De senaste dagarna har företaget Nettofinans fått svidande kritik från några av landets största bloggar. Detta efter en annons i en tidning där de erbjuder ett lån - och lockar med skor. "Med Nettolånet kan du vara riktigt snygg i sommar" går att läsa bredvid.
– Jag blir så frustrerad hur företaget lockar den målgrupp som ökar mest hos Kronofogden just nu, skriver Isabella "Blondinbella" Löwengrip i ett inlägg.
Även Alexandra "Kissie" Nilsson stämmer in i Isabella Löwengrips kritik.
– Vilken hemsk reklam Nettolånet har gjort, skriver hon.
Bilden har spridits och kommenterats av läsare och bloggkollegor. I dag svarar företaget på kritiken, och menar att Isabella Löwengrip sprider osanningar.
– Vi har absolut inget intresse av att locka någon målgrupp som hamnar hos Kronofogden. För övrigt så är den målgrupp som ökar mest hos Kronofogden kvinnor över 65 år vilket inte är målgruppen för tidningen som bloggaren refererar till, skriver Richard Gabler, vd på Nettofinans, i ett mejl till Nyheter24.
Menar att Blondinbella ljuger
Isabella Löwengrip skriver:
– De kollar inte ens upp om du kan betala tillbaka.
Det är lögn, menar Richard Gabler.
– Vi "kollar" självklart om sökande har de ekonomiska förutsättningarna som krävs för att hantera denna kredit. Som exempel kan nämnas att vi gör en kreditupplysning från UC, vilket är samma kreditupplysningsbolag som samtliga storbanker använder sig av.
Vägrar bemöta Kissie
Men Gabler vill inte bemöta kritiken från Alexandra "Kissie" Nilsson.
– Hon har själv reklam för sms-lån och länkarna i hennes artikel är sponsrade där läsaren kan söka lån. Jag behöver nog ett förtydligande innan jag kan bemöta hennes kritik.
Nyheter24 har sökt både Isabella Löwengrip och Alexandra Nilsson utan framgång.