Dessie:
Det finns orsaker till varför reklaminlägg ska skiljas åt från annat redaktionellt innehåll och det är inte bara för att konsumenten inte ska vilseledas utan det är också för att bloggaren ska kunna behålla någon typ av trovärdighet genom att tydligt skilja på reklam och egna åsikter.
Här har vi ett perfekt exempel på hur fel det kan bli när man fullkomligt öser egna åsikter och hyllningar över en reklamprodukt som man kanske inte riktigt kan stå för när samarbetet är slut.
Förra året gjorde Dessie nämligen reklam för hudvårdsprodukterna Cetaphil – som förövrigt sågs i typ varenda blogg och instagraminlägg under en period – och skrev då så här:
Som ni vet så använder jag endast Cetaphil produkter numer. Men handen på hjärtat nu tjejer och killar, jag skulle aldrig byta ut Cetaphil produkterna. Aldrig. Jag skrev ju om produkterna för ett halvår sedan ungefär, minns ni det? Att jag hade hört så bra om dom, och att jag såg fram emot att själva testa produkterna då jag led utav acne den perioden. Jag började använda produkterna och redan efter tre veckors användning blev min hy bättre. Jag LOVAR er! Och sedan dess har jag ständigt använt Cetaphil och vägrar byta hudvårdsmärke. Jag vägrar att gå tillbaka till min gamla hy.//Dessie
Använder endast.
Skulle ADLRIG byta ut produkterna.
Vägrar byta hudvårdsmärke.
Det är ganska tunga och kraftfulla ord från henne som mer låter som hennes egna åsikter än som köpt reklam, eller hur?
Då blir det ju nästan lite pinsamt när Dessie nu i sitt senaste inlägg ska visa upp och beskriva sin hudvårdsrutin och inte en enda av produkterna kommer från Cetaphil.
Jag antar att produkterna bara var fantastiska och ej utbytbara så länge de betalade henne att säga det.
Så – mina damer och herrar och katter – gör man om vill sänka sin egen trovärdighet på endast två inlägg.
