Galna pressutskick

@mikaylanogueira

MY HEART IS HAPPY THAT I ORGANIZED IT ALL ???❤️ #makeup #beauty @plmakeupacademy

♬ original sound – Mikayla Nogueira

Många och långa är utläggningarna om hur onödigt det är att hela tiden skicka pressbud til influencers, då det är en fysisk omöjlighet för dem att komma till sin rätt hos vissa.
Det beror så klart på vem utskicket är adresserat till, men jag minns ett avsnitt av Wahlgrens Värld där Bianca Ingrosso beklagade sig över att hela hennes lägenhet var fylld med bud och att hon omöjligt ville få en enda platttång till skickad till sig.
Mycket av innehållet i pressbud förblir oanvänt och brukar rensas bort när influencers organiserar hemma, och vissa, som Linda-Marie Nilsson, sätter ihop stora paket att lotta ut bland följarna, men det är en ofantligt stor del av alla bud som bara slängs tyvärr.

Jag fick lite perspektiv på det här med pressbud när jag satt och skrollade på Tiktok. En skönhetsunfluencer som titt som tätt dyker upp är Mikayla Nogueira, som har 14,7 miljoner följare, bara på Tiktok. 
I mitten av februari fick hon ett pressutskick från skönhetsföretaget PLouise, som innehöll exakt varenda sak som går att hitta på företagets hemsida.
Här kan man snacka om orimliga pressutskick! Jag menar inte att mängderna som skickas ut i Sverige blir mer okej genom att jämföra dem med det här, utan det är mer att visa på att det finns grader i helvete.

Av kommentarsfältet att döma så var det här en lyckad marknadsföring av företaget, men undantag för några få kommentarer om de absurda i ett pressutsick av den här magnituden, men även det får mothugg.
Där menar man att det inte är slöseri, utan marknadsföring, och att det är skillnad. Jag tänker att det kan vara både och… Eller?

Hade ett företag gjort ett sådant här utskick till en influencer i Sverige så tror jag reaktionen hade varit, snudd på, uteslutande negativ, vilket jag ser som uteslutande positivt. Det går att göra framgångsrik marknadsföring, även utan den här groteska mängden produkter med tillhörande ”chockfaktorn” som PLouise stod för här.
I Sverige gillar vi ”lagom” och i det här fallet är även det, uteslutande positivt, eller vad säger ni om det här?

10 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Är det även inte bevis på att det är billigt att tillverka sakerna som skickas ut för attt sedan ha ett högt pris i butiken? Om de skickar så mycket så har de nog räknat med att en stor del av sakerna inte kommer att användas. Det är mycket rå material som försvinner då sakerna inte blir använda och sedan måste kastas när de blir för gamla. Slöseri av många saker och bidraget till plastberget blir bara större.

    Bara vidrigt!

    Herr kommentator är tydligen upptagen idag.

    Problematisk influencer oavsett.

    Så sorgligt. Jag önskar mej så en plattång. Tänk att få en..

      Jag vill gärna hjälpa dig. ❤️ jag fick en fin, oväntad gåva i somras av en ängel som knappt kände mig och vill ge tillbaka en sådan gärning till någon annan. Hur gör vi då, Camilla? Vill helst inte skriva ut min mailadress öppet, men den jag kommenterar med är den jag använder. Klart Hanna ska ha en plattång!

        Hanna, maila mig så får du YMRSCs mailadress av mig.

    Någon mer än jag som får panik på hur hon ”organiserar”? Och liksom lägger paketen ner i lådan, istället för att rada upp dem efter varandra. Som hon gör nu tar bara upp plats??? Så ineffektivt?? Snälla säg att jag inte är ensam med att få KLÅDA av att se detta. Haha. Vill in och organisera om hennes organisering ???

      Gör hon inte det för att visa upp vad hon fått och lite för att se in o förpackningarna (tex fransarna). Vissa saker hade hon ju ställt på högkant.
      Har ju svårt att tro att hon har råd att offra så mycket plats o lådorna, då jag tänker att hon får mycket pressutskick

    Ja, jag bryr mig om hållbarhet och tycker bara att det är slösaktigt med resurser att företagen gör så. Gillar inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.