Reklamen har inte tagits emot väl.
1 av 5
Reklamen har inte tagits emot väl. - Foto: Småa/Nyheter24/Jackeline Perez/Bilden är ett montage
Det är den här reklamen som fått många att reagera.
2 av 5
Det är den här reklamen som fått många att reagera. - Foto: SMÅA
Michaela Forni är en veteran i bloggvärlden.
3 av 5
Michaela Forni är en veteran i bloggvärlden. - Foto: Gabriella Lahti
Hon menar att reklamen är löjlig.
4 av 5
Hon menar att reklamen är löjlig.
Även Daniel Paris riktar kritik mot annonsen.
5 av 5
Även Daniel Paris riktar kritik mot annonsen. - Foto: Jackeline Perez

Blogghånande reklam sågas: "Löjligaste jag sett"

Småföretagarnas a-kassa, SmåA, ville hylla nya former av småföretagande. Men budskapet i den nya annonsen gick inte riktigt fram. Nu får man hård kritik både på Twitter och av bloggeliten.


Drar in miljoner på bloggen

Kenza toppar listan över bloggarna som tjänar mest i Sverige - se hela listan här.

Ung och korkad - så uppfattade flera den kvinna som på en ny reklam för SMÅA ska föreställa en bloggerska. På de fyra bilderna i reklamen ses kvinnan göra grimaser och tänka saker som: "It makes no sense! Jag förstår liksom inte frågan? Öh...Hallå, som om jag skulle kunna bli arbetslös..."

En reklam som under tisdagsförmiddagen skapade reaktioner på Twitter. Nu stämmer även två stora bloggprofiler in i kritiken.

– Jag tyckte att den var lite töntig faktiskt, säger Daniel Paris, 24, teveprofil och stor bloggare, till Nyheter24 och fortsätter:

– Jag reagerade på att den var lite förringande mot bloggare som lever på det och faktiskt tjänar ganska bra med pengar. Jag upplever det som att det finns väldigt många som vill sätta sig över ungdomar som lever på att skriva om  sina liv. 

"Det löjligaste jag sett"

Paris beskriver Sverige som ett "bloggland" där det finns goda möjligheter att tjäna pengar - men också att utnyttja bloggen för att ta ett steg till.

– Det finns hur många bloggare som helst som tjänar pengar och går vidare till andra grejer, som programledare. Att det då bara är någon blond tjej med vind i håret som bara: "oh my god, jag har ingen utbildning" känns förringande.

Även Michaela Forni, 23, vice VD för Devote, en sajt med fokus på bloggar, håller med om kritiken.

– Det här var ju det löjligaste jag sett. Känns det inte rätt omodernt att hoppa på bloggerskorna och göra en parodi på Kissie, Dessie eller Paow? Det känns som ett för självklart kort att spela och skapar knappast intressant reklam, säger hon till Nyheter24.

"Större reaktioner om man har en blond tjej"

Från SMÅA:s sida menar man att det inte varit meningen att fördumma bloggare.

– Jag ser det inte alls så. Målet var att hylla småföretagare av alla slag och vi ville även nå ut till unga. Vi funderade ett varv på vad det finns för nya typer av företagare som inte funnits tidigare och då kom vi fram till bloggarna, säger Thomas Gröndahl, kassaföreståndare och ytterst ansvarig på SmåA, till Dagens Media.

Men Gröndahl har också förståelse för de som uppfattat annonsen på något annat sätt.

– Det är nästan lite synd att vi tog en tjej. Det blir alltid större reaktioner om man har en blond tjej än om man har en kille. Nu har jag fått kommentarer om att folk upplever att annonsen är förnedrande och man får ha respekt för folks åsikter. Jag kan bara beklaga, säger han vidare till Dagens Media

Så här bemöttes reklamen på Twitter under dagen:

[removed][removed]
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!