Dagens samling av smygreklamiga frågetecken

Den som tror att det här enbart är ett inlägg med adlinks och att Paow charmat sig till en kod utan något avtal kan väl räcka upp en hand?
Jag gick förresten förbi iDeals butik på Mall of Scandinavia idag och var extremt sugen på att gå in och slänga fram ett sprättben vid sidan av den två meter höga och marmorklädda kartongtelefonen som fanns där inne, men jag la band på mig.
Istället hittade jag en enorm vägg med blommor där jag gjorde vad influencers gör bäst – vill du se så finns bilden på Instagram.
Men..
Är du sugen på ett mobilskal – i normal storlek –  från iDeal men inte vill stötta Paows eventuella smygreklamande så kan man använda den här koden som jag hittade när jag klickade på en av Paows länkar för att se vart man hamnade.
Vill du ha ett mobilskal på 2 meter så får du nog snatta det som finns på MOS skulle jag tro. Springer du fort så har du en liten chans att klara det. 🙂



En av deltagarna från Paradise Hotel och den som fällt flest tårar över Marcelo Pena i år – Nina Glimsell – har börjat åtnjuta fördelarna av att vara en influencer men verkar inte riktigt ha koll på marknadsföringslagen.

Eller.. You’ll be the judge!
Så här står det i marknadsföringslagen för sociala medier – uppfyller Nina den tycker ni?

När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtube-klipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons”. Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig. Det måste också framgå direkt att det är marknadsföring. Att lägga en märkning längst ner i inlägget räcker inte. Anledningen är att läsaren snabbt ska kunna förstå att det finns ett bakomliggande syfte att sälja en produkt.

Vi fortsätter på dokusåpaspåret och hittar Jesper Bengtsson från Temptation Island som gör reklam både för Proteinbolagen och för Clean – företaget som Hugo och Paula står bakom.
Det är inte särskilt bra för deras varumärke att det görs smygreklam för deras produkt så jag undrar om de vet om det. Vad tror ni?

Vi avslutar med ett hat-trick från ingen mindre än Nellie Berntsson.
Hon lyckas i EN enda post bryta mot marknadsföringslagen, lotterilagen och Instagrams egna regler. Bravo!!!

Här kan ni läsa mer om lotterilagen och vad som gäller på Instagram och Facebook. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *