av någon annans original?

Lite som det här:


Är det där vi är nu?
Just going around again? 😉

34 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Den loggan är ju verkligen ingenting unikt, bara stora bokstäver?

    Tänkte spontant på Estelle & Thild av någon anledning

    Läste instinktivt CAIA istället för CALA. Har blivit så van att se CAIA här?

      Och jag läsa CALA och tänkte ”oj vad pinsamt, de har stavat fel på produkter de säljer” innan jag hade läst inlägget?

      jag läste också caia först

    Vem var först

      Det första inlägget på CALA’s insta är från 2017 iaf. Jag snubblade över deras produkter via en reel på instagram igår och slogs av likheten på loggorna, trodde det var dom som kopierat Caia men dom verkar vara först.

      Finns ett företag som heter Caja eller Caija också och deras smink och förpackningar är väldigt likt Caia, eller Caia likt deras. Troligtvis tillverkas det i samma fabrik i Asien.

    Camilla varför måste man skriva in captcha hela tiden?

    Kan någon förklara vad det är för före-efter bild på kenzas nya produktsida? Jag fattar ingenting, en staty med man och häst täckt av något och sen inte täckt?vad är det jag inte fattar?

    https://the-every.com/product/caring-conditioner/
    Bläddra ner lite

      Oklart!! Skulle kunna vara att den är smutsig och sen blir ren? Men vet faktiskt inte..

      Känns som missat att byta ut mot riktiga bilder och hästen är någon form an placeholder?

      Står i texten att den motverkar mjäll så det vita på statyn kanske ska föreställa det?

        Okej, smart av dig haha! jag hade aldrig kommit på det… ganska långsökt av dem.

      De blandar ju också svenska och engelska lite överallt i beskrivningarna. ”Rich in..” osv.

    Kala = fisk på finska ?

      Hehe fisk-toner ? Usch ?

    En annan sak jag tänkt på är om hon fått namnet Caia från att ha hängt mycket på Mallis där några av orterna heter ”Calla” i början vilket uttalas just caja

      Nej platserna heter Cala vilket betyder liten vik, och uttalas Cala.

        Intressant hur mycket stavningen gör för ett varumärke… caia känns så mycket mer ”nice” än kaja

          Hamnade fel

      Finns ett annat skönhetsmärke som heter Kaja https://kajabeauty.com/

        Intressant hur mycket stavningen gör för ett varumärke… caia känns så mycket mer ”nice” än kaja

      Hon har väl fått namnet Caia från Bianca?

      bIAnCA

      Caia Cosmetics – Kylie Cosmetics

    Som någon som jobbar med förpackningsdesign:
    Ja, det är klart allt är gjort förr, men ett varumärke är ju ett resultat av flera olika komponenter. Du har ju element som logotyp, primära och sekundära färger, mönster och illustrationer, foton, förpackningar, typsnitt, eventuella format/former.

    Både Caia och Cala följer ganska stora trender just nu inom beauty vilket är, enkla cleana logotyper (san serif med endast versaler) och pasteller. Hur många varumärken som helst har de senaste åren flyttat ifrån komplexa logotyper till enklare mer responsiva varianter.

    Tar man fram ett nytt varumärke brukar man ju förstås titta på konkurrenter och relevanta aktörer inom samma marknad. Cala verkar dock vara ett litet varumärke (endast 20t följare) som inte många av oss i Sverige verkar ha hört talas om och är därför inte ens relevanta att titta på jämfört med andra beauty/kändis varumärken som Kylie Cosmetic, Fenty beauty eller Kora organics (som även de har enkla san serif logotyper).

    Kikar man dessutom på Cala och Caias hemsidor så skiljer de sig supermycket, både själva hemsidan men även själva förpackningarna.

    Så vem som var först är helt orelevant. De liknar varandra aldeles för lite för att det ska vara relevant och agerar på helt olika marknader 🙂

    Inspiration hämtas överalt ifrån inom design, det betyder inte att det inte kan bli något bra och unikt.

      Ja, just den där designen är ju inte precis superunik. Hanskin har haft liknande förpackningar på flera produkter ett bra tag: https://hanskin.com/J

        Ja och Hanskin ser lite ut som Glossier… och så fortsätter det. 😛

    Nej

    Men alltså kan vi diskutera Kenza igen? Vad är det som händer?! Hemsidan och den röda rullande bannern och att flaskorna ju ser ut som såna som står i duschen på ett lågprishotell? Och inte ett enda inlägg om detta på Kenzas insta (bara i stories). Hela konceptet och affärsidén känns väldigt snabbt ihopkraffsat och känns inte alls trovärdigt någonstans?! Undrar om de sålt mycket sen släppet? Vad tror ni?

      Flaskorna är väl väldigt lika eller likadana som Caias hudvårdsprodukter. Tror inte de jobbat med detta i tre år som Kenza säger nu.

        Tycker oxå det känns tveksamt att de skulle ha jobbat med det här i 2-3 år?! Alltså innan ivyrevel gick i konkurs..hur troligt är det? Sen att hon skrev nåt om att alex kämpat med hemsidan ger ju också ett ganska oseriöst intryck att de inte ens tagit in en kunnig

      Dog lite när hon spelar wannabee Bianca i videon där hon presenterar ? Kenza är 10-tal, indy beauty, warg och caia 20-tal! Med ”rätt” köpstark målgrupp!

    Bianca; Copycat deluxe!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.