Samir Badrans kritik mot sitt försäkringsbolag

Bildkälla: Samir Badran Instagram

Bild 1 

Min bebis har ont i öronen/hörselgångarna så vi är här för att undersöka ytterligare.
Det sjukaste av allt är att man betalar 1300 kr i månaden för en försäkring och så täcker den inte ens hälften av det vi behöver göra. Vår faktura kommer ligga på ca 55.000 kr för detta. Jag undrar verkligen hur folk har råd? Det är så galet stora summor…
Oavsett vad är huvudsaken att Boris blir bra ❤️


Bild 2

De tur att krypto gick upp över helgen så att man har råd att casha 55.000 för att rensa öronen på min hund. 😂
15.000 kr om året i försäkring och JUUUUST den här delen täcker dom inte som han behövde göra. Försäkringsbolag är inte dumma 👀


Bild 3 

Hej,
Vi har mottagit ett förhandsbesked från [text överstruken] gällande en förfrågan om [text överstruken] på Boris. Tyvärr så ingår inte [text överstruken] under valda försäkring och vi kommer därför inte kunna ersätta detta.


Samir Badran har fått en dyr påminnelse om att ”försäkrad” inte alltid betyder ”skyddad”.
Hans hund Boris behövde få sina öron fixade – en procedur som slutade på runt 55.000 kronor. Aj, aj, aj! Men det slutar inte där, tyvärr.
Samir och Julia fick nämligen veta att trots att de har en försäkring som kostar 1.300 kronor i månaden, eller ungefär 15.000 kronor om året, så kommer kostnaden för det här besöket inte täckas av den.
Försäkringsbolaget gjorde det försäkringsbolag gör bäst, nämligen att hitta ett kryphål och meddelade vänligt men bestämt att just det här inte täcks. Lite som att köpa en brandförsäkring och få höra ”tyvärr, den gäller inte om det brinner”.

Som tur i oturen så kan Samir meddela att hans kryptovaluta gick upp över helgen, så att han kan betala den väl tilltagna och kryddade räkningen. För oss andra dödliga hade ett så här oväntat och ej subventionerat veterinärbesök av den här kalibern snarare resulterat i ett samtal till banken än till kryptomäklaren. Sauron var nära att behöva uppsöka Djurakuten i förrgår, men kom undan med blotta förskräckelsen. Dock tror jag att hans besök hade täckts av försäkringen, men det är varken here nor there.

Och det här är kanske det mest tragikomiska: en dyr försäkring är ingen garanti för trygghet – men den är en påminnelse om att man måste läsa villkoren väldigt, väldigt noga.
Vissa hundraser har klausuler som stipulerar vilket eller vad som inte kommer täckas av försäkringen, men ”peppar, peppar” så har inte labradorer det. Vad jag tror i alla fall. Kanske borde även jag sätta mig och lusläsa villkoren senare i kväll?

Ett pressmeddelande från ”Lilla hjärtats vänförening”

Turerna är många kring Melinda Jacobs och ”Lilla Hjärtats vänförening”. Vi pratar nivå: den högra handen vet inte vad den vänstra gör – och båda verkar ha semester.

Å ena sidan sitter Melinda i Nyhetsmorgon och beklagar sig över att kommersialiseringen av Esmeralda, aka ”Lilla hjärtat”, landat fel hos publiken. Hon poängterar att hon minsann inte tjänat en krona på det hela.
Å andra sidan? Då är det snyftläge och tal om att hon måste tjäna pengar för att kunna sätta mat på bordet.

Vad som är sant? Ingen vet.
Men det jag vet – tack vare kommentaren ovan – är att Lilla Hjärtats vänförening släppt ett pressmeddelande som kastar lite ljus på situationen. Och det ljuset är inte direkt smickrande för Melinda.
Snarare som att slå på lysrören i ett provrum en måndag morgon – plötsligt syns allt. Huuuuu!

Här följer en sammanfattning av  pressmeddelandet, och vill man göra det ännu enklare för sig så är det bara att skrolla på för längst ner kommer även en sammanfattning i punktform.
HÄR hittar du pressmeddelande i sin helhet.

En majoritet av styrelsen i Lilla Hjärtats vänförening kommenterar i ett pressmeddelande den senaste tidens uppmärksamhet och uttalanden från Melinda Jacobs och hennes juridiska ombud.

Styrelsen framhåller att föreningen alltid bedrivits ideellt med fokus på att stötta barn i utsatta livssituationer och att Melinda Jacobs de senaste åren inte deltagit i det dagliga arbetet. De anser att det är beklagligt att interna frågor fått medial uppmärksamhet.

I meddelandet ifrågasätts uppgifter om att Melinda Jacobs avgått som ordförande. Styrelsen menar att ingen skriftlig begäran inkommit, vilket krävs enligt stadgarna. I stället uppger de att Melinda genom sitt juridiska ombud krävt att vissa styrelseledamöter avgår, annars att föreningen upplöses eller att hon själv avgår under villkor att hon får ta med sig namnet Lilla hjärtat och att föreningen slutar använda det.

Styrelsen förnekar att försäljningen av produkter som Heart for Heart och För det lilla hjärtat skett i samförstånd med föreningen. De uppger att inget kontrakt visats upp trots upprepade förfrågningar. De ifrågasätter även uppgifter om att all vinst från försäljningen gått till föreningen, då de saknar insyn.

Vidare uppger de att beslutet att avsluta samarbetet med Guldfynd, som enligt styrelsen genererat viktiga intäkter, fattats utan styrelsens medverkan. Föreningen ska heller inte ha fått några intäkter från boken Hon hette Esmeralda, trots att det står att en del av försäljningen skulle gå till föreningen.

Styrelsen tar även avstånd från Melinda Jacobs varumärkesansökan för Lilla hjärtat i eget namn och framhåller att namnet hedrar minnet av ett barn och symboliserar föreningens arbete för alla utsatta barn. De avslutar med att föreningens fokus fortsatt är barnens rätt till trygghet, skydd och omtanke.


En sammanfattning i punktform:

  • Föreningens verksamhet har alltid bedrivits ideellt med fokus på barn i utsatta livssituationer.

  • Melinda Jacobs har enligt styrelsen inte varit aktiv i den dagliga verksamheten de senaste åren.

  • Styrelsen anser att uppgiften om Melindas avgång som ordförande är felaktig – ingen skriftlig begäran har inkommit enligt stadgarna.

  • Melinda ska via sitt juridiska ombud ha krävt att vissa styrelseledamöter avgår, annars att föreningen upplöses eller att hon tar med sig namnet Lilla hjärtat.

  • Försäljningen av produkter (Heart for Heart, För det lilla hjärtat) ska enligt styrelsen inte ha skett i samförstånd med föreningen och inget kontrakt har visats upp trots upprepade förfrågningar.

  • Styrelsen ifrågasätter uppgiften om att all vinst från dessa produkter gått till föreningen, då de saknar insyn.

  • Avslutandet av samarbetet med Guldfynd, som genererat stora intäkter, ska ha skett utan styrelsens involvering.

  • Föreningen ska inte ha fått några intäkter från boken Hon hette Esmeralda, trots att det står att fem kronor per såld bok går till föreningen.

  • Styrelsen tar avstånd från Melindas varumärkesansökan för Lilla hjärtat i eget namn och framhåller att namnet symboliserar föreningens arbete för alla utsatta barn.

Från ”jag har inte tjänat en krona” till produktlanseringar utan insyn, avslutade samarbeten som gav pengar till barn och en varumärkesansökan i eget namn – det är svårt att se hur Lilla hjärtat fortfarande handlar om barnens bästa. Just nu ser det mest ut som en personlig makt- och imagekamp, där barnens röst riskerar att drunkna i vuxnas prestige och nog ger det lite av en en sur eftersmak, eller vad säger ni?

LaLinda är sjukskriven pga utmattning

Linda Hörnfeldt – sociala medier-wizard, podcastare och marknadsföringsexpert/konsult – har postat en öppen och rå video där hon berättar att hon blivit utmattad och är sjukskriven till 75 % de kommande sex veckorna till att börja med.
Hon berättar att hon haft utmattningsdepression två gånger tidigare, men att det känns annorlunda nu eftersom hon inte upplever att hon är deprimerad den här gången.

Men hon känner sig misslyckad. Och även lite vilsen, för hon har ingen aning om vad hon ska göra under de här första sex veckorna – och ingen aning om hur man jobbar 25 %, eftersom hon aldrig gjort det.
Hennes hjärna vill prestera, och här känner jag SÅ mycket igen mig. Jag gick in med inställningen att jag minsann skulle vara den bästa sjukskrivna någonsin!

Det hade motsatt effekt. Men jag fick massor av hjälp med hur jag både skulle göra och tänka – och därför tycker jag att det är illa att Linda inte erbjudits någon liknande hjälp.

Att dra i handbromsen är inte ett misslyckande utan ett modigt beslut, oavsett om det är kroppen som säger stopp före knoppen eller ej.
Tvärtom är det något positivt att sätta hälarna i backen och säga stopp, och jag hoppas SÅ att Linda får den hjälp hon behöver för att känna sig mindre utmattad.

Stor, stor kram till Linda!!! 

À revoir, Àvora

Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad är kända för att ha många järn i elden, men glöden verkar ha svalnat för åtminstone ett av deras gemensamma företag, nämligen Àvora.
Företaget grundades 2023 av Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad, med stöd av Victor Appelqvist, och beskrivs så här på sin hemsida:

Varumärket är inspirerat av södra Europas mode, livsstil och arkitektur med inslag av skandinaviska designelement. Kollektionerna är grundade med en passion för att skapa kläder som går bortom trender och istället blir en del av varje individs unika stil. Àvora symboliserar tidlöshet, lekfullhet och självsäkerhet – vilket även representerar de tre grundarna av företaget. Varumärket erbjuder plagg för varje tillfälle, från avslappnade stunder till de mest eleganta ögonblicken i livet. Varje detalj är utformad med en medvetenhet om att kläder inte bara ska klä, utan också förstärka och komplettera personligheten.

Under räkenskapsåret januari 2023 till juni 2024 omsatte Àvora cirka 12,6 miljoner kr, men landade på en förlust på cirka 10,2 miljoner kr, enligt Breakit.
Under de första två åren ackumulerade företaget alltså betydande förluster, med totalt över 10 miljoner kronor i minus under 2023–2024.

Jag är förvånad och inte förvånad på en och samma gång, för historiskt sett så har allt Bianca rört vid förvandlats till guld, med kanske ett undantag som i så fall bekräftar regeln.
Så, varför tror ni att Àvora går i graven? Jag har min teori ganska klar för mig. So here goes:
Hela anledningen till att Àvora inte fungerat är för att Biancas gigantiska följarskara inte är målgruppen för företaget eller plaggen de säljer.
Biancas målgrupp består av samma målgrupp som Gina Tricot har, vilket blev tydligt när Bianca frontade deras kollektioner. Varorna sålde som smör, eftersom Gina Tricot lyckades pricka rätt influencer för sin målgrupp – det var en perfekt match.
Det har inte Àvora lyckats med. Biancas följare har inte råd att köpa en t-shirt för 800 kr, eller ens på rea för ”ynka” 480 kr.
Biancas målgrupp har råd att handla på Gina Tricot och H&M där en liknande tisha kostar 149 kr. Säkert av sämre kvalité – det säger jag ingenting om – utan jag pekar bara på Biancas målgrupp och vad som är en lyckad reklam att rikta mot dem.

Till slut vann enkel bomull för 149 kr över lyxig tisha för 800. Mode må vara en konstform, men målgruppen är alltid verkligheten.
Vad tror ni är orsaken?