Krismöte på TV3: Tittarna trötta på sex och sprit

- 24/12/2010, 12:29 -
1 av 4

Malin Hoelstad / SvD / SCANPIX

2 av 4

ANDERS WIKLUND / SCANPIX

3 av 4

Leif R Jansson / SCANPIX

4 av 4

JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

De kommersiella kanalerna tappar tittare. Stor oro och krismöten.

Under året har de kommersiella kanalerna satsat på dokusåpor,  Hollywoodfruar och Anna Anka. Men en undersökning som Dagens Media gjort visar att SVT är årets stora vinnare. Både Kanal 5 och TV3 tappar.

– Det är anledningen till att jag jobbar på SVT. Vi har ett djup och en kvalitet som inte finns i de kommersiella kanalerna, säger Lasse Kronér till Aftonbladet.

Kanal 5 har tappat 5,5 procent av sina tittare sedan förra året medan TV3 tappat 3,6 procent. Enligt uppgifter till Aftonbladet har TV3 under hösten kallat till krismöten.

– Det är klart att det blir en oro när vissa program inte funkar, säger TV 3:s programledare Renée Nyberg.

Enligt en källa till Aftonbladet är stämningen betydligt mer orolig än så.

– Stämningen är desperat. De kallade till möte eftersom det går dåligt för flera produktioner och de har ingen ny satsning som kan lyfta. De har försökt att mjölka vidare på Hollywood-grejen men den interna åsikten är att den inte funkar, kanalen måste satsa på något nytt. En del pratar om att ledningen måste tänka mer med hjärtat.