Influencern Danjal Kanani har redan hunnit värva flera kända profiler till sin nya digitala plattform.
Influencern Danjal Kanani har redan hunnit värva flera kända profiler till sin nya digitala plattform. - Foto: Peter Johansson/Stella Pictures och frokensnuskofficial/Instagram

Fröken Snusk är dyrast på Danjals Memmo-dödare: "Vår nya stjärna"

Bara några timmar efter att videohälsningstjänsten Memmo meddelade sin konkurs, började influencern Danjal Kanani jobba på en helt ny plattform med samma koncept. Och han har redan lyckats värva några kända profiler från sin konkurrent.


Det var på tisdagen som techbolaget "Memmo" ansökte om konkurs, bara fyra år efter att det grundades. Den populära videohälsningstjänsten gjorde stor succé bland svenskarna under coronapandemin och gick från sju till 69 miljoner i omsättning 2021, skriver hemsidan Breakit.

Framtiden för Memmo ser därför osäker ut. Och i samma veva som nyheten om konkursen bröt ut, kom beskedet om en ny konkurrent till den populära plattformen – nämligen videohalsningar.se.

De är Memmos nya konkurrent

Den nya tjänsten började utvecklas bara ett par timmar efter nyheten om Memmos konkurs. Nyheter24 har varit i kontakt med Danjal Kanani, 32, som är entreprenören och hjärnan bakom Videohalsningar.

Han är känd för att ha arbetat nära influencerparet Joakim Lundell, 37, och Jonna Lundell, 29, och medverkar bland annat i deras tv-serie "Spökjakt".

Enligt 32-åringen vill de bjuda in till alla som är intresserade att skapa en profil på hemsidan.

– Vår ambition är att kraftigt utöka vårt nätverk av kreatörer, med en prognos på över 100 nya aktörer inom den närmaste tiden. Detta inkluderar en mängd olika talanger, från standup-komiker till musikartister, säger han.

Satsar på Tiktok-influencers

Till Nyheter24 berättar influencern att Tiktok är ett centralt inslag i plattformens strategi.

– Vi ser stor potential i influencers som kanske ännu inte har nått mainstream-popularitet, men som ändå har en enorm följarskara. Dessa individer kommer representera en kraftfull tillväxtmotor för vår plattform.

De är kändisarna man kan beställa en hälsning ifrån

Videohalsningar.se har på kort tid redan lyckats värva flera stora namn och flera är på väg.

– För närvarande är våra mest framgångsrika kändisar Ola-Conny och Dogge Doggelito, som nyligen övergått från Memmo. Trots att de ännu inte börjat marknadsföra sig, ser vi ett konstant flöde av bokningar. Detta stärker vår affärsidé och vi är mycket entusiastiska över det positiva gensvaret, säger Danjal Kanani.

Andra stora profiler som plattformen nyligen fått in än Ken Ring, Nenne FriskGustav Björklund och Fröken Snusk.

– Vi tror att vår nya stjärna Fröken Snusk kommer börja sälja bäst nu när hon kommit in i plattformen också, eftersom hon är en av Sveriges största artister och högaktuell.

Skärmdump från videohalsningar.se

Kreatörerna sätter sitt eget pris

Danjal Kanani finns själv även tillgänglig att boka videohälsningar av, vilket kostar 400 kronor.

– Jag tycker det är viktigt att jag visar att jag också gör detta, att man jobbar i fältet. För då kan man snabbt följa utvecklingen på ett annorlunda sett eftersom man själv gör videohälsningar, säger han.

Priserna på plattformens olika kändisprofiler varierar mellan allt från 150 till 1 000 kronor.

– Alla sätter sin prissättning själv, vissa vill ha mycket bokningar medan vissa vill ha färre. Sedan spelar ju såklart efterfrågan också roll, men vissa har ju stor efterfrågan men väljer att ha lågt pris ändå, beslutet ligger helt och hållet på kreatörer själv, säger Danjal Kanani.

Utöver sin nya videohälsningstjänst blev han nyligen rekryterad till artisten Rasmus Gozzis produktionsbolag Gozzi Records, som producerar musik åt bland annat Fröken Snusk.

Influencern arbetar numera med båda artisterna som ligger bakom svensk-hiten "Rid mig som en dalahäst". Foto: Stella Pictures och Christine Olsson/TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!