Jag minns fortfarande när Kenza skrev på sin blogg att hon skulle få designa skor åt företaget ”Wildflower”.
Det var SÅ stort!
Jag kan inte minnas om någon annan bloggare gjorde någonting utanför bloggen före detta men detta är det första stora samarbetet jag minns.
Detta och när Kenza började designa jackor för Jofama.
Nu för tiden räknas du ju knappt inte om du INTE har designat en kollektion för Nelly, NA-KD, BikBok eller Ellos och har du inte frontat någon kampanj för Glitter, Stadium, Din sko, Nelly, BikBok, Ur & Penn eller något annat hippt och ungt märke så finns du knappt.
Är du riktigt framgångsrik så skaffar du dig ett eget märke eftersom bara det bästa och mest exklusiva är gott nog åt profiler som Kenza (IvyRevel), Blondinbella (LCC, Flattered, Classified), Foki (Fokiwa, Zoirak), Linda Hallberg (LH Cosmetics), Hugo Rosas (Clean Drink), Alexandra Bring (Bring Sportswear), Ida Warg (Welloteket), Katrin Zytomierska (LCHF-klubben/Clean Eating) eller om du har total hybris och noll verklighetsförankring – då spelar du inte en singel, som du sedan turnerar runt med på barer och mimar till, samtidigt som du häller shots mellan tuttarna på redan aspackade brudar utan självrespekt och hetsar nån gammal avdankad deltagare från Villa Medusa att slicka bort det.
Det finns hur många exempel som helst men jag undrar lite över hur det startar.
Vem kontaktar vem?
Ta Hannalicious samarbete med NA-KD till exempel. Hannalicious – inte jättekänd men med Devotegänget bakom sig.
Är det då Devote eller kanske Hannalicious själv som kontaktar dem och säger att hon minsann också vill ”desajna” nått eller är det NA-KD som kontaktat henne?
Just alla dessa ”första gångsamarbeten” – vem kontaktar egentligen vem?
Många unga tjejer skulle förmodligen heller dö än att berätta att det var DE som bad om ett samarbete medan gamla rävar som Blondinbella säkert skulle säga tvärt om. ”Go get it girl!” Sitt inte och vänta på att någonting ska läggas i ditt knä. Go out and get it!!!”
Så hur går det till tror ni?
När bloggarna bara vill ha gratis studsmattor och annat så är jag övertygad om att de slänger iväg ett enkelt mail med lite statistik och superlativ men just fenomenet jag nämner här ovan?
Hur går det till?
Kanske till och med någon bloggare som läser det här som vill svara? =)
