Facebook:
Jag är helt ärligt lite osäker på vad som gäller för Per Morbergs Facebooksida – är det smygreklam eller inte?
Detta är nämligen hans professionella sida – alltså inte för privat bruk – så i princip allting här handlar om hans produkter.
Det är någon enstaka bild som tenderar att dra åt det mer personliga hållet men annars inte. Principen som marknadsföringslagen på sociala medier stipulerar är att reklam, samarbeten och annonser inte får blandas ihop med redaktionellt material men om kanalen inte innehåller något redaktionellt material att blandas ihop med, är det då fortfarande brott mot marknadsföringslagen att inte reklammarkera?
Å andra sidan skulle sidan i så fall behövt hela Per Morbergs glögg så att man vet att hela kontot handlar om glögg men det gör det ju inte, utan det spänner ju över alla hans produkter.
Så man vet att allting som dyker upp på sidan är reklam för Per Morbergs produkter men inte nödvändigtvis vilken av dem. Om man då inte läser och ser att det är en glögg-flaska på bilden. Borde han ha en sida för glögg, en sida för knivar och en sida för någonting annat?
Det kan jag inte tänka mig. Ta ett annat företag – Löwengrip Care and Color – som exempel. På deras professionella Instagramkonto så gör de ju reklam för alla sina produkter. De behöver inte ha ett konto för handkräm, ett konto for schampoo och ett konto för ansiktskräm utan alla deras produkter samlas under ett och samma konto. Borde det vara samma sak här?
På andra influencers bloggar och plattformar så blandar de reklam för egna och andras produkter med bilder som är högst privata och som kanske innehåller rekommendationer mm så där kan förvirringen vara total, men här är jag som sagt osäker.
Räcker det med att hela kontot är tillägnat Per Morbergs produkter? Jag är osäker och har ställt frågan till min kontaktperson på Konsumentverket.
Vad tycker ni?
