Jessica Almenäs
Jessica Almenäs möts nu av hård kritik. - Foto: Stella Pictures, Jessica Gow/TT Bild.

Jessica Almenäs anklagas för vikthets: "Fy vad osmakligt"

En bild som Jessica Almenäs la ut på sin Instagram Story har nu väckt stor debatt och programledaren möts nu av hård kritik från besvikna följare. "Hoppas folk avföljer hennes vikthetskonto", "Jag trodde hon var vettig men skenet bedrar" och "Fy vad osmakligt" är några reaktioner.


På Instagram har programledaren Jessica Almenäs, 48, över 127 000 följare. Där uppdaterar hon om sin vardag som programledare, men följarna får även en inblick i hennes liv med pojkvännen Patrik Fahlgren och då och då även en skymt av hennes barn.

Jessica har tre barn med tre olika män – sonen Jack som är äldst har hon tillsammans med journalisten Johan Edlund. Mellanbarnet är sonen Dylan, som Jessica har tillsammans med den norska ryttaren Tony André Hansen. Minstingen är sonen Sam som hon har tillsammans med Patrik.

Jessica Almenäs. Bildkälla: Jessica Gow/TT Bild

Jessica Almenäs hyllades nyligen för sin insats som programledare i den svenska omtalade versionen av Love Is Blind Sverige. I mars 2024 meddelade Netflix glädjande nyheter till alla LIB-fans – det blir en andra säsong av succéprogrammet.

Utöver att programleda så hörs även Jessica i två olika poddar. Dels Träningspodden med Lovisa Sandström, men också med makeupartisten Fanny Lagerwall i podden Not Fanny Anymore. Podden handlar om hur Fanny efter ett besök hos läkaren bedöms ha en övervikt, och i podden får lyssnaren följa Fannys resa mot ett liv med träning och en annan kost.

Jessica Almenäs anklagas för vikthets efter bilden på klänningen

På Instagram la Jessica i veckan ut en bild som visade hur hon provade en ljusblå klänning hos stylisten Sara Biderman. Det var den klänningen som Jessica bar på röda mattan när det i april 2023 vankades Elle-gala.

Jessica Almenäs på Elle-klänning i den klänning som nu har hamnat i hetluften. Bildkälla: Stella Pictures.

När Jessica nu provade klänningen så visade den sig vara för stor för henne.

"Provat kläder hos Sara Biderman inför ett event. Förra årets Elle-gala-klänning kommer inte bli aktuell iaf. Den har växt kan man säga", skrev Jessica till bilden som visade hur överflödigt tyg i klänningens rygg hölls ihop av en person.

Jessica Almenäs inlägg på Instagram Story väckte starka reaktioner. Bildkälla: Stella Pictures.

När Camilla Gervide, som driver Bloggbevakning, delade bilden på sin Instagram så gick hon hårt åt Almenäs, och menade att Almenäs ägnade sig åt det som kallas för "rib cage bragging". 

Uttrycket fick fart under 2017 när Hollywood-stjärnor, modeller och influencers började lägga ut bilder där deras revben var väl synliga.

Det här handlade size zero-debatten om

I augusti 2023 uppmärksammade Gervide även hur influencern Lovisa Worge la ut en bild på sin väl synliga ryggrad.

"Ta lite jävla ansvar någon enda gång istället för att förstöra huvuden på unga, osäkra människor som ser UPP till er!!! DET är kvinnohat om något, att sprida dessa skeva kroppsideal till unga och lättpåverkade människor som försöker hitta sig själva och vem de är. Nu får det FAN räcka!!! Vad håller ni på med?", skrev Gervide i ett uppmärksammat inlägg.

Efter Gervides inlägg följde en debatt kring det rådande size zero-idealet. I ett debattinlägg i Göteborgs-Posten gick influencern Fi Lindfors till attack mot de som försvarar size zero-idealet med ord som att de kan vara "smala naturligt". 

Även kroppsaktivisten Natashja "Lady Dahmer" Blomberg röt ifrån, och menade att det var "dags att börja kommentera folks kroppar" igen.

– Vi har kroppspositivetsrörelsen. Där vi har prånglat ut hela tiden "sluta kommentera kvinnors kroppar". Det har kidnappats av alla jävla människor. Ingen vågar säga något offentligt, för då blir man den här anti-feministiska bad guyen som kommenterar andra kvinnors kroppar. Men vi kan inte gå med på det. Det är inte vad kroppspositivrörelsen handlar om i grunden, sa hon i Nyheter24:s podd Sanning & Konsekvens.

Journalisten Lisa Bjurwald försökte också belysa företagens ansvar gentemot den unga målgruppen.

"Det här handlar inte om att peka finger mot enskilda individers kroppar, att kalla den ena för fet och den andra för mager. Nej, här pågår en cynisk mångmiljonindustri, där de modeföretag som klär svenska tonårsflickor väljer att sponsra influencers som öppet erkänner att de har ätstörningar", skrev Bjurwald.

Hanna Bergwall, som bloggar på Nyheter24, kommenterade också den rådande smalhetsen och debatten som då följde.

"Att kritisera influencers för att lägga ut anorexivumande pro-ana bilder är INTE samma sak som att kommentera någons kropp. För det som kritiseras är INTE en influencerns kropp. Nej. Det som kritiseras är den marknadsföring som influencern sysslar med", skrev hon.

Kritik mot Jessica Almenäs: "Trodde att hon var seriös"

I Bloggbevaknings kommentarsfält har flera kritiska röster nu höjts. En av dom är debattören Stina Wollter. I en kommentar skriver hon bland annat: 

"Tvångsvårdandes av BARN inom ätstörningsvården har ökat med 300% på sex år. Det går inte längre att vara en offentlig person och INTE förstå. Vi har inte råd med det. Offentliga personer måste finna nya vägar, vi har inte råd med okunskap längre". 

Stina Wollter. Bildkälla: Ali Lorestani/TT Bild

Andra reaktioner lyder:

"Men vad händer? All denna fettfobi och bantningshets. Jag blir så illa berörd"

"En vuxen människa, sorgligt!"

"Så vidrigt"

"Vad fan .... trodde ändå att hon var skapligt seriös"

"Men fy vad osmakligt"

"Trodde hon var vettig! Men skenet bedrar!"

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Många är det som är upprörda över Jessica Almenäs bild.

Nyheter24 söker Jessica Almenäs

Hit kan du vända dig om du mår dåligt:

Ideella föreningen Shedo

Ätstörningslinjen 020-20 80 18

Frisk & fri Riksföreningen mot ätstörningar

Jourhavande medmänniska på telefon 08-702 16 80

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!