Lovisa Barkman möter hösten med Hermès

Lovisa Barkman har postat ett inlägg på Instagram med texten ”My fall line up” där bilden föreställer fyra av hennes handväskor från Hermès.
Likt sin kollega Gertrude Tornvall så verkar även Lovisa ha ett stabilt väskstall där hemma, och väskorna på bilden är mest troligt följande:

Hermès Kelly (den svarta väskan med låsdetalj) – en klassisk och ikonisk Hermès-modell.
Hermès Birkin (den större, grå-bruna väskan till höger) – en av de mest igenkännliga Hermès-väskorna.
Hermès Constance (den mindre svarta väskan med H-spännet) – en stilren axelväska med det klassiska H-spännet.
Hermès Kelly Pochette (den grå väskan i nedre vänstra hörnet) – en liten clutch-version av Kelly-modellen.

Jag tog hjälp av ChatGPT för att bena ut modellerna samt för försöka ta reda på vad dessa väskor är värda och fick följande svar:

Priserna för Hermès-väskor kan variera beroende på material, färg, och tillgång på marknaden, men här är ungefärliga prisintervall för de fyra väskorna:

Hermès Kelly:
Priset för en Hermès Kelly (i storlek 25 eller 28, beroende på läder och finish) ligger vanligtvis mellan 90 000 kr och 150 000 kr, men vissa mer exklusiva varianter kan gå uppåt 200 000–300 000 kr eller mer på andrahandsmarknaden.

Hermès Birkin:
En Hermès Birkin är en av de mest eftertraktade väskorna och priset kan börja på runt 120 000 kr för enklare versioner och nå upp till 300 000–500 000 kr, beroende på material och storlek. Vissa specialutgåvor och sällsynta material kan kosta ännu mer.

Hermès Constance:
En Hermès Constance ligger ofta i prisintervallet 80 000 kr till 150 000 kr, beroende på storlek (Mini eller 24) och material. Sällsynta och exklusiva versioner kan kosta betydligt mer på andrahandsmarknaden.

Hermès Kelly Pochette:
Denna mindre clutch-version av Kelly kan kosta mellan 80 000 kr och 120 000 kr, beroende på läder och detaljer. Den är mycket eftertraktad, vilket ibland kan driva upp priset ännu högre.

Sammanlagt kan dessa fyra väskor kosta allt från 370 000 kr till 1 miljon kr eller mer, beroende på specifika faktorer.
Att handla dessa väskor oftast begagnat är dyrare än i butik, men som de flesta vet går det inte att bara knalla in i en butik för att köpa exempelvis en Birkinväska, utan man blir noga utvald och godkänd, och erbjuds då att köpa den väska som butiken langar fram, snarare än den kanske egentligen man vill ha.

Förbud mot skämtsam reklam för vitt snus på Tiktok

I april 2024 kom uppgifterna att Konsumentverket (KO) reagerat och agerat mot företaget Westridge efter att de publicerat en reklam på Tiktok som myndigheten ansåg var över gränsen för vad som borde vara tillåtet inom lagen om tobaksfria nikotinprodukter.
Reklamen innefattade bland annat en tomte som har kalenderöppning och smaktester där personer skämtar med varandra, och den visades således mest troligt under vintern 2023/2024.
Det är förbjudet att riktat marknadsföra vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12-19 år. Därför ansåg KO att risken att barn och unga nås och påverkas av reklamen är särskilt stor.
Så här sa Ida Nyström, processråd vid KO i det pressmeddelande som kommunicerades ut:

KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid.

Den 10 september 2024 kommunicerades via ett pressmeddelande från Konsumenetverket att Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s bedömning att inläggen går utöver en saklig presentation av produkten och att inläggen tydligt strider mot lagens krav på särskild måttfullhet.

Domstolen har beslutat att förbjuda skämtsam reklam för vitt snus på sociala medier, vilket Konsumentombudsmannen (KO) tidigare kritiserat.  Det är alltså inte ALL reklam för vitt snus utan enbart den här specifika reklamen och liknande reklam från företaget Westridge.
Företaget Westridge AB hade marknadsfört tobaksfria nikotinprodukter, som vitt snus, på Tiktok genom humoristiska videoklipp, där bland annat en tomte förekom. Patent- och marknadsdomstolen ansåg att reklamen gick utöver en saklig presentation och bröt mot lagens krav på särskild måttfullhet, särskilt eftersom Tiktok har en ung publik.KO välkomnar beslutet och understryker vikten av återhållsam reklam för nikotinprodukter på plattformar som når unga. Förbudet omfattar tre punkter och kopplas till ett vite på en halv miljon kronor, vilket företaget kan tvingas betala om de bryter mot förbudet. Westridge har erkänt att de gjorde fel vid publiceringen av reklamen.

Lagen om tobaksfria nikotinprodukter, som trädde i kraft 2022, kräver att all reklam för dessa produkter måste vara särskilt återhållsam och måttfull.

 

Vardagsrealism eller integritetskränkande?

Bildkälla: STELLA PICTURES/Jari Kantola

Trots försök till god & mysig morgon med lyxfrukost hamnade jag i konflikt med ett barn. Eller senare irritation från bådas håll. Jag ska strax börja min arbetsdag med min fotograf men kan inte alls skölja bort det dåliga samvetet.
[…]

Att bråka på morgonen ger ingen en bra start. Jag har dåligt samvete och vill spola tillbaks tiden. Morgonen var verkligen upplagd för en bra start men blev istället en dålig.
[…]

Det som hände är att en av dem inte alls tål stress. Jag vet om det men utsätter henne ändå för just stress.
[…]

Jag måste inse deras olikheter och kan inte kräva exakt samma sak. Anpassa föräldraskapet Paula. Anpassa föräldraskapet. // Paula Rosas

Paula Rosas inledde tisdagen med att dela ett inlägg där hon beskriver ett bråk med ett av sina barn.
Hon går ganska detaljerat in på både vad som utlöste bråket och hur det utvecklades. Eftersom Paula och Hugo har två barn, är det inte särskilt svårt att räkna ut vem av dem det kan handla om. Jag har valt att inte återge den beskrivande delen av inlägget (det är vad […] står för om någon undrar).

Personligen tycker jag att sådana detaljer kan kännas mer integritetskränkande än att publicera ett foto på ett barn.
Det är såklart inte en tävling mellan text och bild – båda har sina risker. Bilder kan spridas och användas på oväntade sätt, men en detaljerad text om ett barns privata handlingar kan också kännas som ett intrång. I det här fallet vet läsarna redan tillräckligt om familjen för att kunna gissa vad som hänt och vilket barn det gäller, vilket kan nagga på barnets integritet.

Vad tänker ni om den här typen av inlägg där ett barns agerande lyfts fram och diskuteras inför en stor publik?
Är det bara vardagsrealism, eller går man över en gräns när barnens liv exponeras på det här sättet?

Förändringens vind blåser över Löwengrips nya bolag

Bildkälla: Stella Pictures // Instagram.com/aimastaragency

en sak jag är rätt nyfiken på, såg precis på FB att Aimastar-kontoret flyttat till Paul och Isabellas hus @ lidingö, och Isabella har ju pratat om att ha åkt fram och tillbaka till kontoret i göteborg, men alltså. Vilka har hon träffat där? Kollar man på LinkedIn så finns det … tre personer som jobbar på eller har jobbat på Aimastar (om jag inte är värdelös på att söka) och det är Paul & Isabella + någon gammal ”head of AI”-snubbe (som verkar baserad i gbg). På ett random IT-bolag skulle jag säga att 80% av medarbetarna har en LinkedIn-profil och ett bolag som är så media-hypat som Aimastar skulle jag säga borde ha högre procent snarare än 0%. (när det kom ut att hon blev VD på bolaget så minns jag att jag skrev någonstans här inne att det var en konstig rekrytering, men att jag kanske hade fel, och om jag har fel så skulle man kunna se det på om personalen/styrelsen stannar. Nu verkar styrelsen lämnat och det kanske aldrig fanns någon personal?)

Jag har fått en del frågor om vad som pågår med Isabella Löwengrips nya AI-företag, ”Aimastar”.
Kommentaren ovan är bara ett av många exempel, och jag har noterat de tidigare, tro inget annat. 🙂

Det har faktiskt skett några förändringar, både när det gäller bolagets styrelse och företagets registrerade adress.
Isabella har bland annat berättat om alla resor fram och tillbaka till kontoret i Göteborg och hur mycket hon älskade att kunna ”brainstorma” vid kaffeautomaten med sina kollegor.
När jag nu dubbelkollade uppgifterna visade det sig stämma, det som står i kommentaren. Företaget är numera registrerat på Isabella och Pauls hemadress på Lidingö, och den tidigare styrelsen har ersatts av endast Isabella och Paul.

Bildkälla: Allabolag

Jag kontaktade Isabella för att få en kommentar, och hon svarade som alltid snabbt, men var relativt sparsam med detaljer.
Det enda hon egentligen kunde kommentera var orsaken till förändringen i styrelsen. Enligt Isabella beror förändringen på att hon har köpt upp majoriteten av bolaget och då valde att byta ut styrelsen, men hon ville inte gå in på några fler detaljer i nuläget.

Jag hoppas att de har en bra kaffemaskin hemma på Lidingö för de tidiga morgonmötena och brainstorm-sessionerna.
Annars kan jag varmt rekommendera en Mocca Master. 🙂


Ps. Det kommer ett inlägg till idag, missa inte det!