
STELLA Pictures/Patrik Österberg
Är Bianca Ingrosso så här blasé gällande att följa den lagstiftning som finns för sin bransch eller förstår hon bara inte bättre?
Bianca gör nämligen reklam för ett halsband från en kollektion för det egna företaget Ani Jewels, och får frågan om varför hon inte reklamidentifierat alla tidigare inlägg där hon burit halsbandet?
Bianca svarar:
Jag har inte gjort REKLAM för det förut. Jag har burit på min kropp utan att nämna något om det.
Hört talas om produktplacering, Bibbzan?
Svaret hon får på sin kommentar säger egentligen allt jag hade tänkt skriva här så jag petar in den istället:
Reklammärkning är inte en fråga om personlig bedömning utan en regel som gäller för all marknadsföring. Det är inte enbart när produkten ingår i en specifik kampanj som den behöver märkas som reklam.
Du är grundare och delägare för Ani Jewel så det är självklart reklam för smycket från dag ett du visar upp det i dina sociala medier. Du har använt det många gånger och även i närbilder.
Konsumentverket har informerat dig mer än en gång gällande detta. Konsumentombudsmannen gjorde ju till sist ett beslut om ett förbudsföreläggande av Bianca Ingrosso AB.
Kontakta KO igen och ta till dig rätt information istället för att ge vilseledande information.
Vad tror ni?
Inbillar sig Bianca att hon har koll här, eller skiter hon högaktningsfullt i allt vad lagar och regler heter?
Så här står det nämligen på Konsumentverkets hemsida:
Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av produkter, till exempel varor, tjänster, fast egendom, arbetstillfällen och andra nyttigheter. Lagen är tillämplig vid alla slags kontakter mellan ett företag och en konsument som har till syfte att förbättra försäljningen av och tillgången till en produkt. Lagen är tillämplig innan, under och efter försäljningen av en produkt.
Lagen är tillämplig innan, under och efter försäljningen av en produkt.
Är Bianca Ingrosso sugen på ytterligare en vända i Patent- och marknadsdomstolen? Det ter sig sannerligen så.
Jag undrar verkligen hur hon tänker?

Idag har hon reklamidentifierat en bild på en soffa för Ani Jeweles, men när hon visar upp de faktiska smyckena som säljs så låter hon bli?
”Affärskvinnan” Bianca Ingrosso ter sig som en höna utan huvud, och jag kan inte låta bli att smått fascineras av det!
Tankar?
Är rubriken för clickbait:ig eller ej?
