Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

SVT:s föryngring suger

Elias Giertz.
1 av 1

Elias Giertz.

Bingo Rimér

Nöje | 05/07/2011 07:52

KRÖNIKA. Nyheter24:s Elias Giertz om Sveriges television och dess misslyckade försök till föryngring.

Någonting som är intressant i nöjesbranschen just nu är hur alla teve-program, radio-shower, tidningar, magasin och kändissåpor pratar om att föryngra sig. Det har blivit något slags modeord - det här med föryngring.

Bästa exemplet är väl ändå Allsång på Skansen. Det är ett magnifikt program med en lysande programidé.

Ändå ligger fokus i år på att fånga en yngre målgrupp och att - just det -“föryngra” programmet.

Jag, som någonstans är offer för SVT:s hetsjakt efter de yngre, hatar det här. Jag hatar att man ser den yngre generationen som ett unisont släkte - där alla tycker lika och där alla gillar samma sak. Vi är en grupp som man vill få med sig, för att det ger någon typ av prestige.

Artister som September, Ulrik Munther och Eric Amarillo ska få Stockholms alla tonåringar att dra sig ut mot Skansen på tisdagskvällarna eller bänka sig i mormors gamla teve-soffa och överta tronen som familjens allsångsess.

De klatchiga skämten ska bli yngre och programledaren likaså. Som att det skulle uppskattas av oss.

Det här förändringsarbetet är fel av två anledningar.

Den första är att man kategoriskt tror att Måns Zelmerlöw är en figur som ungdomar kan relatera till. Hur många av mina kompisar tror ni egentligen minns hans enda hit “Cara Mia”? Visst, vi sjöng med i radioskvalet och så - men det är knappast som att han är nyckeln till våra hjärtan.

På samma sätt som att det är fel att tro att en guldsoffa här, några twittrare där, en webbteve-sändning där och några hippa artister skulle locka oss.

Den andra anledningen är att det inte riktigt verkar finnas något syfte i hela förändringsarbetet. Då skulle det ha genomsyrats av mer genuinitet.

Vad är poängen i att man i år plockat upp fiskespöt och bytt drag?

Är det för att kunna marschera in till Eva Hamilton och säga att “Kolla! Nu är vi unga och fräscha!” eller är det av någon annan anledning?

Pengar finns knappast i programmet - vilket annars kan vara ett motiv för att fiska in en så köpstark målgrupp.

Nej, i stället har jag och mina vänner blivit ett alibi för att visa att man är en kanal i förändring. Vi har blivit en prestigefylld tron att överta. Fighten mellan kanalerna pågår, och SVT försöker få oss i sitt grepp.

Kommersialism och kapitalism i all ära - men snälla, gör det med hedern i behåll.