Uppdatering: Jeanette har börjat radera de inlägg jag bäddat in här under, så jag bäddar in nya. ? Jag har ju så klart skärmdumpat alla inlägg som hon nu raderat så allting finns kvar här hos mig
Här kan ni även höra Jeanette Svedberg själv berätta om ”processen” bakom framtagandet av en av produkterna
Sjuksköterskan Jeanette Svedberg – med estetiska kliniker som huvudfokus – kallar sig ofta för ”den ofrivillige influencern”, trots att det är från sociala medier hon fått sina allra flesta kunder.
I ”Trust Magazine” återkommer Jeanette ständigt till sociala mediers betydelse för den egna verksamheten, och hur hon byggt upp en lojal och ständigt växande kundkrets utan finansiärer och utan traditionell marknadsföring, något hon fortfarande är både stolt och lite chockad över.
Hon har över 100 000 följare på Instagram och hennes företag – där hon samlat alla sina verksamheter – omsatte över 2 700 000 kr under 2021.
Hon är alltså en ganska så framgångsrik influencer, om än ofrivillig.
Bortsett från sina kliniker så säger sig Jeanette även ha ett eget underklädersmärke och ett eget skönhetsmärke som heter ”Jeanette Svedberg (JS) by Scandinavia”.
Så här står det på företagets hemsida om skönhetsmärket:
Vidare utvecklades hudvårdsserien JS by Scandinavia främst med tanken för hennes mycket medvetna kunder. Idag har hudvårdsmärket nått ut stort och blivit populärt.
[…]JSbyScandinavia skincare står för effektiv hudvård med skonsamhet i fokus. Vi vill hjälpa huden på alla vis. Inte stressa den, inte mätta den utan vårda den och låta den få utveckla sin mjukhet, spänst, lyster och glow.
Även din hud behöver stressa ner, tas om hand, nå ett lugn och JSbyScandinavia hjälper dig gärna med det.
Företaget säljer en uppsjö av produkter och priserna är rätt väl tilltagna.
Exempelvis kostar en lermask för ansiktet 1200 kr, en body spray 875 kr, ett glow oljeserum för ansiktet 1300 kr och en fuktkräm till ansiktet med Q10 har en prislapp på 950 kr och det är den här fuktkräm med Q10 som jag kommer fokusera på i det här inlägget. (Principen som framkommer går att mer eller mindre applicera på alla hudvårdsprodukter som Jeanette Svedberg säljer på sin hemsida.)
Jeanette Svedberg skriver att hudvårdsserien JS by Scandinavia utvecklades främst med tanken för hennes mycket medvetna kunder, och i intervjun med Trust Magazine beskrivs det som att hon har en egen hudvårdsserie.
Vad som räknas som en ”egen” hudvårdsserie är så klart upp till var och en att tolka fritt, men sätter man sitt namn på ett gäng produkter och beskriver hur man utvecklat hudvårdsserien JS by Scandinavia och kallar den för sin egen så tror jag att de flesta människor antar att personen bakom dessa påståenden varit med i den kreativa processen att ta fram och testa alla dessa produkter för att få dem så som man vill ha dem.
Har Jeanette – som står bakom JS by Scandinaiva – gjort detta?
Jag ser det som mycket tveksamt och här är varför. (Jag ska försöka ta er igenom det här så pedagogiskt jag bara kan.)
Den finns en brittisk sida som heter ”Hera Beauty Wholesale” och som erbjuder färdiga produkter för företag att enbart sätta sin logga på innan de kan läggas ut för försäljning. Man kan se dem som en grossist för färdiga skönhetsprodukter.
Alla produkter säljs per liter och ju fler liter man köper desto billigare blir literpriset.
Jag fick ett tips om att det fanns vissa likheter mellan JS by Scandinavias produkter och de produkter som såldes av ”Hera Beauty Wholesale” och beslöt mig för att ta mig en titt.
I det här exempelet kommer jag använda fuktkrämen med Q10 som JS by Scandinavia säljer för 950 kr.
Hos ””Hera Beauty Wholesale” finns det en färdig fuktkräm med Q10 att köpa och sätta sin ettikett på och jag roade mig med att ta texten som finns på den sidan och köra den genom Google Translate för att se vilka likheter som fanns mellan ”Hera Beauty Wholesales” text och den text som finns på JS by Scandinavias sida.
När jag var klar med det så jämförde jag ingredienserna i ”Hera Beauty Wholesales” fuktkräm med Q10 med den som JS by Scandinavia säljer. Ni hittar båda jämförelserna här under. Vi börjar med texten.
De båda produkterna är inte bara identiska, utan JS by Scandinavia har även använt, både beskrivningen och ettikettförslaget från ”Hera Beauty Wholesales” rakt upp och ner utan någon som helst förändring.
Men…
Det finns en förändring mellan ”Hera Beauty Wholesales” fuktkräm och JS by Scandinavias fuktkräm, och det är priset.
På ”Hera Beauty Wholesales” sidan kan återförsäljarna göra produkterna mer personliga genom olika extrakt som ger en marginell prishöjning per liter produkt.
Huruvida JS by Scandinavia gjort detta på sin fuktkräm med Q10 vet jag inte säkert, men det framgår ingenstans på produktens sida att något sådant skett. Jag utgår ifrån att det i så fall skulle stått med bland ingredienserna.
Så vad betalar då Jeanette Svedberg och JS by Scandinavia för sina produkter som de köper som de är från den här grossistfirman i England?
Jag har fått tag på prislistan och här ser ni en del av den.
Skulle Jeanette köpa 1 liter produkt så skulle det kosta henne £ 26.22 (322 kr)
Skulle hon däremot köpa 25 liter produkt så skulle priset sjunka till £ 20.97 (265 kr)
Det här är den enda produkten som inte anger vilken mängd varje flaska innehåller, men jag skulle tro att den innehåller kanske 50 ml?
Det betyder att Jeanette Svedberg och JS by Scandinavia får ut ungefär 20 st flaskor per liter produkt och om mina beräkningar stämmer – i runda slängar – så innebär det att produkten som Jeanette Svedberg och JS by Scandinavia betalar 322 kr (vid 1 liter) eller 265 kr för (vid 25 liter) säljer de för hela 19 000 kr.
En liter kräm (som hon köpt som dyrast för 322 kr) säljer hon alltså paketerad för 19 000 kr.
För en produkt som hon och företaget på sin höjd verkar ha satt sin logga på.
Vad är prisökningen på det?
Jag får det till ungefär 6000 %. (Sorry, det hade smugit in en siffra för mkt tidigare)
Om någon vill veta hur det går till – klicka här:
Till och med den lilla randen längst ner är med.
Allting går att hitta på ”Hera Beauty Wholesales” sida. Allt från produkterna till flaskan och korken som JS by Scandinavia valt till sin produkt.
Jag har sökt Jeanette Svedberg upprepade gånger via mail, dm och kommentarer på Instagram samt sms men hon har valt att inte återkomma.
Hon har även valt att radera de två första inläggen i sitt Instagramflöde, som jag från början hade inbäddade i det här inlägget.
Eftersom Jeanette valt att inte återkomma till mig så har jag ingen möjlighet att låta henne förklara eller förtydliga innehållet i det här inlägget.
Om det inte stämmer, att det inte alls är så här hennes hudvårdsprodukter är framtagna så önskar jag att hon hade återkommit med information som backar upp det. Istället har jag bara dessa faktabaserade jämförelser att gå på, och i och i avsaknad av Jeanettes kommentar blir det upp till var och en som läser det här, att själv bilda sig en uppfattning om vad det är som pågår.
