Koenigsegg Paint
– 1994 var det ju något helt exceptionellt, berättar Christian von Koenigsegg för Nyheter24 - Foto: Koenigsegg/Instagram/Marcus Berggren

Christian lade grunden för Koenigsegg i Microsoft Paint

Den svenska biltillverkaren Koenigsegg fyller 30 år 2024. Märkets bilar är idag bland de snabbaste, mest exklusiva och mest högteknologiska i världen. Grunden för bilarnas design lades emellertid med enkla medel, då de första skisserna skapades av Christian von Koenigsegg i Microsoft Paint.


Under de senaste 30 åren har Koenigsegg byggt ett varumärke som en av de mest innovativa biltillverkarna i världen, med några av de snabbaste och mest avancerade bilarna.

De första stegen mot att förverkliga sina drömmars sportbil tog företagets då 22-årige grundare och vd Christian von Koenigsegg i augusti 1994, och det med enkla medel.

De första skisserna på det som skulle bli världens första Koenigsegg skapades nämligen på en fem år gammal IBM 486-dator i Microsoft Paint. Det avslöjar märket på Instagram.

Ett recept Koenigsegg håller fast vid

Det anmärkningsvärda med de tidiga skisserna gjorda i Paint – förutom hur detaljerade de är trots den enkla programvaran – är hur många detaljer som känns igen från dagens Koenigsegg-bilar.

De första skisserna visar nämligen en lätt, tvåsitsig bil med mycket effekt och motorn i mitten, samt ett tak som går att plocka bort och förvara i bilen.

Detta är ett recept som alla märkets bilar, med undantag från fyrsitsiga Gemera, följer än idag. Även flera av formerna på de ursprungliga skisserna känns igen från dagens Koenigsegg-modeller.

– Det är rätt otroligt att titta tillbaka och se att Koenigseggs designspråk var så starkt redan där och då, för att fungera även nu 30 år senare, säger Christian von Koenigsegg till Nyheter24.

Män är överlägsna på fickparkering – enligt dem själva

Nya elbilen är olaglig – nu backar tillverkaren

Har definierat sitt segment

Bara två år efter de första skisserna i Paint – sommaren 1996 – var den första Koenigsegg-prototypen färdig. År 2002 såg den första produktionsmodellen CC8S dagens ljus.

Idag kan Koenigsegg-bilarna anses ingå i de snabbaste kategorierna av superbilar, ofta kallade hypercars eller till och med magacars.

Att sikta så pass högt redan på 90-talet visar på hur höga ambitioner Christian von Koenigsegg hade.

– 1994 var det ju något helt exceptionellt. Det var egentligen bara ett fåtal aktörer som var nischade i det vi idag känner till som hypercarsegmentet. Koenigsegg har definitivt varit med och satt grunden för hur både en hypercar och en megacar definieras, avslutar Christian von Koenigsegg.

Han vill göra det jobbigt att köra bil – 20 km/h i stan

Förbud mot bilkörning på helgerna: Hotet från tyska ministern

Bil