Samir Badran fälls hos Reklamombudsmannen.
Samir Badran fälls hos Reklamombudsmannen. - Foto: Stina Stjernkvist & Fredrik Sandberg / TT

Samir Badran i bråk med kända bloggprofilen: "Försökt förstöra"

Iklädd i den nya mäklarrollen har Samir Badran fällts hos Reklamombudsmannen efter reklaminlägg på Instagram. Bakom anmälningen står Bloggbevaknings Camilla Gervide: "Samir utnyttjar sin plattform."


TV-profilen, influensern och numera fastighetsmäklaren Samir Badran, 32, har fällts av Reklamombudsmannen (RO) för mäklarrelaterade inlägg utan tydlig reklamidentifiering på sitt Instagramkonto.

Anmälare är Bloggbevakning, Camilla Gervide, som uppfattade inlägget som problematisk i och med avsaknaden av tydlig reklamidentifikation. När Camilla försökt nå Samir om en kommentar fick hon per mejl svaret "Karma".

– Det kommer inte som någon överraskning att Samir agerar på det här något oprofessionella sättet, både vad gäller yttrandet till Reklamombudsmannen, eller hans svar till mig. Det här rabiata försöket till fokusförflyttning är någonting både jag och andra av mina kollegor fått uppleva, just när det kommer till Samirs ovilja att följa marknadsföringslagen, säger Camilla Gervide till Nyheter24.

Reklamombudsmannen: "Inga uppgifter om vem som producerat reklamen."

Inlägget som det rör sig om, handlar om ett reklaminlägg om 30 sekunder i tre delar på Sami Badrans Instagram Stories. I inlägget ska influensern haft en visning på en adress i Stockholm, där ska lägenhetens rum filmats samtidigt som Samir kommenterar lägenheten. 

Samir Badran har sadlat om till mäklarrollen. Foto: ViaFree

Längst ner i bild har adress, lägenhetsstorlek och “total renoverad” skrivits ut – efterföljt av en vit ruta med “klicka här”. I andra halvan av filmen syns texten “visning på söndag!”. Avslutningsvis syns en visningsskylt från annonsören, ett känt mäklarföretag, med varumärket och under det en bild på Samir och en blå pil med texten “Visning”.

I beslutet från RO som Nyheter24 tagit del av står följande: "annonsören har inte lämnat uppgift om vem som producerat reklamen".

Samir riktar känga till Bloggbevakning

När Nyheter24 kontaktar Samir om kommenterar kring anmälan och beslutet svarar han: att han vill "få jobba i fred" och att "om man vill anmäla mig för att jag gör mitt jobb får man göra det". Han riktar även en känga till Camilla Gervide.

Samir Badran riktar en känga till Bloggbevakning Foto: Robin Haldert / TT

– Bloggbevakning anmäler mig gång på gång. Hon har försökt förstöra för mig i flera år och detta är extremt frustrerande då jag har kämpat så hårt med skolan och äntligen blivit klar. Jag gör marknadsföring för mina objekt precis som alla andra mäklare gör.

"Samir Badran utnyttjar sin plattform"

Camilla Gervide svarar på Samirs kritik och menar att det inte spelat något roll vem som anmält honom till RO.

– Det är ju trots allt ROs nämnd som beslutar kring anmälningarna, och det har jag ingenting med att göra. Samir skaffade sig sin plattform som en av Sveriges största influencers och utnyttjar nu den, och sina följare, för att tjäna mer pengar, och han kan inte ens visa dessa följare tillräckligt mycket respekt genom att reklamidentifiera sina inlägg?

Nu fälls inlägget av RO som i sitt beslut som Nyheter24 tagit del av skriver följande: “Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte uppfyller kraven på reklamidentifierng och sändagangivelse. Den strider mot artiklarna 7 och 8 Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.” 

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!