Kaffejättens pengakupp efter blundern i Game of Thrones.
Kaffejättens pengakupp efter blundern i Game of Thrones. - Foto: Twitter/@iengineersab, Charles Krupa/AP/TT

Så många miljarder tjänade kaffekedjan på GoT-blundern

Det var i det fjärde avsnittet av Game of Thrones som vi fick se en kaffemugg av misstag. Nu har Starbucks fått gratis marknadsföring värt 22 miljarder kronor – även fast muggen inte var från kaffekedjan.


Det var efter slaget om Winterfell som det bisarra inträffade. I det fjärde avsnittet av Game of Thrones så syntes Daenerys med en kaffemugg – vad man först trodde var från kaffekedjan Starbucks. 

Blundern fick många fans att haja till på sociala medier och skaparna av serien fick hård kritik för att inte ha upptäckt missen. Då uppdagades spekulationer om det var en produktplacering eller inte.

Fick gratisreklam värd 22 miljarder

Men i efterhand stod det klart att muggen inte var från Starbucks, utan från en annan butik. Men det spelade ingen roll, för nu har kaffejätten fått gratisreklam värd 2,3 miljarder dollar, i runda slängar 22 miljarder kronor.

Detta för att Starbucks namn har nämnts över 10 000 gånger i samband med Game of Thrones i tv och radio, enligt CNBC. Dock ska kaffeblundern ha gett ännu mer kostnadsfri marknadsföring enligt Stacy Jones, vd för pr-byrån Hollywood Branded. 

– Men det är bara toppen på isberget. Det som inte räknats med är värdet från muntliga diskussioner eller sociala medier, säger han till CNBC.

Kaffemuggen har nu i efterhand tagits bort från succéserien Game of Thrones.

Det var efter slaget om Winterfell som Daenerys sågs med en kaffemugg. Bildkälla: Helen Sloan/AP/TT

Se klippet ovan!

Är du taggad på att se finalen av Game of Thrones? Då måste du läsa det här, för du kan vinna en privat visning med Daenerys i London!

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Tittar du på Game of Thrones?
Tack för din röst!