Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Miljonregnet – Så mycket pengar tjänade Martin Timell år 2017

Nöje | 16/11/2018 15:38

Det var hösten 2017 som TV4 bröt allt samarbete med "Äntligen hemma"-profilen Martin Timell. Nu avslöjas det hur mycket pengar Timell tjänade under 2017.

Det var i oktober 2017 som #metoo-vågen nådde Sverige. I media och nöjesbranschen resulterade det i att flera mäktiga TV-personligheter och journalister blev anmälda för bland annat sexuella trakasserier. 

En av de som anklagades var den folkkära "Äntligen hemma"-programledaren Martin Timell, 60. Han hade samarbetat med TV4 i 20 års tid och var en av kanalens största profiler.

Timell anklagades av tidigare medarbetare för sexuella trakasserier och mobbning. Han anmäldes också för en våldtäkt, men friades i tingsrätten den 8 juni 2018.

Under hösten 2017 bröt TV4 alla samarbeten med Timell och de program där han var med stoppades av kanalen.

Nu skriver Dagens Media hur det har gått för Timell rent ekonomiskt sedan TV4 bröt med honom.

Vill inte kommentera huruvida Timell blivit utköpt

Dagens Media rapporterar att Timell inte var anställd av TV4, utan använde sig av sitt egna bolag. År 2016 omsatte det bolaget 4,39 miljoner kronor. År 2017 hade det ökat till 5,5 miljoner kronor, skriver Dagens Media.

År 2017 ökade Timell även sin förvärvsinkomst med cirka 50 procent i jämförelse med år 2016. År 2017 hade Timell en förvärvsinkomst på 2,11 miljoner kronor.

Martin Timell
Martin Timell var under många år programledare för "Äntligen hemma". Bildkälla: Jonas Ekströmer

Huruvida TV4 har köpt ut Timell vill varken TV4 eller Timell kommentera, skriver Dagens Media.

“Vi pratar varken om löner, ersättningar eller innehåll i affärsavtal, varken i andra fall eller i det här”, skriver TV4:s presschef Magnus Törnblom till Dagens Media.

Under hösten 2017 rapporterades det friskt om #metoo och de utpekade profiler som anmäldes och anklagades för olika trakasserier. 

I fallet med Martin Timell så valde Pressens Opinionsnämnd att klandra Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan.