102 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bra, träffsäker och verkligen välskriven artikel!

      Verkligen! Sista meningen i artikeln är så otroligt talande i sammanhanget.

      Nja, det håller jag inte med om. Men bra att problematiken uppmärksammas.

        Äntligen! Jätte bra artikel och jag tycker fokus verkligen ska ligga på att man ska kunna ifrågasätta/kritisera utan att allt kallas hat mobbning eller häxjakt. Det har blivit lite för absurdt att så fort man inte håller med eller ifrågasätter så är det hat.

    Sjukt bra text Camilla! Mer granskning!

    Bra artikel!
    De gräver nog som kollektiv, som du insinuerar, sin egen grav om de inte börjar agera mer professionellt.

    Bra skrivet. Det är precis detta som är ett problem, och som gjort att jag valt att byta karriär (jobbade med att skapa influencer kampanjer innan) för att den är så oseriös. Influencern kan säga och bete sig hur som helst och vi som företag får inte ifrågasätta.
    Hade kampanjerna som jag skapade mellan olika företag istället så hade man kunnat sätta krav och det hade skötts professionellt. Men med influencers gäller det bara att gulla och acceptera allt de gör. För de är ju bara vanliga personer (enligt sig själva).

    Hade ni betalat 2000:-/mån för My Martens online coach?

      Du kan få samma obentliga resultat och icke-kompetens av mig för endast 999kr/månaden.
      Endast 120 månaders bindningstid ??

        Taget! Så länge det ingår bubbel och garv så är jag nöjd.

          Självklart ???

      Det kan man ju få gratis på hennes blogg. Hon upprepar sig ju hela tiden om hur man ska äta och träna. Varför betala 2000 när man kan få det gratis, och när man förmodligen inte vill ha det överhuvudtaget.

        Ja precis och nyttiga recept och träningspass kan man googla gratis, dessutom så finns det en redan en app för gravid/mammaträning som heter strongmamas tror jag och som är gratis. Tror inte My ger några individuella kostplaner som hon påstår haha och tror definitivt inte att hon samarbetar med någon dietist och kock som hon också påstod. My låtsas.

          Exakt. Det går ju 20 på ett dussin av gratis träning, kost, recept, träningsprofiler osv. på alla dess kanaler och överallt på nätet. Varför betala för något som det finns så mycket av gratis. Hade det varit något seriöst så kanske, men det känns inte alls seriöst med alla dessa som jobbar med hälsa och träning överallt, man får inte ens veta vad de har för utbildning.

            Exakt och My själv använder sig ju av Lifesum och behöver själv lära sig av andra, dessutom är hon inte bra på att räkna rätt och är virrig så mycket blir fel hela tiden. Varför betala massa pengar till henne, nej alltså det går att gå ner i vikt eller bli starkare gratis helt på egen hand genom att promenera mycket, gärna löpa och göra armhävningar, benböj, utfall etc och dra ner på socker o onyttigheter. Spara era pengar säger jag, låt er inte luras!

        Kan vi inte skramla ihop 2000 till nån som vill utvärdera hennes program och stora kompetenser?

          Nej nej!

      Nope! Betalar inte ens för PT längre. Det går tusen okunniga, men utbildade, PTs på en rejält kunnig.
      Min egna erfarenhet och samlade misstag med både träning och kost gör att jag ofta kan mer än de PTs jag betalat när min kreativitet i träningen försvunnit.

      My är inte en person jag skulle betala för att hjälpa mig ens att rensa en garderob.
      Att hon brinner för det är en sak. Men hon visar väldigt lite resultat.

      Hon kanske är kul som instruktör i ett vanligt gruppass på gymmet, inte mer.

      Hade du?

      Jag är sjukt nyfiken på hur hon får det att gå runt. Vad kan lokalhyran ligga på? Hur många klienter behöver hon per månad för att få ekonomin att gå runt? Har hon så mkt samarbeten att hon klarar sig på dom?

      Så många frågor men från henne får man aldrig ett tydligt och rakt svar.

      Vet inte vad som ingår men antagligen inte.

      nä det är gratis m långpromenader

    Älskade meningen ”Se den här texten som min lingvistiska påse Samarin”.

    Mycket bra artikel som sätter fingret på problemen med infunsare/flunsor.

    Bra skrivet Camilla!

    Välskrivet och spot on!

    Jättebra skrivet. Hoppas många reagerar.

    Bravo Camilla! 🙂 Tycker verkligen ämnet borde beröras mer och oftare i de vardagliga mediekanalerna. Granska, ifrågasätt! Uppdrag granskning t.ex – skapa nåt på detta tema.

    Superbra skrivet!

    Alla dessa manipulationstaktiker och gaslighting av följare / de som ifrågasätter borde regleras och bevakas mycket hårdare. Du gör stor skillnad.

    Bra artikel!
    Som mamma till två tonåringar blir jag ofta förfärad över hur lätt de köper och godtar influensernas ibland helt galna reklamer och resonemang.
    Tonåringarna har källkritik i stort sett alla ämnen i skolan, men det som kommer ifrån Bianca mf tas allt för sanning utan minsta gnutta källkritik. Tack för att du lyfter frågan och hoppas den får vingar och lyfts ännu högre!

    Härligt bra! Jag skulle gärna vilja läsa mer om hur mikroinfluensers utnyttjas av företag, hur de i princip gör reklam gratis med någon liten rabatt eller varuprov som betalning.

    Kanske också hur influencers inte tar upp gratisprylar, semesterresor till beskattning, hur personer som IL utan att tveka använder falska siffror som underlag för samarbeten.

      Utnyttjas var väl ett lite väl starkt ord? Det är ju inte så att dessa mikroinfluencers är i någon slags beroendeställning. Har de dåligt om cash får de söka andra jobb, precis som vi andra.

    Otroligt bra skrivet! ”Oprofessionella utspel” är enbart förnamnet.

    Bra skrivet. Det är på tiden att influencers granskas mer, och att traditionella medier förstår vilken makt influencers faktiskt besitter.

    Bra skrivet! Hoppas artikeln får stor räckvidd och att personer som kan påverka alla influensers (tex företagen som köper reklamplatsen) börjar ställa högre krav. Men en sak som ändå är ett problem är ju att följarna också har svårt att skilja på person och företag. Det är inte ovanligt att se kommentarer om att en influenser är dum i huvudet, idiot och till och med hot… det är ju inte speciellt konstruktivt bara för att man tyckte att en julkalender var dålig eller för dyr tex.

    Bra. Hoppas alla flunsor som skriker ”hat” så fort de får minsta lilla kritik läser detta. Allt kan inte vara gulligull hela tiden. Tjänar man miljonbelopp med unga tjejer som målgrupp måste man tåla granskning.

    Bra skrivet. Skulle vilja se mer formell reglering av denna s.k. bransch. Räcker inte att vädja till influencers; det måste till en strukturell förändring, för just nu är det våra barn och ungdomar som betalar högsta priset.

    Jättebra! Tycker det är för lite granskning av influensers, är det ngn mer än du som uppmärksammar detta? Jag köper inte produkter från de stora namnen, det är mitt sätt att markera.

    Nyfiken på vilka dessa exempel är?
    Ögonbrynstjejen och killen som fick tokspel ? Några kvalificerade gissningar?

      Känns som ”ögonbrynstjejen” är vilken influencers som helst lol. Alla flunsor gör reklam för xlash och typ alla har fixat ögonbrynen på ngt sätt. Med andra ord noll trovärdig reklam.

      Gissar på dokusåpakändisar typ Oliver Hunt och Diana Baban.

      Killen som fick tokspel namnges i Julia och Yasmines bok. ?

      Jag tror, efter att kollar instagram att ögonbrynstjejen kan vara Qvist, hon har 272k följare samt att Camilla lite längre ner tyckte var kul att ngn trodde att hon inte granskade henne, men kan ha fel!

    Grym text, bra jobbat 🙂 !

    Jättebra artikel!

    Vad är det vi skulle förstå kring varför du filat på den så länge om vi läste artikeln?

      Och där kom den! Första kommentaren som desperat fumlar efter att hitta något att anmärka på! Kul liv?

        Stämmer väl på de flesta kommentarer på både den här bloggen och andra.

        Exakt!?

          Exakt? till 13.27, alltid ngn som skall ner och rota efter ev fel & brister, finns det inga så uppfinns några som lite spydigt skall påpekas.

        Jag frågade en fråga för att jag undrade. Om du har ett svar på frågan så svara, annars låt bli. Inte så svårt, eller?

          Att ställa frågor är tydligen mobbning och häxjakt nu för tiden.

          My bad, ursäkta. När jag nu läser frågan igen och Camillas inlägg så fattar jag att jag missuppfattade, sorry! Och jag är verkligen inte emot frågor, älskar det härinne och att man kan diskutera & fråga varandra.

      Black week?

      Fattar inte heller det…. Och inte heller varför C skriver ”Black week?” Någon som kan förklara?

        Jag började skriva texten då pga det här:

        Det finns så klart fler talande exempel. En kvinnlig svensk influencer med omkring 270 000 följare på Instagram, gjorde under Black week reklam för ett företag som säljer ögonfrans- och brynserum (ett serum som ska stimulera och främja hårtillväxt).

    Väldigt intressant text! Influencers i mina ögon är bortskämda ungar med för mycket pengar och inte har ett dugg uns till självinsikt eller deras påverkan. Får en känsla av att en bunt av dem är väldigt narcissistiska av sig också. Allt ska serveras på silverfat utan något som kan vara ett gram negativt. Förstår inte hur sånna människor klarar sig i vardagen, vad fick de för enhörning och regnbågesuppfostran? Jag själv är en människa som tycker kritik och öppen dialog/kommunicering inom arbeten och även inom vängrupp är ovärderlig! Vi måste kunna få ge kritik utan att se det som något dåligt! Kritik är till för att hjälpa en att lära sig att inte göra om något som blivit fel eller dylikt. Blir ofta beskriven som snällt ärlig. Man är inte per automatik dum bara för att man är ärlig. Det handlar om att man lägger fram kritik på ett sakligt och hjälpsamt sätt och ej använda nervärderande ord eller att söka sig till personangrepp. Jag tror även på att man måste balansera upp sin kritik med beröm när en person gör något bra. Man kan inte bara ge kritik utan att faktiskt berömma emellanåt också. Influencers verkar inte förstå att alla inte håller med om deras åsikter och handlingar utan det ska kyssas på fötterna och se dem likt gudar. Kom ner på jorden. Gå en kurs i företagande och marknadsföring så tror jag vi skulle se en viss skillnad. Förhoppningsvis. Eller så fortsätter de vara ignoranta och fortsätter köra sitt race pga det är den ”lätta” vägen.

      Vill även tillägga att jag tycker faktiskt det finns bra influencers också som försöker göra gott och försöker göra ”rätt”. Det är bara tråkigt att de hamnar som i skymundan för dessa stora konton som man faktiskt tycker borde vara ett bättre föredöme för sina kollegor. Vart är arbetsstoltheten i dagens samhälle? Det handlar för mycket om att anstränga sig så lite som möjligt för så mycket betalt som möjligt. Vilket är en stor brist inom detta yrke, tyvärr. ”Här är några kläder i en spegel som jag tycker är fina, men som jag aldrig kommer använda. Klicka på länken och köp dom du istället så jag får massa betalt” är ju känslan man får.

      ”Förstår inte hur såna människor klarar sig i vardagen”. Det är det dom inte gör. Dom klarar sig inte i vardagen många av dem. Det är ju därför dom är influencer.

        Förstår inte hur de ens har kunnat blivit influencers? Vad är det som är så intressant med dessa människor? Åmande 20-30 åringar med antingen selfies eller bilder på deras bikinikroppar? Storys fulla med videos för dem biter sig i läppen och har ”sängkammarblick” för att visa dagens smink? Gör kollektioner som de beställer alldeles för lite av för att kunna lägga upp en grinbild ”ni är sjuka!!! Tack tack tack!! Som jag kämpat med denna kollektion!” Okej, du pekade på några plagg du gillade, la en beställning på 5 plagg i varje storlek och satte ditt namn på det. Bra kämpat. Eller deras andra favorit som är högst olämplig just nu ”krigat”. ”Det är så tufft nu” och söker empati när det varit på en massa event och sedan behövt klä upp sig för att ta en outfit bild de kan lägga upp. Fan va jobbigt alltså. Kanske gjort en haul framför spegeln. Vart är det jobbigt? Vet du hur PRIVILEGIERAD du är? Märks att dessa människor aldrig har jobbigt inom vården, aldrig jobbat inom restaurang eller etc. En kommentar likt detta är 100% HAT och HÄXJAKT i deras ögon.

      Klarar sig gör de inte, till mångt och mycket. Det ses ju rätt tydligt i deras rekryteringsannonser efter assistenter bland annat. Assistenten ska göra allt och lite till, ofta vardagsbestyr – som en hög procent av övrig befolkning löser på egen hand. Jag tror att många influencers bara hoppat in i branschen i tron om att allt är guld och gröna skogar. Det är ju så kul att få pressutskick, gå på event och fota sig själv :))) Skulle nog gissa att majoriteten av dem inte har koll på sina bolag. Säkert heller inga strategiska planer för hur de ska jobba, värdegrund, kommunikationsplan, m.m…. likt andra seriösa företag har.

    Anfall är bästa försvar.
    Jag tycker att din artikel är oerhört välskriven och välbehövlig. Det är en bransch med enormt stor makt vi talar om.
    Personligen tycker jag nästan att det värsta med influencers är att de uppmuntrar folk till sanslös konsumtion med hjälp av rabattkoder och samarbeten.
    En känd influencer visar nästan dagligen upp nya kläder, mobilskal och väskor. Till slut frågar man sig: kan någon människa behöva 300 klänningar och lika många väskor och mobilskal? Var förvarar man dem??? Svaret är enkelt: någon dag efter att influencern visat upp dem i bloggen ligger de ute till försäljning på Sellpy.
    Det är lätt att säga ”ja, men det är väl bra, det är ju återvinning”. Nej, så enkelt är det inte anser jag. Dels tar man emot kläder och annat man inte har för avsikt att använda, dels uppmuntrar man följarna att beställa samma saker. De har ju ingen aning om att influencern nästa dag lägger ut grejerna till försäljning.
    Hur går detta ihop med miljö- och hållbarhetstänket???
    Vidare får många av dem unga människor att tro att lycka sitter i lösnaglar, lösögonfransar och extensions. De springer på salong och tipsar om ”min underbara frisör” och ”min fantastiska nagelskulptris” vilket får mig att undra om de får behandlingarna gratis i utbyte mot reklam? Men vilket budskap sänder det till unga tjejer? Att man inte duger utan allehanda hjälpmedel? Och vilka signaler sänder de till sina egna barn som ser mamma springa på behandlingar för att bättra på sitt utseende? Vilka värderingar får barn till influencers när de överöses med presenter, kläder, prylar och resor? Den här livsstilen sprider sig som ringar på vattnet både till influencerns egen familj och vänkrets samt följarna. Budskapet är: konsumera mer, vare sig det gäller kläder, inredning, mat eller resor.
    Jag tycker att det är viktigt att kunna diskutera influencers roll och inflytande. De som inte tål kritik är inte intresserade av en seriös diskussion, utan det enda de är ute efter är pengar och fler annonsörer. De drar sig uppenbarligen inte för att vilseleda följarna om de tjänar pengar på det. Det här är ingen självsanerande bransch, och därför behövs människor som du med mod och integritet!

      Instämmer i allt!?

    Bra skrivet! Jag har en nästan-tonåring och jag gör mitt bästa för att hon ska förstå och inte gå på reklam och annat som ”flunsorna” lägger ut. Än så länge så kan jag ju ha något att säga om saken…
    Det är verkligen en helt annan värld nu (född på 70-talet) än när jag växte upp. Hur kan man konsumera så mycket ”härliga” grejer, och resa? De lever i en fantasivärld, som deras följare bidrar till.

    Snyggt ?

    Heja dig ???

    Jättebra artikel bra skrivet.

    Bravo! Mkt bra formulerat. Kanske är jag inte själv målgrupp för en stor del av dessa influencers, men personligen har jag så otroligt svårt att förstå hur ngn som konsument kan ”gå på” all reklam & i vissa fall, ren skit de marknadsför el säljer (”designar”) själva? För mig är det ogreppbart att företag väljer att betala enorma summor för ibland mkt taffliga reklaminlägg av influencers, som ibland inte ens verkar kunna stava någorlunda, el ens riktigt förstå vad det är de gör reklam för, än mindre dess ev.verkan på tex hud, eller konsekvenser av att använda en produkt, det känns väldigt ofta oseriöst och vari ligger trovärdigheten, när en influencer tex. gör reklam för en produkt och som enl denne ger ”otroliga resultat”, när samma influencer nästa vecka gör reklam för helt annan produkt, (men ändå i samma kategori beträffande önskvärda resultat) som ”ger otroliga resultat” och ”det bästa hen testat”..? Själva vitsen och tanken med influencers som reklampelare torde väl vara att man skall skapa ett förtroende och ngn form av ”kompisrelation” med kunderna och på så vis påverka till köp? Tror detta är en bubbla som så småningom kommer spricka.

    Jättebra och intressant!

    Granska gärna artikel hos http://www.mariabusck.com som hon gör smygreklam för ett spa i båstad. Massa lovord och bilder och en länk direkt till hotellet ifråga.

      Hej fina. Den här helgen har jag och Anna varit på välbehövligt SPA på Hotell Skansen Båstad. En SPA-helg var precis vad vi båda behövde just de här helgen kändes det som. Anna hämtade mig vid ettiden i lördags och så körde vi en road trip till Båstad. Vi anlände strax före kl tre, perfekt till incheckning.

      Vi gick nästan direkt till hotellets SPA. La oss i en pool och bara njöt. Det som hände sedan var att någon råkade ta min badrock med rumskort och mobiltelefon. Fick tillbaka den rätt snabbt som tur var. De har flera pooler både inomhus och utomhus som vi gick mellan. Infinitypoolen utomhus var riktigt trevlig med fin utsikt. Vi beställde smoothie och la oss i den. Mycket härligt.

        Konstigt spa där man lägger sig i smoothie?!

      Bilder finns på bloggen även hennes vännina är duktig på smygreklam och länkar som hon inte märker ut som reklam. Som ensamstående mamma har hon unnat sig 2 dt vässkot till ett värde av 70 000 och två par skor tillminst 18 000under förra året och det är tack vare att de inte betalar in all skatt på inkomst för att de för smygreklam.

        Beskattning och marknadsföringslagen är två helt separata saker och har ingenting med varandra att göra.

        Fast om hon har betalat själv för spa och bara vill vara schysst emot sina läsare att länka så är det väll okej?

    Fakturera som ett företag, bemöta kritik som en kränkt privatperson, då blir det vare sig det ena eller andra, det blir bara fel på alla sätt.

    Bra skrivet. Sakligt och viktigt.

    Dock har jag en fråga; Har du något avtal att inte skriva om Josephine Qvist ? Hon om NÅGON borde granskas.

      Just idag, och under det här inlägget, får den frågan mig att le. ?

    Superbra skrivet!

    Extremt pricksäkert. Håller med om precis ALLT.

    Riktigt bra skrivet! Även om man kan förstå vilka vissa influensers är så tycker jag att det är bra att du inte nämnt de vid namn, svårare för dom att skrika hat.
    Tycker det är intressant hur de tar kritik, ibland kan jag iofs tycka att du går för långt också, men när det är befogad kritik och att de då helt glömmer att de faktiskt är ett företag i första hand på sociala medier och i andra hand privatperson. Som du skriver så bra att de flesta företag skulle informera om att de blivit fel och bett om ursäkt men sällan influensers.

    ???

    Bra artikel, synd att de som faktiskt behöver läsa den antagligen kommer vara analfabeter helt plötsligt.

    Otroligt bra!!

    Bra! Jag är så evinnerligt trött på influencers som skriker hat och mobbning vid kritik. Extremt olika saker. Sedan kanske de drabbas av bägge delar men i vissa fall så läser jag kommentarer och ser kritik men de får till svar att de ska sluta hata och göda negativitet, not quite the same..

    Mycket bra granskat och skrivet. Tycker också att influencers, rent generellt, ska ta mer ansvar för vad de skriver på sina plattformar. Att det även handlar om mer än reklam. Så många unga tjejjer (främst) ser upp till dessa unga, snygga, rika, framgångsrika människor och ALLT dom skriver blir sanningar som bör uppnås. Tjejjer jämför sina kroppar med influencers kroppar, som i många fall är retucherade, det resulterar i ätstörningar (som också normaliseras av vissa) och missnöje med sig själv. Att bli någons assistent är drömmen! Detta samhällsklimatet är sjukt!

    Mycket bra skrivet!

    ?????

    Bra artikel som lyfter så viktiga frågor, att vi haft influencers i Sverige i över 10 år och de fortfarande kommer undan med ”att glömma” är pinsamt. Vilket annat jobb skulle acceptera den ursäkten för ständigt upprepade snedsteg?

    Bra artikel! ??????

    Mycket bra artikel. Allt tar slut någon gång, allt har gått över. Ett tag skulle alla ha en hemsida, alla skulle ha en blogg.. nu lever vi tydligen i influencer eran och ingen blir gladare än jag när den är ute.
    Nu är alla små stjärnor, nu är alla på teve, tjollahopp fallera hallelujah hurra länge leve ? (bra låt!).

      Ser att du kan din Winnerbäck 🙂

    Jag köper aldrig något som promotats av någon ”influenser” aldrig ”kändisviner” eller annat som de har ”designat, krigat eller verkligen kämpat för” Det är en principsak för mig att inte stödja dessa arbetsskygga freeloaders som inte har en aning om hur livet fungerar i verkligheten?

    Nu kanske vi kan få kritisera Sandra Beijer här då utan att bli kallad namn eller få diagnoser.

    Mycket bra och tydlig artikel. Du sätter fingret på exakt vad allting handlar om. Tack!

    Fast du gör ju samma sak – även om du inte tjänar miljonbelopp och heller kanske inte gör reklam för nåt. Men du tjänar ju pengar på att folk läser här, och du skapar mycket drev. Även mycket internethat tyvärr. Ganska obehagligt att tjäna pengar på sånt.

    Ska man då ta Bianca som du syftar på i texten så gör väl hon inget fel? Hon säljer saker som folk vill köpa. Fri vilja kallas det. Hon tvingar ingen att köpa nånting. Folk måste kunna ta ansvar för sina handlingar. Vill de köpa smink av henne så får det. Om hon sen blir jäkligt rik på kuppen så är det hennes förtjänar.

      Nä inte om hon bryter mot marknadsföringslagen och ljuger eller framställer produkterna som något de inte är.

    Riktigt bra jobbat Camilla. Välskrivet om ett viktigt ämne. 10 / 10 ! ??

    Inget mer att tillägga än väl rutet.

    Åh äntligen en bra granskning och så viktigt att detta lyfts fram i denna sjuka värd av konsumtion!

    Riktigt riktigt bra Camilla! Hade velat se någon typ av kedjereaktion i medier och press på det här. Men det är väl att hoppas på för mycket.

    Håller med Mina här ovanför!
    Inga läsare = inga influencers/inget behov! Inga kunder = ingen försäljning/inget behov! Sedan kan jag ju undra över vart eget ansvar har tagit vägen?? Eller är mentaliteten i samhället så illa att det försvunnit, alltid lättare att skylla på andra, i detta fall då på alla dess influencers som alltid gör fel och aldrig gör rätt och lurar alla stackars kunder….OCH dessutom tjänar grymt mycket pengar på det.

    Har ingen reflekterat över alla inlägg som i stort sett uteslutande lyfter allt som är fel och som gärna eldar på ett kommentars fält till helt otroliga nivåer av negativism kontra de inlägg som bygger på motsatsen? Undrar vad det beror på ? Det går att vara kritisk och undersökande av fakta utan att för den skull göra det osmakligt. Frågan är bara om viljan finns och om vinsten skulle bli den samma i slutändan ?

      Men nu finns det ju tydliga regler för marknadsföring av produkter som de uppenbarligen inte följer. Det spelar ingen roll om du tycker att kunden/följare har ett eget ansvar. Skulle Camilla ibland kunna vara mer ”professionell” i sina inlägg? Absolut, men det fråntar inte influencers ansvar att följa reglerna och ger dem rätten att (i biancas fall) skicka sina följare på häxan som ”bara vill förstöra för unga tjejer” för att hon fick kritik i sin yrkesroll.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.