Det svenska klädvarumärket Relode har gjort ett samarbete med en influencer som flera gånger öppnat upp om sin kamp med ätstörningar.
Det svenska klädvarumärket Relode har gjort ett samarbete med en influencer som flera gånger öppnat upp om sin kamp med ätstörningar. - Foto: Skrämdump Tiktok.

Svenska träningsmärket samarbetar med anorektisk influencer: "Det här var ändå det grövsta"

Klädvarumärket Relode har valt att göra ett samarbete med en svensk influencer, som flera gånger uppmärksammat att hon lider av anorexia. Detta kommer efter att debatten om pro-ana och smalhets blossat upp. Vi vill varna för att denna text kan vara triggande.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Den senaste tiden har debatten om pro-ana och heroin chic-trenden blossat upp. New York Times uppmärksammade trenden redan i slutet av 2022, men nu har trenden och därmed debatten kommit till Sverige. 

– Det är ingen idé. Folk är dumma i huvudet. Dom kommer inte fatta. De saknar förmåga att analysera sin omvärld och att se saker i sitt sammanhang. Jag har försökt att förklara pedagogiskt i 15 år för folk. Många förstår. Men den stora massan gör inte det. För dom kan inte tänka. Deras hjärnor är inte utvecklade. Det är oroväckande, säger Natashja "Lady Dahmer" Blomberg när hon gästar Bloggbevaknings Camilla Gervide och Nyheter24:s Quetzala Mikko Blanco i Nyheter24:s podd Sanning & Konsekvens.

Klädmärkets samarbete med influencern

Det var Bloggbevakning som var först med att uppmärksamma att det svenska klädvarumärket Relode gjort ett samarbete med en influencer som många gånger talat ut, och uppmärksammat sin kamp med ätstörningar. Influencern har 195 000 följare på Tiktok, av vilka en majoritet är unga tjejer, skriver Bloggbevakning.

Följarnas reaktioner skulle inte vänta på sig och många reagerar med bestörtning.

"Borde företagen kanske ta sitt ansvar hur de marknadsför sig? För mig sjunker de företagen som använder sig av modeller som tydligt står för ohälsa till botten" säger en följare

"Det här var ändå det grövsta. Och sorgligaste." säger en annan.

Läs mer: Natashja "Lady Dahmer" Blomberg om smalhetsen: "Dags att börja kommentera kroppar"

/
stats