Får man verkligen fejka ett erbjudande på det här sättet?

Hannalicious är bara en i raden influencers som fått släppa klädkollektioner via företaget NA-KD som näst intill uteslutande använt sig av influencers i sin marknadsföring.
Får jag se en enda Instastory till med en HAUL från dem så kommer jag skrika högt.
Många influencers gör samarbeten med företaget och följarna i sin tur litar på influencerna, och så länge det sköts enligt konstens alla regler så kan man ju inte säga så mycket om det.

Men…
En av mina läsare köpte en klänning från Hannalicious kollektion på rea för 119.70 sek för några dagar sedan och blev lite sur när det damp ner ett mail med en rabattkod som skulle ge ytterligare 20% på alla reavaror.
Nyfiket gick hon in på NA-KD för att se hur mycket billigare hon hade kunnat få klänningen för om hon hade väntat en extra dag och upptäckte då följande:

NA-KD har då höjt reapriset till 159.60 sek –  något som då med rabattkoden blir 127.68 sek – alltså dyrare MED rabattkoden än dagen före.
Så får man inte göra enligt Konsumentverket som skriver följande på sin sida:

Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

Nu är det ju inte det ordinariepriset NA-KD höjt utan reapriset och där vet jag inte om samma regler gäller. Företag får kanske ändra runt sina reapriser bäst de till, men bara för att man KAN göra någonting så betyder det inte att det är en bra idé. Oetiskt? Olagligt?
Sådant här kan verkligen skada ett företags förtroende och i slutänden även influencernas eftersom de rekommenderar sina följare att handla där.
Så här har det sett ut:

Förtroendeingivande?
Not so much skulle jag säga..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *