Jeanette Svedberg
Jeanette Svedbergs hudvårdsmärke har granskats av Bloggbevakning. Jeanette har vägrat svara på frågor om märket. Istället raderar hon alla inlägg och kommentarer. - Foto: Instagram/jeanettesvedberg

Jeanette Svedberg raderar inlägg efter granskningen: "Extremt respektlöst"

Det är Bloggbevakning som har granskat influensern Jeanette Svedbergs hudvårdsmärke. Efter granskningen raderar nu Jeanette alla inlägg och kommentarer. – Det är extremt respektöst, säger Bloggbevaknings Camilla Gervide till Nyheter24.


På Instagram har Jeanette Svedberg, 49, över 100 000 följare. Jeanette är sjuksköterska och är specialiserad på hudvård och har tre estetiska kliniker. 

Jeanette, som kallar sig för den "ofrivillige influencern" har även hudvårdsmärket Jeanette Svedberg (JS) by Scandinavia. Under 2021 omsatte hennes företag 2,7 miljoner kronor.

Bloggbevakning granskar Jeanette Svedberg (JS) By Scandinavia

Det är hudvårdsmärket Jeanette Svedberg (JS) by Scandinavia som Camilla Gervide som driver Bloggbevakning nu har granskat. 

Bloggbevakning kunde idag avslöja att Jeanette nämligen ska ha köpt in större partier av hudkräm från det brittiska företaget Hera Beauty Wholesale, satt sitt eget namn på produkterna och sedan gjort ett prispåslag på upp till 6000 procent.

"En liter kräm (som hon köpt som dyrast för 322 kr) säljer hon alltså paketerad för 19 000 kr. För en produkt som hon och företaget på sin höjd verkar ha satt sin logga på. Vad är prisökningen på det? Jag får det till ungefär 6000 %", skriver Bloggbevakning.

Jeanette Svedberg i en reklamfilm för hudvårdsmärket. Bildkälla: Youtube

Jeanette Svedberg raderar kommentarer och inlägg om hudvårdsmärket 

Camilla Gervide har sökt Jeanette via mejl, direktmeddelanden och kommentarer på Instagram samt på sms. Jeanette Svedberg har valt att inte återkomma när Camilla Gervide sökt henne.

Istället raderar Jeanette Svedberg inlägg på Instagram i rasande fart. I inläggen som Jeanette nu har raderat så har hon bland annat beskrivit hur hon tagit fram produkterna. 

Jeanette raderar även kritiska kommentarer där personer har frågat om Jeanette har något att kommentera kring Bloggbevaknings granskning.

– Hon raderar - i kronologisk ordning från det nyaste och bakåt - alla inlägg om hudvårdsmärket från sitt Instagramkonto. Inlägg där hon beskriver hur hon tagit fram produkterna. Jag skärmdumpade ju alla inlägg jag kunde hitta på hennes konto så jag har ju alla sparade, säger Camilla Gervide till Nyheter24.

Camilla Gervide driver Bloggbevakning, som nu har granskat Jeanette Svedbergs hudvårdsmärke.

Camilla Gervide om Jeanette Svedberg: "Det är extremt respektlöst"

Camilla berättar att alla försök att nå Jeanette Svedberg har varit fruktlösa.

– Det har varit locket på, men att hon sitter och raderar alla inlägg jag bäddar in i mitt inlägg talar sitt tydliga språk och rätar ut alla frågetecken jag eventuellt har haft. Genom sitt agerande visar hon ju bara att det jag påstår stämmer, annars hade hon ju så klart bemött kritiken med bevis på att det jag hävdar inte stämmer, säger Camilla Gervide till Nyheter24.

Hur har responsen varit från dina läsare på den här granskningen?

– Mina läsare är lyriska, de har saknat ett mer grävande avslöjande från mig så jag är glad att kunna leverera. Dock önskar jag att Jeanette hade svarat på mina frågor istället för att bara sticka huvudet i sanden, men tanke på hur mycket pengar hon tjänat på att sälja dessa "färdigprodukter" under egen flagg. Det är extremt respektlöst mot kunderna, säger Camilla Gervide.

Här kan du läsa Bloggbevaknings granskning av Jeanette Svedbergs hudvårdsmärke Jeanette Svedberg (JS) by Scandinavia.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!