Tareq Taylor
Tareq Taylor säger nu att det blev "lite tokigt". - Foto: Stella Pictures, Andreas Hillergren/TT Bild. Bilden är ett montage.

Tareq Taylor pudlar efter missen: "Det är väl mänskligt att fela"

SVT tar den folkkära Trädgårdstider-profilen Tareq Taylor i örat efter missen.
– Vi kommer ha samtal om de här gränserna och vad som gäller under sändningsperioden, säger Micael Lekberg som är programchef på SVT Malmö som producerar Trädgårdstider.


För några veckor sedan stor det klart att den folkkära krögaren och tv-profilen Tareq Taylor, 53, lämnar SVT:s succéprogram Trädgårdstider efter att ha varit en del av programmet i 15 års tid.

– Trädgårdstider har varit otroligt viktigt för mig och är något av det allra roligaste jag fått göra. Det är ett speciellt program och ett speciellt gäng som jag verkligen kommer att sakna, sa Tareq Taylor i ett pressmeddelande från SVT.

Det var Tareqs flytt till Stockholm som helt enkelt gjorde att han inte fick ihop logistiken med programmets utdragna inspelningsschema.

Tareq Taylor lämnar Trädgårdstider efter 15 år. Här ses han med Trädgårdstider-gänget år 2020. Bildkälla: Stella Pictures.

Tareq Taylor har släppt flera olika viner

Precis som kändisar som Tina Nordström, Leif GW Persson, Laila Bagge, Pernilla Wahlgren och Måns Zelmerlöw så har Tareq Taylor släppt flera viner. På Systembolaget finns det gin, rött vin, vitt vin och bubbel som alla är signerade Tareq Taylor.

Men ett problem var att samtidigt som Trädgårdstider rullade på SVT så gick det ut en pressrelease där det gjordes reklam för Tareqs nya vin, en Pinot Noir från Frankrike. 

Tareq Taylor på lanseringsfesten av sitt nya rödvin. Bildkälla: Stella Pictures.

Radioprogrammet Medierna i P1 har nu uppmärksammat flera SVT-profiler som har synts i reklamsammanhang, något som rimmar illa med att SVT ska stå oberoende från kommersiella intressen.

Medierna uppmärksammar att samtidigt som Tareq syntes i Trädgårdstider så gick det ut en pressrelease där han gjorde reklam för sitt nya vin.

SVT:s besked: "Vi kommer ha samtal"

Micael Lekberg är programchef på SVT Malmö som producerar Trädgårdstider. Till Medierna så säger han att det har "blivit fel".

– Det har blivit fel från Tareq och hans företag. Vi kommer ha samtal om de här gränserna och vad som gäller under sändningsperioden, säger Lekberg till Medierna i P1.

Tareq Taylor om missen: "Det har blivit lite tokigt"

Tareq Taylor själv medger att det inte var någon lyckad tajming att lansera vinet samtidigt som Trädgårdstider sändes på SVT.

– Den här gången har det blivit lite tokigt vad jag har förstått, säger Tareq Taylor till Medierna i P1.

Han säger att de under åren som har gått alltid har lyckats parera de här sakerna, men att det blev fel den här gången.

– Det är väl mänskligt att fela. Jag har ändå jobbat i 14 år med SVT och jag har alltid befunnit mig i den kommersiella sfären. Men den här gången blev det lite tokigt att det kom en lansering mitt i en karensperiod, säger Tareq Taylor till Medierna i P1.

Tareq Taylor släppte vin samtidigt som han syntes i Trädgårdstider i SVT. Bildkälla: Janerik Henriksson/TT Bild

Det här är en karensperiod på SVT

SVT har en karensperiod för medarbetare. Det betyder att en profil inte får synas i rutan för tätt inpå en lansering av egna produkter som böcker eller kommersiella samarbeten.

– Det finns en tumregel som säger att man en vecka innan och två veckor efter en lanseringsperiod inte ska synas i rutan, har Ebba Adielsson på SVT berättat i en intervju med SVT som handlade om Carina Bergfeldt som även hon blev ifrågasatt då hon medverkade i en ICA-tidning samtidigt som hennes talkshow sändes på SVT.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!