Margareta Grääs om företag som inte betalar sina fakturor

Bildkälla: Margareta Grääs Snapchat

Margareta Grääs har tagit till Snapchat för att ”rant:a” på företaget Wolt som hon menar inte har betalat hennes faktura på över ett år.
Hon gjorde ett samarbetet med företaget när de etablerade sig i Kalmar, ett väldigt bra sådant enligt henne själv, men hon har fortfarande inte fått betalt.
Först försökte Wolt begrava henne i papper att fylla i, som inte ens hennes bank kunde hjälpa henne med, och efter det blev det knäpptyst från företaget. Fakturan ligger på omkring 40-50 000 kr och eftersom det vankas bokslut för hennes företag så behöver alla pengar vara på plats, så hon behöver få fakturan betald.

Hon avslutar med att rikta ett långfinger åt företaget, vilket får mig att enda lite…
Hur många influencers tror ni det är som inte fått betalt av Wolt? En olycka kommer ju sällan ensam, men det är inte alla som vågar prata om det öppet med risk att få ”bad will”.
Överskattade företaget sin egen efterfrågan och brände iväg lite för många reklamsamarbeten så här med facit i hand?
SÅ många frågor.

Lovisa Worges floskler i SVT Morgonstudion

Bildkälla: SVT

Jag blir smått fascinerad över hur Lovisa Worge hoppar på ”ansvarståget” för att plocka enkla pluspoäng så fort det kan gynna henne att framstå som en ansvarstagande influenser och ”förebild”.
Förra gången var det när hon gick ut och bad om ursäkt för vilka signaler hon sänt ut med sina bilder där hon valt revben och andra knotor som fokus – när hela smalhetsen var på tapeten – och lovade bot och bättring. Hon skrev tydligt förstod sin roll i samhället och på sociala medier och att hon förstod problematiken i debatten.
Då lät det så här:

Under de senaste dagarna gar det pågått en debatt kring ett väldigt komplex ämne. Jag har därför tagit mig tiden till att läsa på om alla olika infallsvinklar och vill formulera mig på ett genuint och respektfullt sätt. Jag har tagit del, läst, hört och förstår problematiken i denna debatt. Min avsikt har aldrig varit att uppmuntra eller provocera till ohälsosamma ideal. Jag förstår problematiken kring att en sådan bild sänder ut fel signaler. Jag förstår min roll i samhället och på sociala medier.

Nu sitter hon i SVTs Morgonstudion – i och med sin medverkan i Girls of Stockholm – och fullkomligt radar upp floskler som vi som följer henne vet inte är någonting annat än just det. Enkla sätt att plocka pluspoäng genom att framstå som en mogen, ansvarstagande influencer som visar omsorg om sina unga följare. Och trots att hon inte tycker att hon och de andra tjejerna ”har makt”, så säger hon att hon kanske måste börja acceptera att de faktiskt har det.
Hon låter som en repig skiva, för allt det här har hon redan spottat ur sig, för att sedan återgå till bilder av det här slaget. 

Vi har ju en viktig position i samhället.
Det är många unga tjejer som följer oss.
Jag ser det inte som ’makt’ men det måste vi nästan göra.

Men SNARK! Sluta spela dum, Lovisa! 
Vi vet alla att du har makt men att du älskar dina rib cage-bragging bilder. Vi vet också att de kommer komma tillbaka så fort du inte längre gynnas av att framstå som en ”ansvarstagande influencers som tar sin makt på allvar och visar omsorg om dina unga följarna på dina sociala medier.
Det är jag inte ensam om att tycka utan det har kommit in en kommentar under inlägget som handlar om just detta. Det är nästan att jag hade kunnat skriva den själv, för jag älskar ju uttrycket ”att gå i bräschen” nästan lika mycket som Lovisa älskar sina revben.

Kan ju sluta att lägga ut ätstörda bilder på sig själva. Lovisa Worge går ju i bräschen där. Hon älskar sina revben.

Vad är era tankar?

Matilda Djerfs efterhandskonstruktioner imponerar inte

Bildkälla: STELLA Pictures/ddp/Planet Photos // Matilda Djerf Instagram // Ashley Marco Instagram

Igår skrev jag ett inlägg om hur Matilda Djerf och Djerf Avenue kopierat en annan designer rakt av, utan att med ett ord nämna att det funnits ett original.
När armen redan var armbågsdjupt i syltburken så postade Matilda helt plötsligt inlägg om hur vem och vad de inspirerats av, men det var ju så dags då…
Dock kom det ingen ursäkt utan man använde bara ordet ”inspirerad” istället för kopierad
Designern Ashley Marco. som kritiserade Matilda Djerf och hennes bolag, blev inte särskilt imponerade av detta utan postade sex nya inlägg på sin Instagram Story.:

“I took this down yesterday after being acknowledged, but upon reflecting, I still think it stands true.”

“The truth is, I am too busy at the moment to deal with this… BUT an influencer @matildadjerf using my design for her @djerfavenue campaign, and her photographer @gustavpeterson using Brydie Mack @wolfcubwolfcub’s intellectual property is just plain WRONG.”

“Surely you would have liked to come up with something original? There are a lot of creatives offering great ideas!”

(Below: comparison of two images labeled “ORIGINAL” and “(BAD) COPY”)

“Brydie and I collaborated over this for a @slipsilkpillowcase campaign. I have had multiple companies contact me asking to use the shell, to which I’ve said no, as it was designed exclusively for Slip. I have modified the design and used a variation for other projects. And been fully transparent about that. But to just rip off someone’s design for commercial use is unethical and plagiarises both my design and Brydie’s image.”

“SHAME!!!”

“Tagging someone but still using their work for commercial gain is still plagiarism”

Photo of original shell-shaped bed on the beach)

“A direct copy is not ‘inspiration’”

(Screenshot of Matilda Djerf in the set with similar shell design)

“Full credit to original (unpaid) set designer but still using it”

(Text in image: “Full credit to original set designer @ashleymarcosstylist and photographer @wolfcubwolfcub”)

(Top: original shell set image, Bottom: recreated version in Matilda Djerf’s campaign)

Matilda Djerf’s story text:
“The inspiration ✨
Set designer: @ashleymarcosstylist
Photographer: @wolfcubwolfcub”

Ashley’s overlay:
“Tokenistic tagging. No apology, just stating that it was ‘inspiration’. We had a whole mood board of inspiration. This is a copy.”

(Behind the scenes video from original shoot)

“We shot this last year at Jervis Bay for an Australian brand. Shame on @matildadjerf and her creative team. We understand inspiration can be taken from everywhere but you can’t deny the similarity…”

Kreddas de som kreddas bör och det är följande:

Photographer @wolfcubwolfcub
Set designer @ashleymarcosstylist
Producer @rd_p_rd

Vad är era tankar kring det här?