Skillnaden på PR och annonsering.

press

Idag fick jag ett mail från en storbloggerska som bad mig om råd gällande pressutskick och vad som faktiskt gäller här. 

Hon hade fått ett pressutskick som stod utanför dörren när hon kom hem. Företaget hade inte informerat henne om att det skulle komma och det krävdes givetvis ingen motprestation.
Det hon ville veta var ifall inlägget skulle behöva reklammärkas om hon la upp någonting i bloggen om det. I detta fallet handlade det om mat.

Svaret är nej.
Det behövs inte markeras som reklam eftersom det här räknas om PR.

Företag skickar ut en massa varor i PR-syfte med hopp om att bloggarna ska skriva om det men eftersom det inte finns någon överenskommelse så kan bloggaren lika gärna skriva negativt om produkten som att låta bli helt.

Marknadsföringslagen gäller alltså inte när du skriver ett inlägg av helt fri vilja utan avtal om exponering i sina kanaler. Detta kan gälla pressutskick, goodiebags och liknande.
Får du däremot en produkt/vara/upplevelse mot att skriva om den så är det reklam.

Pressutskick ska efter en användning kasseras eftersom det ofta skedde på gammelmedias tid när en produkt användes för en artikel eller liknande men hur det efterföljs och kontrolleras nu vet jag inte.
I fallet jag tar upp här ovan så används ju maten bara en gång och är sen kasserad så här efterlevs denna gamla regel.

Edit – vi tar ett exempel.
Annica Englund får hem en massa smink från olika företag ombett som hon väljer ut vilket hon vill testa och skriva en recension på. – pressutskick
Hon och Loreal skriver ett avtal där hon ska marknadsföra deras produkter – reklam/annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *