Tyra försvarar sig i bloggen efter att kunderna rasat.
1 av 3
Tyra försvarar sig i bloggen efter att kunderna rasat. - Foto: Robert Eklund/Stella Pictures
Nu ryter hon ifrån, men vad tycker du? Har Tyra eller kunderna rätt.
2 av 3
Nu ryter hon ifrån, men vad tycker du? Har Tyra eller kunderna rätt. - Foto: ALL OVER PRESS
Det är inte första gången Tyra behövt förklara sig.
3 av 3
Det är inte första gången Tyra behövt förklara sig. - Foto: TV3/Efterlyst

Tyras trasiga varor får kunderna att rasa

Ny kritik haglar mot storbloggaren Tyra Sjöstedts företag efter trasiga varor. Nu försvarar hon sig med ett argt inlägg.


Vad tycker du?
Är sämre kvalité något man bör räkna med vid ett lägre pris eller bör varan ändå hålla för sin funktion?

— När man beställt flera gånger och har antingen upplevt superseg leverans eller trasiga varor och dessutom inte får något svar från kundtjänst, så kan man inte låta bli att gnälla lite och ifrågasätta hela grejen.

"Ellas" kommentar är bara en av många gällande Tyra Sjöstedts, 26, företag Style by Tyra, en webbshop som säljer smycken, skor och kläder.

Det är inte första gången företaget blir starkt kritiserade av sina kunder och ännu en gång tvingas Tyra försvara sig mot kritiken i sin blogg. Det efter att storbloggaren Regina "Egoina" Katralen, 23, som tidigare hyllat webbshopen, bloggat om en vara som gått sönder efter första användningen. Något som dragit igång en storm av flera berättelser från missnöjda kunder. 

— Kan någon förvänta sig toppkvalité för en klänning som kostar 199 kr? frågar sig Tyra som svar och fortsätter:

— Vi skulle självklart kunna höja våra jackor till 3000 kronor och kunna matcha Acnes skinnjackor för 8000 spänn, men det är inget jag strävar efter, skriver hon i ett inlägg.

Inlägget har fått delad respons. Medan vissa menar att det hör till att relativt billiga varor går sönder menar andra att priset inte får påverka kvalitén alltför mycket. 

— Vi beklagar att vissa kunder fått problem med beställningen. Vi har väldigt många nöjda kunder och självklart jobbar vi dagligen med att utvecklas och förbättra vårt varumärke. Återigen, vi beklagar och hänvisar till vår kundtjänst vid frågor, säger John Skalin som driver Stye by Tyra, till Nyheter24.

Fick inkassokrav trots utebliven vara

Nyheter24 har tidigare skrivit om att flera kunder tagit emot trasiga paket och andra som tvingats betala efter inkassokrav för varor de aldrig fått.

 – Jag har betalt nu, fått inkasso och har inga varor, sa en besviken kund till Nyheter24 då. 

Det var vid jul i fjol som kritiken först blossade upp. Via sin Facebook-sida försvarade man sig gång på gång och skyllde på att Posten slarvat bort varorna eller att företaget just bytt lokaler.

— Som sagt är vi jätteledsna för försenade ordrar, obesvarade mail och att det är svårt att komma fram i kundtjänst. Vi har haft extremt hög belastning runt jul och nyår och genomgår just nu en flytt så att vi gör allt vi kan föra att jobba i kapp nu, skriver man då band annat.

Företaget riskerade redan då att bli anmält till Konsumentverket.

Har gått bra ekonomiskt

I april bloggade Tyra om att företaget gått med rejäl vinst efter bara ett och ett halvt år på marknaden.

– Vi har funnits i 1,5 år och detta år gör vi ett bokslut på 1,2 miljoner i vinst! Vi har omsatt cirka 10 miljoner kronor på ett år, vilket är ett väldigt lyckat resultat! Och 2012 år är budgeterat till dubbelt så mycket! Vi startade med 36 000 kronor i inköp, och detta är ett resultat på ett år! 

Man firade med att expandera och utveckla företaget. Bland annat skulle man då utöka utbudet och rekrytera nya medarbetare. 

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!