Bianca och Vanessa startar klädmärke

Tillsammans med entreprenören från grundarfamiljen av Gina Tricot, Victor Appelqvist, lanserar duon nu modevarumärket Àvora. Klädmärket som kommer att sikta in sig på premium-segmentet vill symbolisera tidlöshet, lekfullhet och självsäkerhet – vilket även ska återspegla de tre grundarna bakom bolaget, skriver Elle.

Àvora för mig är hemma. Det är tryggt, moget, självsäkert och sensuellt. Àvora plockar upp mig snarare än tvärtom. Jag hittar mig själv i Àvora och utmanar min kreativitet där. Vi skapar kläder efter occasions, feelings, mindset and mood. Allting är inspirerat av södra Europa, likaså våra silhuetter och passform. Àvora är närvarande och är oerhört mycket i nuet. Vi inspireras av livet, musiken, smaker, dofter, arkitektur och folk på stan, berättar Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

Grundarnas vision är att ska bli ett naturligt val för kvinnor som efterfrågar hög kvalitet tillsammans med en ansvarsfull produktion där utvalda hållbara material och en tidlös design står i fokus, skriver Elle.

Grundaren Victor Appleqvist säger så här i pressmeddelandet:

Det är viktigt för oss att allt vi omsorgsfullt skapar på Àvora produceras av hållbara material och hos leverantörer med rätt förutsättningar. Detta är något som kommer att finnas i vårt dna från början och det ger oss en relevant värdegrund att stå på.

Inne hos Elle kan du se fler bilder från kollektionen, så planeras att släppa sin första kollektion redan i vår.  SS23-plaggen att lanseras i små limiterade kapselkollektioner och den första landar redan 2 maj på Àvoras hemsida.

99 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag tror faktiskt inte att det här är rätt bransch att ge sig in i för Bianca som varumärke. Efter all massiv kritik som varit efter bland annat Gina tricot-kampanjen så tror jag att folk kommer reagera väldigt starkt om hon inte är väldigt inkluderande när det kommer till modeller. Varken Bianca eller modeindustrin är särskilt kända för att bidra till sunda ideal.

    Personligen vill jag absolut se vad klädmärket har att komma med, men influencermärken tenderar ju tyvärr att sakna det där ”lilla extra”. Och jag tänker inte köpa ett vitt linne för 500 kr bara för att Bianca satt sitt namn på det (det lär ju dock halva Sveriges befolkning mellan 10 och 30 år göra).

      Kanske, och kläderna de ska sälja sys förmodligen i Asien så de tjänar maximalt på det. Detta blir konkurrens för Adoore, liknande namn också. Var det inte Bianca som hade alldeles för mycket att göra så hon inte hinner med sig själv, sa hon för inte så längesedan. Nu blir det ännu mer då hehe. Nej jag fattar att det inte är Bianca som designat och inte kommer göra det. Hon behöver komma ner på jorden lite… Texten, det hon sagt ”Avora är för mig hemma. Det är tryggt, moget, sensuellt. Avora plockar upp mig. Jag hittar mig själv i Avora och utmanar min kreativitet där” haha alltså, och posandet.. cringe. Trist att de får reklam här.

      Och världen är ju i stort behov av fler klädmärken/skapare osv.. folk går över lik för pengar.

    Hur går allt runt med alla kändisar som har kläder, smink, hårvård osv?

      När jag läste din kommentar så kom jag på att även Marie Serneholt har hakat på sminktrenden. Blev faktiskt nyfiken på hennes setting spray bronzern men annars kände jag mest meh.

        Just det, sen så har vi Pernilla Wahlgrens hudvårdsmärke L’acuila (?) som lanserades ifjol. Tror att det är för tidigt för att säga något om företagets lönsamhet. Vore dock intressant att se om Pernillas företag har en lika stark köpkraft som Biancas (who am I foolin’). ?

        Hon som knappt sminkar sig ens, bara hos proffs och fixar håret. Nää inte intressant

          Fast Pernillas är ju mestadels (om inte helt och hållet?) hudvård.

            Menar M

      Det känns faktiskt som att Vanessa desperat försöker att mjölka ut så mycket som möjligt ur Bianca innan Bianca är passé. Man undrar om Vanessa verkligen är så kortsiktig att Bianca är hennes enda ägg i korgen. Vi får väl se hur Beauty Icons, (Caia) och Ani Who presterar. Hennes talkshow känns även den lite smått desperat.

        Hon är smart! Och rik….. tack vare samarbetet med Bianca. Vanessa ägde/äger också delar av Caia och kan sova gott om nätterna efter att dom sålde stora delar.

          Du vet att man måste fylla på med nya pengar för att upprätthålla sin livsstil. Vanessa verkar bara ha en kassakossa som kommer att sina. Det är då det blir lite intressant…

    Är det återigen en dröm som efter många års kämpande blir sann? ??

      Ännu fler produkter som hon OMG bara döööör för om inte annat. En katt har nio liv, en influencer har några tusen.

      Nej men gud va tröttsamt…uuuuahhhh ännu ett klädmärke och kollektion…*kräkemoji*
      De borde plugga in lite miljötänk i de små välpolerade kvinnorna.
      DET hade vart ngt

    Ännu ett märke med kläder för den anorektiska kroppen. Och med smala modeller. Nytt ?? fräscht ?? innovativt ??

      ?fräsch? kommentar

        Men sann

          Då är det lika sant om Ellos tex beskriver sin nya plus size kollektion för ”För den feta ohälsosamma soffpotatisen som älskar chips”

          För vi alla vet ju att alla överviktiga är ohälsosamma och lata 😉

            Är det verkligen lika sant? Bianca är ätstörd. Hur vet du ellos modellers matvanor? Just det..

              Det syns ju på dom!!?

                Sunkig kommentar

        Logik funkar åt båda hållen vet du. Man kan inte bara plocka det bästa för sin egen agenda. Skriver man ”för den anorektiska kroppen” initierar man att alla smala är ätstörda. Då bör vi också med säkerhet kunna säga att alla övervikta hetsäter och är ohälsosamma.

          Nej vet du, det kanske var i ditt huvud det lät så. Jag läser inte anorektisk kropp som en normalt smal kropp. Vi normala kan fatta att folk ser olika ut, en mager kropp är en mager kropp. Ätstörd ser annorlunda ut. Det var förmodligen det Emelie menade.

          Man ser skillnad på naturligt smala och de som är ätstörda.

            Är ganska säker Emelie skrev klädmärke för den anorektiska kroppen med smala modeller. Då syftade hon till att de smala modellerna precis som Bianca är anorektiska och handlar man kläder för de passar är man själv anorektiker.

            Hur ser en ätstörd kropp ut? Du som är expert på folks kroppar.

          Du kanske inte vet vad anorektisk betyder. Här får du några synonymer. Undernärd, utsvulten, uthungrad, utmärglad, sjukligt smal, bara skinn och ben, mycket mager, svältfödd. Som du ser är inte anorektisk synonymt med smal utan det tarvar att man lägger sjukligt framför smal för att det ska bli anorektisk.
          Sen behöver man inte vara ätstörd för att ha en anorektisk kropp. Det kan både vara genetiskt eller beroende av annan sjukdom.

            Det är väl åthelvete oavsett med tanken på att Bianca inte är och aldrig har varit anorektiker.

          Initierar? Du menar insinuerar.

      Finns väl ändå gott om urval för kvinnor med större kroppshydda nuförtiden? Eller tycker du verkligen att någon kreatör i liten skala (för det handlar väl om kapselgarderober i begränsade upplagor) borde känna sig tvungen tvungen att tillgodose en hel marknad? Det är väl isf snarare ett önskemål man kan dra för de större kedjorna (om de vill ha fler kunder vill säga).

      Tror ärligt talat inte att någon som drar plus size skulle klä i Biancas stil iaf. Det är ju väldigt åtsmitande kläder, verkligen peak LA.

        Och den där kommentaren visar på att du är en storlek 36-38

    Men alltså, de säger ”tidlöst” en hel del men är inte deras kläder prick vad som är inne nu och max över sommaren??

    Tänk om Bianca skulle börja måla tavlor och typ bli konstnär istället. Då hade säkert folk fortfarande klagat.

      Precis som skönhet ligger konst i betraktarens öga.

      Tycker du det är obefogat?

    Blir så trött på detta eviga greenwashande. Vad betyder ens att materialet är ”hållbart”? Är det hållfasthet man menar? Många avgöranden från Reklamombudsmannen på detta tema, och ”hållbart” har fällts massor med gånger…

    Mycket vill ha mer. Ännu ett klädmärke med skräp kläder, tillverkade av slavar för kvinnor som hatar sina kroppar. Precis vad vi behöver.

      Spot on

    Jag skulle bli genuint imponerad om det är ett klädmärke med noga utvalda material där ingenting är polyester och allt är tillverkat i europa. Likt Asket. Ansvarsfullt valda fabriker, arbetare. Ull som är återvunnet och ett tänk som inte är ”slit och släng”. Kollektioner med basplagg, snygga jeans där man får välja modell curvy, straight eller liknande, snygga basic skjortor och fina ytterplagg.

    Men detta kommer bli en flopp.. förmodligen lär kläderna tillverkas i Bangladesh där människor kommer behöva arbeta med livet som insats. Nej tack!

      Maja Nilsson Lindelöfs klädmärke tillverkar allt i Portugal om jag inte minns fel?

        Jaså? Tänker köpa något därifrån bara därför.

    Kan vi här tipsa varandra om klädmärken som faktiskt ÄR desginade av kvinnor, tillverkade i Europa och inte är skräp? Jag kan börja. Astrid Wild gör fantastiska friluftskläder till kvinnor av bra kvalitet och tillverkade i Europa.

      Ida Sjöstedt och ATP Atelier. Ida Sjöstedt har börjat med större storlekar i och med den senaste kollektionen. Bra märken, men dyrt. Men så blir det ju när man är mån om kvalitet och arbetsförhållanden.

      Men är det bra att allt tillverkas i Europa? Jag vet inte… kanske. Man önskar ju att det fortfarande gick att producera i länder och ha bra arbetsvillkor. Man vill ju att det ska finnas jobb till kvinnorna.

      Asket! Otroliga kläder. Likaså Maska.

      Filippa K har delar av sin produktion i Portugal och brukar ha bra kvalité, om än en del polyester i vissa plagg. Lis Bonne gör sina kläder i Portugal men jag vet inget om kvaliten. Totême.

      Chanel, Dior, YSL, Dolce e Gabanna. Egna skräddare, tillskärare och sömmerskor i sina ateljéer. Dyrt, javisst. Men det är inte fast fashion i alla fall!

      Bukvy! Så fina väskor

    Det gäller att smida medan järnet är varmt. Jag fascineras av Biancas totala naivitet. Alla runtomkring henne utnyttjar hennes kändisskap för sin egen vinning. Har hon en vän som inte har sökt sig till rampljuset?

    Guuuuuud bittra som vanligt!
    Kul och jag önskar dom lycka till!

      News flash: man kan vara kritisk mot saker och ting utan att vara ”bitter” och avundsjuk”.

        Vad finns det att vara kritisk emot då? Helt ärligt de startar upp ett märke. Vad har de gjort för fel?

          Caia har ju fått motta en del kritik för bristfälliga produkter och redan nu har klädmärket fått kritik för att vara icke-inkluderande, så kritisk kan man absolut vara. Sedan får vi såklart se hur det artar sig för företaget, det kan ju ingen säga än.

      En rövslickare som vanligt. Du kommenterar väl hjärtat hos Bianca 24/7.
      Tycker det är sunt vara kritisk till influensers och deras påhitt.

        Ett gäng self made multimiljonärer som skapar bolag och genererar jobb skulle inte jag kalla ”influencers med påhitt dock”.
        Sticker det så mycket i ögonen att hon lyckas?

          Jag skulle inte tacka nej till pengarna. Men tänk lite längre. Allt skräp. Allt smink. Alla kalendrar, nu kläder. Allt skit som vi människor redan har i överflöd att välja mellan på affärerna, det behövs inte mer av det. Vår jord behöver inte denna köphets som influencer står för.
          Säg en genuin influencer? Allt hamnar om att lura dumma följare till att köpa mer.

            *handlar om

            Så tröttsamt med ”tänk lite längre” hela tiden. Jo jag kan tänka, själv då?
            Alla nya bolag som startar, nya butiker som ploppar upp i din stad osv. Är du lika missunnsam mot dem? Eller är det specifikt Bianca som stör er att det går så bra för henne. Ingen tvingar er att handla så förstår inte vad ni vill ha fram mer än att spy galla?

            ”Alla” kalendrar? Dom har släppt två. Den första var en flopp som man fick returnera om man ville! Den andra var så otroligt mkt bättre, en riktigt bra kalender! Så vad pratar du om?

          Så barnsligt tro att det är avundsjuka. För att man tycker det är tröttsamt med alla deras påhitt. Kom med nåt nytt din fjant.

            Vad är tröttsamt då? Att människor skapar nya bolag? Har väl hänt de senaste typ 500 åren eller?

          Generar jobb? Vilka då 20 åriga praktikanter ?

    Finns ett märke som heter Avora som säljer kläder om man googlar lite snabbt… de borde ju ha trademark på namnet, speciellt som det är samma produkt-kategori och i Europa.

      Kanske därför de gjorde en Anitha Clemencè med A:t eller hur det nu var.
      Får man göra sånt när det kommer till klädmärken?

    Snark…Ännu en influencer som ska leka designer och starta klädmärke med överprisade produkter med samma kvalite som H&M, Gina tricot etc. Så otroligt tröttsamt. Varför köper ens folk detta?

      Verkligen snark…

    Vad är grejen med att alla influencers märkesnamn ska va så extremt pick me? Känns som de försöker föör hårt för att låta unika, som att de är en liten boutique i monaco där allting sys för hand av snygga hippies… ávora, totéme, inuikii, arakii… caia, ani. Ivy revel. Tror deras märken känts mer genuina om de bara hetat typ ”Kenzas” eller ”Bianca Design”. Dont try to be international liksom, blir bara löjligt när det säljs till 14 åringar inom Sverige.

      Va duktig du är på marknadsföring. Vart bor du? Eslöv?

        Men anno har ju rätt. Det känns patetiskt med dessa namn.

          Ja för ”Karins mode” låter ju jävligt up to date

            Har ju funkat bra för Ida Warg och Djerf Avenue t.ex. Bra mycket enklare att koppla märke till namn där.

      Bianca Design låter ju trashigt i min åsikt.

        Det va verkligen bara ett exempel, men hennes väns Alice klädmärke heter ju tex A-DSGN (Alice design), Linn Ahlborgs märke heter LXA, och det är enligt mig MYCKET snyggare, mer classy och tidlöst än nåt hittepå-ord med lite apostrofer inslängt… Men alla tycker vi ju olika.

          Dessutom med inkorrekt placerad apostrof på versal.

    ”Àvora plockar upp mig snarare än tvärtom. Jag hittar mig själv i Àvora och utmanar min kreativitet där. Vi skapar kläder efter occasions, feelings, mindset and mood.(…) Àvora är närvarande och är oerhört mycket i nuet.”

    Det blir man ju…klok på.

      Undrar om märket kommer släppa några produkter som ”krälar”?

      Herregud vilket ordbajseri ?

    Totalt ointressant.

    OT: Benjamin Ingrosso har nyss köpt lägenhet en 3:a. I Aftonbladet idag säger han att det är hans första lägenhetsköp. Men… han hyr väl inte hans nuvarande lägenhet idag? Är det Bibs som har köpt den?

      Han bor i en hyresrätt.

    På Elles hemsida där man kan se bilder från SS23 bär modellen svarta mesh pumps från Bottega Veneta och jag tror solglasögon från Saint Laurent, får man verkligen använda sig av andra stora märken på det sättet i kommersiellt syfte? Känns lite konstigt men det kanske är lagligt?

      Det är ju en strategi de använder sig av för att deras nya klädmärke ska andas lyx och verka dyrt och exklusivt, samma strategi kör Ani Jewels med, de bär Anis smycken ihop med dyra märkesklockor för att det ska se lyxigare ut. Vet inte om det är lagligt men Bianca brukar ju komma undan med det mesta, hon blir inte granskad av media utan mest bara hyllas, och då är det lätt att lyckas.

      Varför skulle det inte vara lagligt? det skulle vara konstigt om modeller skulle behöva vara nakna om de ska visa ett skomärke tex. Eller att det skulle vara okej med solglasögon från HM men inte SL

        För att du använder någon annans varumärke för egen kommersiell vinning, med tydlig logga (SL solglasögonen) och lättigenkännlig design (BV skorna). Om det hade varit generiska accessoarer från HM utan logga eller unik design hade det inte spelat någon roll, men nu används ju Saint Laurent och Bottega Veneta för att signalera till kunden ett högre värde och undermedvetet rättfärdiga deras premium-priser i kundens ögon. Men som sagt, kanske är lagligt?

    Kapselkollektion? Hör en vit genomskinlig klänning verkligen hemma där?

      Kapselkollektion för influencers; dvs inte för ”vanliga” människor.

    ?En skriver ”inspireras av det tidlösa i Skandinavien” den andra ”allting är inspirerat av södra Europa”…redan där tappar man det. Ser framför mig ett spretigt misch masch, kanske t.o.m några färgglada ananaser på strama Scandiplagg. Förmodligen i plast.

      Haha så de har sagt olika saker, precis som Caia gjorde angående julkalendern då. Bianca sa något som bortförklaring och en av de manliga ägarna sa annat dvs förklarade på annat sätt, alltså de sa olika versioner som inte gick ihop hahaha.

    Nej världen behöver inte någon ny vit,beige,svart influenser kollektion.
    Däremot så tror jag att det hade kunnat bli en hit med ett underklädesmärke.
    Gratis tips till Bibz &Co vassego.

    Hahahahahhahah

    Hahahaha är det bara jag som tycker att samtliga Bibbz varumärken är så B i sitt bildspråk, marknadsföring, tonalitet… Känns nyrikt på det dåliga sättet, och desperat. Trashigt. Att de försöker vara så fancy och så vet vi alla att det kommer vara som vilken NAKD-kollektion som helst. Och då gillar jag ändå Bibbz. Men antar att jag inte är målgrupp eftersom jag är 25+ och nog för gammal. Undrar bara om inte även småtjejerna snart tröttnar? Är väl inga nya generationer Bibbzfans som frodas nu, känns som folk födda 05 och senare inte är jättehajp på Bibbz.

      Det skriker ju nyrik om både Bianca och Vanessa och därför känns det ändå ganska naturligt att de valt den inriktningen när de skapar sina bolag och produkter.

    Det gick ju inte så bra för Kenza när hon skulle starta klädmärke, eller Hanna och Amanda. Kläder är svårt. Kenza var också het när det begav sig.

    Bianca kommer bara att göra kläder som passar på hennes kroppsform, och det var väldigt länge sedan hon såg ut som en vanlig tjej. Hon är så långt från sin publik idag med tuttarna och vikten och röven att jag inte tror hennes publik vill ha samma kläder som hon.

      Kenza gjorde ett väldigt uppskattat samarbete med Jofama, där de stod för kvalitet och kunskap och hon för inspiration och reklam. Kanske ett smartare sätt för influencers att sälja kläder utan att det blir fast fashion?

        Biancas mamma har ju gjort många samarbeten/ reklam för Jofama så det är nog ingen för Bianca. Det har liksom mamma redan gjort.
        Pernilla har väl Jofama jackor i varenda färg som finns.

    Gäsp.

    Jag är helt klart inte målgruppen men tyckte kläderna var snygga, skulle kunna tänka min dotter i dom

    Det är ju självaste fan hur pengakåt Vanessa är. Vill gräva gräva i precis allt.
    Äckligt.

    Men Mensa-Emilio med sin vapendragare Åsa tackar.

    Hoppas inte Bianca ska vara modell för märket. Urless på att se henne fronta allting.

    Om kollektionen nu verkligen ”produceras av hållbara material och hos leverantörer med rätt förutsättningar” så förtjänar Bianca faktiskt kredd för det. Vi får väl se om det tillhandahålls någon granskning av produktionskedjan.

      Jag skulle bli förvånad om Bianca ens vet vad hållbart betyder.

    Otroligt trött på dessa flunsor pumpade med botox, fillers och silikon (Bianca, m.fl.) Hur kan folk tycka det är intressant att följa deras vardag??? De är otroligt lata, gnäller ständigt över hur ”lite” egentid de har och hur svårt det är att vara mamma (Kenza). Näej, tragiskt att småtjejer ser upp till utseendefixerade kvinnor utan utbildning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.