Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Therése Lindgren om kritiserade kampanjen: "Verkligen ledsen"

- 01/10/2019, 17:32
Therese Lindgren och Arbetsförmedlingen

Therese Lindgren i Arbetsförmedlingens hårt kritiserade kampanj.

I Arbetsförmedlingens nya kampanj så har Thérese Lindgrens huvud retuscherats in på rullstolsburna Natalies kropp. Kampanjen har blivit hårt kritiserad – nu svarar Thérese.

Arbetsförmedlingens nya kampanj "Gör plats" har blivit en het potatis. I reklamen har kända svenskar retuscherats med olika funktionsvariationer. En av de som är med i kampanjen är influencerprofilen Therése Lindgren, 32.

Natalie Chanise Eriksson, 22, föddes med en fysisk CP-skada. Natalie stod modell för Arbetsförmedlingens kampanj, och hon var medveten om att hennes kropp skulle användas till till bilderna. Hon hade även koll på att hennes huvud skulle bli utbytt mot Therése Lindgrens.

Therese Lindgrens
Therése Lindgrens huvud på Natalies kropp. Bildkälla: Arbetsförmedlingen/Gör Plats

"Gjorde allt för att förvärra min CP"

På Facebook skrev Natalie under gårdagen om sina känslor efter att hon såg det färdiga resultatet.

"Jag visste som sagt att de skulle byta huvud. Men att skriva ”Hade hon blivit en mäktig Influencer?", skrev Natalie frågande i ett inlägg på sin Facebook. Något som hon framförallt reagerade på då hon redan är en influencer.

Natalie Eriksson
Natalie Eriksson var modell för Arbetsförmedlingens kampanj. Bildkälla: Instagram/natalieerikssonss

Hon berättade även att hon blev tvingad till att göra saker med sin vänstra hand som är den mest "skadade" delen i hennes kropp.

"Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP", skrev hon vidare.

"Jag är verkligen ledsen" 

På Instagram Story väljer nu Therése Lindgren att svara på den kritik som har riktats mot kampanjen.

"Jag är verkligen ledsen över den kritik kampanjen fått, och tycker det är otroligt tråkigt att kampanjens budskap inte riktigt kommit fram, för budskapet är klart: Sveriges arbetsgivare behöver ge fler en ärlig chans", skriver hon bland annat.