Nyheter24
Annons

Här landar Mauri Hermundssons Chipsfabrik

Publicerad: 22 nov. 2025, kl. 13:02
Mauri Hermundsson leende i närbild till vänster. Röd pil pekar från närbilden till utklippta chips i mitten av bilden. Karta över Sverige och Norge till höger. I hörnet en utklippt bild på Mauri Hermundsson hållande i en Red Head påse.
Här landar Mauris nya chipsfabrik. Foto: Pontus Lundahl/TT, Viktoria Bank/TT, Berit Roald & Canva
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Mauri Hermundsson, även känd som "Mustiga Mauri" satsar stort på sin passion för chips. Under Redheads första halvår drog bolaget in 45 miljoner kronor på sina snacks och nu är nästa steg att bygga en egen fabrik i Norrköping. 

– Vi vill vara med och utmana hela den här marknaden på allvar, säger Mauri Hermundsson till Breakit.

Det var med bolaget Myllra, tidigare Kitchengrowth som Mauri började sälja chipsen med i fjol. 

Mauri Hermundsson:“Bettar alla pengar vi har”

Redhead har köpt en lokal i Norrköping som ska byggas om till fabrik, ett arbete som väntas ta minst ett år.

Annons

Mauri Hermundsson beskriver satsningen som en stor investering och säger att bolaget “bettar alla pengar vi har och lite till".

Bolaget har hittills hanterat produktionen genom samarbeten, men fabriken ska ge större kontroll över hela kedjan.

Mauri Hermundssons företag Red Head öppnar en chipsfabrik i Norrköping. Bild: Pontus Lundahl/TT

Om Mauri Hermundsson 

Mauri Hermundsson började sin karriär som journalist och skapare av Youtube‑kanalen "Uppdrag: Mat", ett initiativ i samarbete med Aftonbladet där han reste runt och provade olika matkoncept.

Annons

Därefter fick han stor uppmärksamhet i tv‑rutan när han tog plats som programledare för program som Lego Masters Sverige. 

Under 2024 tog Hermundsson steget in på snacksmarknaden, lanserade företaget Redhead och etablerade sig inom livsmedelsbranschen.

Planerar fler produkter

Redhead planerar att släppa fler produkter redan nästa år, med lanseringar under januari, vår, sommar och höst. Mauri berättar att företaget inte bara vill konkurrera med andra chips utan även utveckla hela snacksmarknaden.

– Vi lägger extremt mycket tid och passion på att utveckla produkter som är bra på sikt, kvalitetschips som är lite roligare än de andra. Vi har faktiskt utökat och fått tillväxt i hela kategorin, säger Mauri Hermundsson.

Flera produkter förväntas släppas under nästa år. Bild:Christine Olsson/TT

Fokus på tillväxt

Företaget har under 2025 som målsättning att trippla omsättningen jämfört med föregående år, vilket skulle innebära över 75 miljoner kronor. Antalet anställda har vuxit till cirka tio personer, med ytterligare en extern säljkår.

Med fabriken på plats hoppas Redhead kunna säkra produktionen och fortsätta växa inom den svenska snacksmarknaden, rapporterar Breakit. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons