Tvillingarna Lagergren gör mycket tveksam reklam på sociala medier

Gång på gång fascineras jag över influencers och deras ovilja att reklammarkera på korrekt sätt. 
Det är egentligenVÄLDIGT enkelt att göra rätt men lik förbannat så ska det krumbuktas och knutslås baklänges för att göra det så otydligt som möjligt utan att utelämna det helt.
Så här skriver Konsumentverket:

När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtube-klipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons”. Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig. Det måste också framgå direkt att det är marknadsföring. Att lägga en märkning längst ner i inlägget räcker inte. Anledningen är att läsaren snabbt ska kunna förstå att det finns ett bakomliggande syfte att sälja en produkt.

  • Det ska alltså tydligt framgå att det är reklam
  • Markering ska vara tydlig
  • Det ska framgå direkt att det är reklam

Skriver du överst i ditt inlägg att det är reklam – oavsett om det är på blogg eller Instagram – så är du safe. Alltid.

Vad gör Jessica och Angelica Lagergren?
De bäddar in en enda liten mening – med samma färg och typsnitt som resten av texten –  mitt i inlägget av privat karaktär att de gjort det här som ett samarbete.
På Instagram postade de båda inlägg om det här dagen före inläggen på bloggen och där framgår det överhuvudtaget inte att detta är ett samarbete.
Med tanke på att dessa två kvinnor arbetat för Loppi under många år så är det pinsamt att de inte föregår med bättre exempel än så här.


KLICKA HÄR!

68 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Helt OT men ett tips för att bli av med bananflugor.

    Jag har haft bananflugor till förbannelse och vad jag än gjort så har de hittat något de tycker om att vara runt. Finns i badrummet, på speglar i hallen och köket ska vi inte talat om. Prövat alla trix jag hört talas om men inget har . Läste sen för ett par dagar sedan att hälla kokande vatten i avloppet då de lägger ägg där, hälla ett par gånger per dag i ett par dagar. Redan efter första dagen var det skillnad och nu efter helgen är de helt borta för första gången på minst 6 veckor. Hurra!

      Jag har mina bananer i kylskåpet och har inga problem med flugor. Hejochhå. ?

        Nu kommer ju iofs inte dessa flugor endast till människor som har bananer hemma. Hejochhå ?

          Jo dom kommer bara till banan ägare. Så är det. ?

        Någon i min familj la in bananerna i kylen en gång. De blev helt sega och äckliga då. Blä?

          Det är därför inte flugorna vill ha dem!

      Jag fyllde ett glas med vinäger, honung och lite vatten, funkade hur bra som helst! Efter en natt låg det typ 10 flugor i glaset.

        Jag har haft säkert 50-60 flugor åt gången som sitter på lökskålen och liknande. Mina fällor har också fått ungefär 10 st men vad hjälper det när det var så många fler.

          Exakt! Därför man måste komma åt källan, dvs hälla kokande vatten i vasken. Funkar ta mig fan!
          Mvh ej samma anonym

            Åh måste jag göra direkt när jag kommer hem, hoppas det funkar!

              Nu är vi två som sagt att det funkar. Häll minst två gånger i kväll vid olika tillfällen, en i morgon bitti och sen igen när du kommer hem. Du kommer märka skillnad och fortsätt så ett par dagar! Jag hällde även i handfatet då de var i badrummet.

        jag brukar jaga mina med dammsugaren ?

        vinäger och en droppe diskmedel (yes) brukar funka för mig.

      Köp tätort (köttätande växt) eller pinguicula som den också heter. Min lokala blomsterlandet brukar alltid ha sådana hemma. Hela deras blad fungerar som nektarluktande limfällor för bananflugor. Jag har aldrig stött på något mer effektivt.

      Vitvinsvinäger,diskmedel och lite vatten. Ställ tallrikar utan kant på olika platser så fångar du snart alla.?

      Vi kör whiskey eller liknande i ett glas och det tokgillas av bananflugorna, de dör mer eller mindre direkt också. I all annan blandning plaskar de runt i 5-10 minuter innan de inser att det är kört.

    Och jag fascineras av en del människors favoritsysselsättning att vilja synas. Var som helst när som helst. jisses.

    Vilken dokusåpa är det paow ska vara med i från torsdag som hon lagt upp på hennes instastory?

      Ex on the Beach om man ska tro kommentarer som skrivits senaste dagarna här i bloggen.

    På tal om samarbeten så var ju Matplatsen och 56Kilo med Apollo till Kreta. Enstaka inlägg märkta, men massvis omärkta inlägg trots att de bl a deltog i av Apollo arrangerade aktiviteter. Samma på insta.

    Deras resa verkade f ö inte jättelyckad. Man märkte det liksom på stämningen i inläggen (ofta besvikna på maten, nästan inga bilder från hotellet och inga bilder inifrån hotellrummet t ex), men de försöker naturligtvis få det att låta som en underbar vecka. Såhär i efterhand erkänner Åse att de inte tyckte om frukosten på hotellet. Men sånt vill de kanske inte skriva ut när de är sponsrade.

      Nej, det heter att man inte ska skåda given häst i munnen.
      Men influencers är så bortskämda att de förstås blir besvikna när allt som är gratis inte är lyx, magiskt och anpassat till Instagram.

        Nä jag förstod väl rätt snabbt att hotellets insida inte var instagramvänligt eftersom vi inte fick se en enda bild från hotellrummet, lobbyn osv. Det var enstaka bilder från poolen och en rätt tråkig balkong. I vanliga fall brukar ju influencers fullkomligen strössla sina sociala medier med bilder på lyxiga badrum, vackert bäddade sängar och maffiga hotell-lobbys när de varit på resa.

      Ja skriv om Matplatsen! Så mycket konsumtion och ett liv med fest och middagar hela tiden.

        Ja där är väl nåt att bloggbevaka cam cam. Snacka om konsumtion.?

        Victoria och hennes man är fullkomligt livrädda för vardagen. Det märks rätt tydligt. Undrar ärligt talat hur deras äktenskap skulle fungera utan alla pengar, resor, alkohol, saker, fester mm.
        Hon brukar gnälla i bloggen så fort hon verkar ha haft minsta lilla dag utan glam o lyx. Då måste de unna sig en weekend i New york omedelbart…

    Kiaudd Instagram kör också helt omärkt samarbeten med diverse företag.

    Linn Herbertsson tänker måla om sovrummet eftersom det har haft samma färg i hela TVÅ år. Hujeda mig.

      Jag vill måla om det mesta i min lägenhet, har haft samma typ 7 år, är det ok att jag målar om?

        Ja det är ok – allt äldre än 5 år är okej!

          Toppen, då vet jag ? Gäller bara att hitta rätt färg nu så jag inte tröttnar efter 4 år eller så ??

    Du kanske ska dricka lite mindre nästa helg?

      Ja, låter inte sunt. Har varit så packad att jag inte kunnat stå men då var jag tonåring. Kunde dock låta bli att ofreda andra och bete mig illa.

      Nu känner jag mig semikränkt, förväxla mig med My…

        Hon hade nog bara gått i spinn när hon blandade ihop yogafoŕmerna.

    Men VEM?

      Oj då. Det kommer nog inte upp som ett blogginlägg från henne. Snacka om ågren.

      Tråkigt att höra.

    Isabella Löwengrip skriver om en box som hon fick från Lookfantastic såklart samarbete för att varför länk till produkten om inte för att det var Gratis och kanske tom betalt för att ens nämnas på hennes hemsida/blogg.

      Det var en julkalender, och hon öppnade alla luckorna direkt!

        Jag vet! Kliar i hela kroppen när jag ser sånt!

          Kolla inte då? Det är en grej att öppna kalendrar tidigt i reklam syfte

        Det var för att kunna skriva om grejorna. Annars har hon inte fått kalendern.
        Bella kommer säkert att ha andra grejor från första advent och framåt.
        Hon brukar väl ha luckor varje dag så man får specialrabatt?
        5% om man skriver BELLA på något man inte behöver.

    Inte för att vara hen som är den men det kan vara så att upplägget är att de ska göra reklam för samarbetet på blogg endast och att uppdateringen de gör på IG är extraexponering, alltså ej överenskommen med kund eller arvoderad. Sen borde de annonsmärka blogginlägget bättre – det håller jag med om att de gör fel.
    /jobbar med influencer marketing

      Gör man ett samarbete t ex om ett köpt blogginlägg och sen även exponerar samma vara eller tjänst i andra kanaler så tycker i alla fall jag att det ursprungliga samarbetet ska smitta av sig dvs även ytterligare inlägg ska reklammarkeras vare sig de är överenskomna och betalda eller inte.
      Att komma överens om ett enda blogginlägg som ska reklammarkeras och sen lägga upp samma budskap på Facebook, Instagram osv utan reklammarkering bara för att man ”inte avtalat något” verkar inte helt logiskt. Det skulle ju kunna sättas i system om hela betalningen för en större kampanj hänfördes till ett enda blogginlägg.
      På samma sätt tycker jag att en sponsrad flygresa med betald hotellvistelse ska smitta av sig på alla inlägg på sociala medier från den resan. Inläggen skulle ju inte ha kommit till om inte resan från början varit ett samarbete.

      Oj, jag hoppas att du inte råder dina influencer till att göra så. Det är fortfarande reklam för ett företag de fått ersättning för att marknadsföra. Vill de göra ”gratisteklam” för det på Instagram får de givetvis göra det men det är fortfarande reklam som ska markeras ut. Det enda som avtalet i det här fallet stipulerar är att de inte behöver publicera på Instagram men om de väljer att göra det på eget bevåg så omfattas det ändå av lagen där det ska markeras att det inte rör sig om ett ”tips”. Lite ”good will” är alltid bra för kundnöjdheten. Knappast så att de skulle skriva något annat än en återspegling av blogginlägget i gratisreklamen på Instagram.

        Mm fast nä. Jobbar utifrån Annonsvänligt Sveriges riktlinjer.
        Om vi säger att Lagergrenarna har ett samarbete med Kastellet eller vad det nu heter där det finns ett avtal att de ska göra 1 st blogginlägg i utbyte mot XX kronor så är det den överenskomma reklamen. De kan ju inte bli bannade från att skriva ’vi var på kastellet och hade en kul’ på ex Instagram för att de har ett samarbete på bloggen. Samarbeten har tydliga avgränsningar och det kunden köpt är reklam – övriga inlägg som influencern lägger upp på eget initiativ utan ersättning är ’förtjänt spridning’ . Så länge man har tydliga avtal är det inga konstigheter gentemot lagen. För företaget är det en bonus, för influencer KAN det vara bra ur kundrelation sett men kan också leda till urholkning av den egna ersättningsmodellen vilket gör det svårare att ta betalt för spridning i andra kanaler.

          Så då skulle företaget inte kunna ha en åsikt om de skrev på Instagram att ”Kastellen sög och var helt jävla meningslöst” eller får de bara ”förtjänt sprida” om inlägget är i enlighet med den köpta reklamen? Annars är det trovärdighet NOLL!

            Ja, precis. Eller företaget skulle ju antagligen bli missnöjda (framförallt om det kommer typ samtidigt som det andra) om de skrev det men de skulle inte ha någon påverkan på innehållet. Sen så skulle ju de flesta influencers, om de nu skulle tycka att kastellet sög antagligen inte säga det men då inte heller lägga ut extra om hur nöjda de är. Men om man genuint gillar något vill man ju oftast dela med sig av det. Sen har jag igen insyn i det här fallet – säger bara ’kan vara’. Kan också vara att de skiter i annonsmärkningen för avtalade poster och då är det dåligt gjort av dem/samarbetspartnern.

          Självklart smittar avtalet om inlägg på bloggen av sig på all spin-off man gör i övriga sociala medier.
          Varför ska alla hålla på och leta kryphål för att slippa reklammarkera?
          Vad händer om man reklammarkerar istället för att försöka slippa undan?
          Får man inga fler samarbeten då? Företagen som jobbar med influencer marketing ska inte kräva att influencers bryter mot lagen 🙁

            Håller helt med dig om att företag inte ska uppmuntra eller vilja att influencers bryter mot lagen men om det är så att 1 inlägg är köpt så är det bara det som är köpt.
            Säg att jag älskar Cola Zero och får ett samarbete med dem där jag ska göra 1 blogginlägg om den. Eftersom jag genuint gillar Cola Zero kommer produkten säkert fortsätta synas på mina kanaler för jag dricker den ju hela tiden och jag kanske tycker bilderna blev så bra så jag återanvänder dem etc. det är inte reklam. Ett företag kan inte bli ’föralltid samarbetspartner’ där all framtida synlighet absolut i mina kanaler är reklam. Företagen kan inte ses som att de la 10 000 kr på ett blogginlägg februari 2016 ex så nu äger de rätten att all framtida exponering är reklam för dem. Det de betalar för/man kommer överens om ska reklammarkeras. Det är inte att leta kryphål, det är rimligt och enligt riktlinjerna.

              Det är väl inte så vanligt att influencers gör samarbeten kring något de verkligen gillar och brukar använda, äta, dricka eller vad det nu är?

        Hej! Kanske ska kolla upp all reklam som Angelika gör för skincity hela tiden på Instagram och instastory

    Så jobbigt att få spons, gratisprylar och göra reklam. Man måste ju komma ihåg att ha en markering om samarbete, hur ska alla utbrända influencers orka med det? Det är faktiskt ett väldigt tufft jobb, man måste se bra ut och orka fotografera allt, hela tiden. Det förstår ju vem som helst att skriva en reklammarkering i början av inlägget blir droppen som får bägaren att rinna över. Lagar och regler är ändå bara till för vanliga dödliga.

      Sluta dra upp utbrändhet i negativa kommentarer. Alla kan bli utbrända. Det är fel att utnyttja det som vissa influencers verkar göra, men man vet inte

    Nämen är det dags att skita i att köpa allt det där som reklameras för och ingen åker hit eller dit bara för att ”stjärnorna” varit där?
    Antar att med en gemensam insats till bojkott så skulle det nog bli flera som orkade markera eller ännu bättre, företag som inte blev så intresserad av att gå genom blogg/instagramflödet.

    Jag läser alltid via Bloglovin och där var den meningen inte med i någon av bloggarna, så dom verkar ha lagt till det i efterhand.

    Berätta MER!!!!

      My var ordentligt berusad när de checkade in på båten, hon och Jonas bråkade, hon mer fysiskt han mer verbalt, så vakterna blev tillkallade minst två ggr, tror det var tre ggr. Det är inte de ordinarie vakterna på båten utan mer VIP- vakterna som tar hand om artisterna mm. Hon sprang omkring i underkläder och skrek och gapade om hur ofta/ sällan Jonas ville ligga. Sönderskrapade knän pga att hon föll hela tiden, eftersom hon var så full. Hon klängde på andra, även deras gemensamma bekanta och ville ligga. Men på morgonen var det som om nattens händelser aldrig hänt

        ? och henne vill han ha till fru.

        Tag bort, snälla CamCam.

    Var det My?

      Vill höra mer?

        Nyfiken!!

    Varför skriver du aldrig om dom som har smygreklam var enaste dag? Se på Paula, nu hennes sista inlägg är länkad til sin ’väns’ firma eller att hela bröllopen var egentlingen sponsrad inlägg efter inlägg med länkar?
    Varför kommer vissa så lätt unna?
    Bir så provocerad!

    Engla inreder o gör om hemma. Undrar hur mycket hon betalar för o hur mycket hon tigger till sig.
    Hon verkar just nu konsumera mer än någonsin trots att hon påstår att hon vill göra tvärtom. Men så är hon också drottningen av dubbelmoral.

    Typ fem kommentarer relaterat till inlägget… Jag läste Angelicas inlägg i helgen och jag är ganska säker på att det inte stod något om samarbete då… Läste innan Jessica lagt upp sitt. Fattar inte att det ska va så svårt att göra rätt för sig. Sånt här fusk eller slirande gör att jag tappar lusten att läsa mer av samma bloggare…

      Hur fungerar det nu när de namedroppar företaget de jobbar för i tid och otid? Det provas och utvärderas krämer också som verkar lite misstänksamt . Vet Cam?

      Frågade Angelica,men Jon godkänte inte kommentaren..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.