Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Josefin Knave: ”Jag sågs som Blondinbellas assistent”

- 20/04/2011, 09:44 -
1 av 5

Privat

2 av 5

Privat

3 av 5

Privat

4 av 5

Privat

5 av 5

Privat

Egoboost Magazines nytillsatta redaktionschef, Josefin Knave, berättar om klappar på huvudet, bloggare som lättillgängliga förebilder och fördomen om att föräldrarna har fixat jobbet.

Josefin Knave är den blonda 21-åringen som fick väl valda delar av mediabranschen att höja på ögonbrynen då hon erbjöds rollen som redaktionschef för Isabella ”Blondinbella” Löwengrips nystartade karriärstidning Egoboost Magazine.

När det meddelades att Josefin var den tillfrågade cirkulerade debatten delvis kring kritiska och missunnsamma kommentarer.

– Jag tror att det stack i mångas ögon att jag hade fått jobbet, och säkerligen var det många som frågade sig vem den lilla flickan med tandställning var.

Har du fått många klappar på huvudet, och blivit förklarad som ”lilla gumman”?

– Jag har fått höra att jag ser ganska snäll ut, och till en början så trodde folk att jag var Isabellas assistent. Men jag kunde rätt så snart visa att jag är bestämd och vet vad jag vill. Jag är inte elak, men kan säga ifrån om något är fel.

– Med tanke på att det är en sådan tabu att vara elak mot tjejer som försöker göra karriär, så tror jag dessutom att många män försöka passa sig från att vara elaka eller nedsättande.

Så du tror inte att mediabranschen är extra tuff för kvinnor?

– Nej, jag tror absolut att det finns värre och mer konservativa branscher att jobba inom. I mediabranschen finns det många duktiga och drivna tjejer som tar sig fram, och jag tror att det finns en stor medvetenhet kring jämställdhet.

 

Makten i fikarummet

En maktarena som verkligen har kommit att vara avgörande för tjejer under de senaste åren är bloggarna, där unga tjejer tjänar stora pengar och lyckas nå ut till en väldigt bred publik.

– Bloggmakten är bra, eftersom det visar att unga kvinnor lyckas ta fram något nytt och eget. Flera av de framgångsrika bloggerskorna har tagit det ett steg länge och utvecklat sitt varumärke till något väldigt bra.

– Jag tror att det är oerhört viktigt att unga tjejer får lättillgängliga förebilder. Det finns så många driftiga och coola kvinnliga entreprenörer som fortfarande är relativt anonyma. Bloggarna kan man däremot prata om i fikarummet, och de är mer närvarande.

Men utnyttjas inte den här makten många gånger fel?

– Jo, absolut, men så är det ju med makt överallt. Men visst finns det tjejer som inte är klara med sig själva, som följer och lyssnar på bloggare som de tar på alldeles för stort allvar.

– Kan de unga bloggtjejerna bara hitta drivet och verkligen anstränger sig, så kan de förändra bilderna av sig själva, bygga sin karriär och göra något bra av den makt de har. Karriär behöver inte bara behöver betyda att man bär kavaj, har magsår och jobbar med papper.

 

"De undrar vem som fixat jobbet"

En stor del av debatten kring Josefins tillträde som redaktionschef var den roll som hennes föräldrar - som båda är framstående mediamänniskor – hade spelat i framgången och den snabba karriären. 

Själv vill Josefin dock noga påpeka att hon har lyckats med sina bedrifter på egen hand.

– Folk har svårt att hantera unga människors snabba framgångar, och kanske är det värst för tjejer. Om man är en ung, blond tjej med tandställning som har lyckats ta sig fram så undrar folk vem som har fixat jobbet åt en.

– Man letar automatiskt efter en bortförklaring. Men de jag känner, har arbetat med och inte minst jag själv vet ju om att jag inte fått något jobb genom mina föräldrar. Så helt ärligt rör det mig inte i ryggen.