Sökmotoroptimering

SEO - nå kunder via sökresultaten


SEO står för Search Engine Optimization och innebär arbetet med att få din webbplats att synas i sökresultaten. Det finns egentligen två vägar till toppen av sökresultaten, det ena är att betala sökmotorn och brukar kallas SEM, Search Engine Marketing. Det andra sättet är SEO och det handlar om att förtjäna en plats i de “vanliga” det vill säga inte betalda resultaten.


När du är ute efter att köpa en ny cykel är chansen ganska stor att de vänder dig till Google för att hitta den. Vanligtvis klickar du på något av de allra första resultaten, alternativt annonserna. För att synas bland annonserna behöver cykelsäljaren betala. När det gäller de som brukar kallas de “organiska” resultaten däremot är det annat som styr, här måste du förtjäna din plats. Som du säkert förstår kan det vara mycket lönsamt att synas på rätt sökord,. Därför har en hel bransch växt fram, specialiserad på att ta din sajt till toppen.




Hur går SEO till?


SEO går i huvudsak ut på två saker. Det första är att få sökmotorn, oftast Google på grund av deras stora marknadsandel, att förstå att din sajt handlar om just sökordet. Det är svårt för en sökmotor att ta till sig information på samma sätt som vi människor kan varför man behöver arbeta både med teknik och innehåll på sajten. Allt för att göra det riktigt tydligt att en specifik sida hör hemma i ett specifikt sökresultat.


Den andra delen är att du behöver vara en auktoritet på området. Det allra bästa sättet att bli en auktoritet är via hänvisningar. Ju fler sajter som refererar till din, desto större auktoritet är du. Ju större auktoritet du är i Googles ögon, desto högre upp kommer de visa din sajt i sökresultatet.


I Sverige jobbar bland annat Brath AB med SEO, på deras hemsida kan du läsa mer om ämnet.

6 Maj 2011, 10:29
– Det rasslade till rejält när jag bloggade om ämnet, säger Sofia Mirjamsdotter, till SVT.
1